Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Frannie - Laura Dern Michael - Sam Trammell
Isaac - Nat Wolff Monica - Emily Peachey
Van Houten - Willem Dafoe Lidewij - Lotte Verbeek
Dr. Maria - Ana Dela Cruz Dr. Simmons - Randy Kovitz
Gus mamma - Milica Govich Gus pappa - David Whalen
Patrick - Mike Birbiglia Monicas mamma - Emily Bach

17-åriga Hazel har levt merparten av sitt liv med obotlig cancer. Genom en experimentell behandling har hon hittills överlevt, men hon måste hela tiden bära med sig en syrgastub för att kunna andas och vet att det bara är en tidsfråga innan hon kommer att dö. På en stödgrupp i en lokal kyrka träffar hon den 18-åriga Gus, som haft cancer och förlorat ena benet på kuppen, men nu har blivit frisk. De blir attraherade av varandra, och trots att Hazel inte tycker att det är en bra idé med tanke på hennes situation inleder de ett förhållande.

John Greens populära ungdomsroman är väldigt bra och välskriven, och är även tacksam att filmatisera. Likaså är filmversionen av Förr eller senare exploderar jag en väldigt bra och lyckad film, som når upp till ungefär samma höga nivå som romanen. Grundstoryn är kanske inte alltför originell, men filmen har ändå en del ovanliga beståndsdelar och ger därför ett förhållandevis nyskapande helhetsintryck. Det är fängslande, småroligt och charmigt. Man får lära känna rollfigurerna väl, och både Hazel och Gus har blivit mångbottnade karaktärer som känns äkta in i minsta detalj.

Framförallt är det en oerhört stark och gripande film, som inte kommer att lämna någon oberörd. Jag grät floder under delar av filmen, och var helt slut när eftertexterna började rulla. Det var länge sedan jag grät så här mycket under en film, och jag är knappast ensam om det. Det är oerhört berörande, samtidigt som det till allra största delen inte känns översentimentalt utan filmen håller sig på en rimlig nivå utan att uppenbart spela på känslosträngar. Vid ett par tillfällen blir det på gränsen till översentimentalt, men oftast klarar filmen balansgången riktigt väl. Det är realistiskt och trovärdigt, och filmen håller ihop logiskt. Det är mörkt och deprimerande, men samtidigt inte helt utan ljusglimtar.

Trots en ovanligt lång speltid på 2 timmar 6 minuter blir Förr eller senare exploderar jag heller aldrig seg eller utdragen, utan den långa speltiden behövs för att lära känna alla tillräckligt. Fastän filmen bygger på en ungdomsroman har filmteamet gjort en fin insats med att bredda målgruppen så mycket som möjligt. Visserligen är ungdomar fortfarande en stor målgrupp, men filmen känns aldrig ungdomsinriktad på det sättet utan har en universellt gångbar handling som alla kan relatera till. Därför passar filmen nästan lika bra för i stort sett alla - både unga och gamla; både kvinnor och män. Men troligtvis kommer den ändå att uppskattas lite mer av personer i sena tonåren, i och med att huvudrollerna är i den åldern.

Det märks dock att manusförfattarna tvingats fokusera på just Hazel och Gus, vilket medfört att flera andra rollfigurer känns lite undangömda. Framförallt känns Peter van Houten underutvecklad, och vi får inte veta tillräckligt om honom. Därför känns han åtminstone delvis en smula konstruerad, vilket nog åtminstone delvis är en bieffekt av bearbetningen av romanen till filmmediet. Isaac har också blivit lite för endimensionell, varför man inte till fullo hinner bry sig om honom. Han fick ett större utrymme i boken, men det är förstås oundvikligt att en hel del måste offras för att kunna få ner en 350 sidors roman till en två timmar lång film. Fastän vi får lära känna Hazels föräldrar (framförallt hennes mamma) hyfsat väl gäller detsamma inte Gus föräldrar, som bara skymtar förbi i ett par scener och i det stora hela är helt ovidkommande för handlingen. Historien är också förhållandevis förutsägbar, men det finns ändå några överraskningar som i alla fall inte jag lyckades förutspå.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Framförallt är Shailene Woodley fullständigt lysande i huvudrollen som Hazel. Hon gör en fantastisk och trovärdig rollprestation, och det märks att hon kommit långt sedan The Secret Life of the American Teenager; och då var hon ändå riktigt bra redan då. Jag är vanligtvis inte överförtjust i Ansel Elgort, men han gör ändå en riktigt bra insats som Gus och spelar trovärdigt, även om han inte når upp till Shailenes klass utan ibland känns en smula opersonlig. Laura Dern är riktigt bra som Hazels mamma, även fast hon inte riktigt är vad jag föreställde mig när jag läste boken. Sam Trammell gör vad som går i den mer undangömda rollen som hennes pappa. Lotte Verbeek är mycket bra som Lidewij, och Willem Dafoe gör vad som går av den lite för stereotypa rollen som Van Houten.

