Icke-dubbade TV-serier

Förhäxad - Hela femte säsongen
(Charmed - Season 5)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller serien samt sätta egna betyg.

Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
VARNING! På grund av denna och föregående säsongens karaktär, är det tyvärr omöjligt att göra en fullständig recension utan att avslöja viktiga nyckelhändelser från slutet av säsong 3. Om du ännu inte sett den tredje säsongen av Förhäxad, men har för avsikt att göra det, bör du därför avvakta med att läsa denna recension tills du sett klart den säsongen. Om du är känslig för information om nya rollfigurer, bör du dessutom ha sett åtminstone de inledande avsnitten i säsong 4.
Sök efter Förhäxad på CDON
Drama / Fantasy / Action / Thriller / Romantik / Spelfilm / TV-serie
Speltid: 15 timmar 32 minuter
Avsnittsinformation: 22 avsnitt á 42 minuter
Genre: Fantasy-dramathrillerserie
Produktionsland/år: USA, 2002 - 2003
Produktionsbolag: Spelling Television
Producent: Constance M. Burge, Aaron Spelling & Jon Paré
Regi: James L. Conway, John Behring, Joel J. Feigenbaum, Mel Damski & Chris Long
Manusförfattare: Constance M. Burge, Brad Kern, Zack Estrin, Chris Levinson, Krista Vernoff, Sheryl J. Anderson, William Schmidt, Daniel Cerone & Alison Schapker
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Piper - Holly Marie Combs Pheobe - Alyssa Milano
Paige - Rose McGowan Leo - Brian Krause
Cole - Julian McMahon Daryl - Dorian Gregory

Aaron Spelling och Constance M. Burges succéserie Förhäxad gick i åtta säsonger i USA, innan den slutligen lades ner ifjol. DVD-boxarna med de första fyra säsongerna har tidigare recenserats här, och nu är det alltså dags att ta en titt på säsong 5. Säsong 5 fortsätter med samma skådespelaruppsättning och samma stil som säsong 4, så efter att Prue dog i slutet av säsong 3, innebär det alltså att Paige tagit hennes plats. Vid det här laget har hon vant sig vid sitt nya liv som häxa, och bor nu tillsammans med Phoebe och Piper. De fortsätter att kämpa mot demoner och andra onda krafter, samtidigt som de även har en del privata problem att ta itu med. Inte minst Phoebe, efter att hennes pojkvän, demonen Cole, kommer tillbaka från de döda för att vinna tillbaka henne (!)...

Efter att (nästan) hela serien förändrades i säsong 4, så har den nu börjat stabilisera sig till säsong 5. Några stora förändringar mot den föregående säsongen ser vi inte, på gott och ont. Personligen tycker jag det är positivt, då Rose McGowan (Paige) är ett värdefullt tillskott till serien, och serien blev faktiskt bättre av Prues bortgång. Till denna säsong har Paige kommit mer i centrum, vilket gör att balansen nu är jämlik mellan de tre huvudrollerna - det är positivt. Dock lider denna säsong av samma problem som den föregående, i och med att storyn med Cole har blivit alldeles för utdragen och långrandig. Fastän det logiska hade varit att skriva ut Cole under säsong 4, eller kanske rentav i slutet av säsong 3, så envisas producenterna med att hålla kvar honom i det sista. Då Cole vare sig har en betydande roll för serien, eller är en särskilt välutvecklad karaktär, så känns det som fel väg att gå. Han fortsätter helt enkelt att medverka även efter att alla band till karaktären logiskt har brutits, vilket är onödigt då det finns så många större hot som serien hade kunnat handla om. Jag har ingenting emot den nya stilen med s.k. story-arc - d.v.s. en genomgripande grundstory igenom flera avsnitt - som även denna säsong har; men däremot borde denna story-arc inte ha innefattat Cole. Dock kan jag avslöja att detta är den sista säsongen med Cole, så han är inte med igenom hela säsongen. Positivt, även om det borde ha skett för länge sedan. Det gör att jag känner mig tvingad att sänka betyget från föregående säsong, och det stannar därmed vid en sjua. Fortfarande är och förblir Förhäxad dock en underhållande och spännande serie, med förvånansvärt välgjorda specialeffekter (om man betänker att det trots allt är en TV-serie, och ingen stor Hollywood-film). Att den är sevärd råder ingen tvekan, men avsnittens kvalitet varierar en del under säsongens gång - vissa avsnitt är rena rama mästerverken, medan ett fåtal inte håller att ses mer än en gång.

DVD-boxen kommer, precis som de förra säsongerna, i en slags digipack-förpackning med papphölje över. Alla skivorna är staplade på varann, och man bläddrar igenom plastark med var sin skiva. Det är en elegant och platsbesparande förpackning, om än kanske något för ömtålig. Även i denna säsong medföljer ett häfte med korta avsnittsbeskrivningar (resuméer) för alla avsnitten, dock enbart på engelska. Tyvärr står det dock inte utsatt avsnittsnummer till avsnitten - detta i kombination med att beskrivningarna står utsatt två i bredd och två på höjd gör att det inte alls är självklart i vilken ordning de bör läsas.

DVD-produktionen är mycket snarlik de tidigare säsongerna. Avsnitten är i 4:3 fullskärm (1,33:1), och har 2-kanaligt stereoljud på engelska, franska, italienska och tyska, samt monoljud på spanska. Texning finns på samma språk som ljudspåren samt svenska, norska, danska och holländska (men inte finska). Dessutom finns både vanlig engelsk text, samt engelska för hörselskadade; något jag uppskattar. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. När man stoppar i skivorna möts man först av en påtvingad Paramount-vinjett, följt av språkval och varningstexter. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är på engelska om man valt något av de skandinaviska språken. Menyerna är stillastående och enkla, men fyller sin funktion. Dock saknar jag "Play all"-funktion, för att spela alla avsnitten på resp. skiva. Intressant att notera är att det inledande dubbelavsnittet A Witch's Tail här återges i sin amerikanska originalversion, med hela avsnittet som ett enda långt avsnitt på 1 timme 25 minuter. När serien visades på TV i Sverige (TV3) visades avsnittet i uppdelad form, som två olika avsnitt med extrainsatt resumé till andra delen. Med tanke på att avsnittet producerades som ett långt avsnitt, och var meningen att visas så, så är det en fördel att den här återges i samma originalskick som när den visades på TV på amerikanska WB. Precis som tidigare finns inget extramaterial - avsnitten är allt som erbjuds. Dock finns det heller inget extramaterial med i den amerikanska DVD-utgåvan, så vi går åtminstone inte miste om något i Sverige.

Då det nuförtiden börjar bli allt vanligare med utbytt musik på DVD-utgåvor till TV-serier, så är det glädjande att Förhäxad såvitt jag kunnat avgöra lämnats ifred. Jag har jämfört enstaka avsnitt med gamla VHS-inspelningar från TV, och har inte kunnat hitta åt någon musik som bytts ut. Det står heller inget på omslaget om att musiken skulle ha bytts ut, även om jag givetvis inte med 100-procentig säkerhet kan lova att så inte skett i något fall. På omslaget står dock fortfarande den kryptiska finstilta texten "Vissa avsnitt kan vara redigerade jämfört med de ursprungliga TV-avsnitten", som jag fortfarande inte fått helt klart för mig vad som menas med.

Recensionen skriven: 27 april 2007
Senast uppdaterad: 27 april 2007

Recensionen har lästs 4132 gånger av 2430 personer, sedan den 5 december 2007