Förr eller senare exploderar jag är kort sagt en välgjord och mycket bra film, som är charmig, lagom romantisk och oerhört gripande. Den kommer inte att lämna någon oberörd, och vid ett flertal scener är det helt omöjligt att inte börja gråta. Samtidigt är det småroligt, och man får skratta lite grand; ibland t.o.m. skratta och gråta samtidigt. Samtidigt blir det aldrig överromantiserande eller översentimentalt, och det är imponerande att ha lyckats så väl med den balansgången. Att en del rollfigurer sedan förblir lite väl outvecklade och platta är beklagligt, men kanske oundvikligt efter omständigheterna för att hinna fokusera tillräckligt på Hazel och Gus; vilket ju trots allt är det viktigaste i sammanhanget. Det väsentliga från boken har trots allt kommit med, och trots ett fåtal brister kan jag inte annat än rekommendera alla att se filmen snarast. Därför är en stabil åtta det självklara betyget, och filmen håller att ses om både en och två gånger.

Blu-Ray-utgåvan innehåller två versioner av filmen - den biovisade versionen på 2 timmar 6 minuter och en utökad Directors Cut på 2 timmar 12 minuter. Den längre versionen innehåller sex scener som saknas i bioversionen, och även fast de kanske inte är jätteviktiga föredrar jag ändå den förlängda versionen av filmen. Bilden återges i Widescreen med formatet 1,85:1 (nästan fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt Dolby Digital 5.1 på spanska, franska och portugisiska. Det finns också engelsk syntolkning för synskadade, vilket säkerligen är mycket uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det väl kanske lite tveksamt hur många synskadade som förstår engelska så obehindrat att de får fullt utbyte av ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, men tyvärr är det en framtung ljudmix där bakhögtalarna används högst sporadiskt. Filmen är textad på 19 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna. Den svenska översättningen är bra, och även om jag inte håller med om alla ordval, så hittar jag inga översättningsfel eller nämnvärda misstag men däremot enstaka grammatikfel och överhoppade ord.

När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av en trailer för digitala HD-format på 30 sekunder (som går att hoppa förbi). Direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är rörlig och engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Josh Boone och romanförfattaren John Green. Det är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt, även om man tyvärr ibland går över gränsen till självskryt. Det finns heller inte riktigt tillräckligt mycket intressant för att hålla intresset vid liv under två timmars tid. Vidare återfinns sex bortklippta scener, med valbara kommentatorspår med Josh Boone och John Greene. Dessa är intressanta att se på, men de tillför inte så mycket så det är förståeligt att de klippts bort. Och den sista bortklippta scenen, med en cameoroll av John Green, är så flummig och urflippad att den omöjligen ens kan ha varit tänkt att ingå i den färdiga filmen...

Därefter hittar vi en 8 minuters minidokumentär vid namn "The Stars Align", som handlar om den litterära förlagan, handlingen och rollbesättningen. Vi får bland annat en del värdefulla intervjuer med författaren John Green, plus lite mer standardiserade intervjuer med skådespelare, regissör och manusförfattare. En del matnyttigt, men inslaget går inte riktigt tillräckligt in på djupet. Därefter hittar vi ett flertal korta bakom kulisserna-segment på mellan 1 och 4 minuter, som samtliga uppenbarligen är gjorda som PR-inslag för TV-visning innan premiären. Allt blir oundvikligen lite menlöst när man gör sådana PR-inslag före en films premiär, och således inte vill avslöja för mycket av filmens handling, men här finns ändå en del intressant och matnyttig information. Men det går orimligt snabbt framåt, och inslag på bara ett par minuter hinner liksom omöjligen gå tillräckligt in på djupet. Till sist hittar vi även ett bildgalleri med foton från inspelningen av filmen, vilket är precis lika spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text (liksom norsk, dansk och finsk), vilket är alltför sällsynt nuförtiden - 20th Century Fox förtjänar en stor eloge som fortfarande textar bonusmaterial på de skandinaviska språken, som de flesta andra distributörer slutat med för åtskilliga år sedan.

Recensionen skriven: 22 juni 2014
Senast uppdaterad: 27 januari 2020

Recensionen har lästs 4086 gånger av 2369 personer, sedan den 22 juni 2014