Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Emily - Harriet Walter Grace - Brenda Blethyn
Pierrot - Felix von Simson Jackson - Charlie von Simson
Leon - Patrick Kennedy Mrs. Jarvis - Wendy Nottingham
Paul - Benedict Cumberbatch Betty - Julia West
Tommy - Daniel Mays Frank Mace - Nonso Anozie
Syster Drummond - Gina McKee

Den brittiska författaren Ian McEwan, född 1948, har skrivit ett antal böcker genom åren - ett flertal har blivit bästsäljande, och har även vunnit priser. En av hans mest framgångsrika böcker gavs ut 2001, och hette Försoning. 2007 blev den till film i regi av brittiska Joe Wright, vars enda tidigare långfilm varit 2005 års filmatisering av Jane Austens Stolthet och fördom. Försoning var en av de stora favoriterna i 2008 års Oscarsgala, och var nominerad till sju oscars - däribland bästa film, bästa manus baserad på förlaga och bästa scenografi. Den vann dock bara en oscar, för bästa originalmusik, och kan därför ses som en av årets Oscarsgalas förlorare. Filmen hade biopremiär i januari i år, och redan nu har den släppts på DVD. Filmens första del utspelas 1935 i ett fint hus i England, och i centrum står då 13-åriga Briony Tallis. Hon är en aktiv och fantasifull flicka, och älskar att skriva. Hon har just skrivit klart sin första teaterpjäs, och ser fram emåt att få regissera den i en föreställning för hela familjen. Hennes storasyster Cecilia är förälskad i familjens trädgårdsmästare Robbie, som också Briony hemligt har känslor för. Denna dag är systrarnas kusin Lola och hennes syskon på besök, och senare på kvällen blir Lola våldtagen av en maskerad och okänd man. Briony missförstår tidigare situationer, och anklagar Robbie för våldtäkten. Hennes vittnesmål leder till att Robbie blir oskyldigt dömd, och hamnar i fängelse. Fyra år senare är han soldat i den brittiska armén under andra världskriget, men trots att de nästan aldrig träffats, har han fortfarande inte glömt bort Cecilia...

Jag har inte läst den litterära förlagan, och har heller inte läst någon av Ian McEwans andra verk. Därför kan jag inte avgöra hur väl filmen håller sig till boken, eller dess skillnader. Även utan det kan jag dock konstatera att manuset utan tvekan är starkt och genomtänkt, och jag förstår att filmen nominerades till en Oscar för bästa manus. Tyvärr är jag inte lika nöjd över regin, som är det svagare kortet i sammanhanget. Filmens inledande 45 minuter, som utspelas 1935, är mycket starka och lyckade. Storyn är intressant, fotot makalöst och allting känns engagerande och gripande. Men därefter förändras allt - handlingen flyttar framåt fyra år, och vi får bara i förbifarten veta vad som hänt däremellan. Plötsligt känns den inte alls lika engagerande längre, utan känns mer ytlig. Vi kommer aldrig någon av karaktärerna in på djupet, och trots att storyn har alla möjligheter till det, så blir det aldrig minsta lilla berörande. Filmen har också blivit onödigt lång, och i synnerhet en krigsscen i franska Dunkirk (eller Dunkerque) har blivit alltför utdragen. Man får nästan intrycket av att regissören dragit ut på scenen längre tid än nödvändigt, för att motivera de pengar och den tid som lagts ner på den avancerade och långa scenen. Dessutom hoppar filmen mycket i tid, både framåt och bakåt. Ibland kan det vara motiverat, men här verkar det inte fylla någon annan funktion än att förvirra tittarna. Det är också tråkigt att vi inte får veta mer om vad som hänt under de fyra år som hoppats över i filmen, även om jag förstår att det kunnat bli svårt att lösa med tanke på skådespelarnas åldrar. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Keira Knightley och James McAvoy är mycket bra som Cecilia och Robbie. Mest imponerad är jag dock över den vid inspelningen 12-åriga Saoirse Ronan, som är en av de tre skådisar som spelar Briony i olika åldrar. Hon är lysande i rollen, och borde ha vunnit den Oscar för bästa kvinnliga biroll som hon nominerades för. De två yngre Briony-skådisarna är också mycket lika varann, och det bytet fungerar riktigt väl. Visuellt är det också en mycket tilltalande film, och mycket tid har lagts ner på ett imponerande foto, genomarbetad scenografi och på klädval och design. Men substansen är inte lika imponerande som den fina ytan, och med en annan regissör tror jag filmen hade kunnat bli betydligt bättre. Förutom den oengagerande fortsättningen från 1939 och framåt, lider filmen av tre andra större problem. Det första är att vi inte får lära känna någon av rollfigurerna särskilt väl, förutom Briony. Ingen av karaktärerna känns heller helt sympatiska. Det andra problemet är att det här faktiskt ska föreställa en kärlekshistoria, men trots det ser vi under filmens inledning inte mycket som talar för att Cecilia och Robbie faktiskt är kära i varann - det lilla vi får se går för snabbt, och hade lika väl bara kunnat vara lust som kärlek. Utifrån fortsättningen förstår vi hur det ligger till, men det hade vi behövt se mer och tydligare av under händelserna 1935. Hur ska man utifrån ett fåtal attraktionsmoment och en snabb sexscen kunna förstå att det faktiskt är äkta kärlek det handlar om...? Filmens tredje problem är att Brionys försoning eller gottgörelse, som titeln också kommer ifrån, ärligt talat känns ganska konstlad och inte särskilt trovärdig. Det hade behövts belysas tydligare, och det finns ett flertal frågetecken vi aldrig riktigt får någon realistisk förklaring till. Missförstå mig nu inte - det här är absolut ingen dålig film, och den är utan tvekan sevärd. Men om filmen hade hållit samma höga klass som under den första delen hade den kunnat bli en riktig höjdare, vilket nu tyvärr inte blivit fallet. Medan jag håller med om att den visuellt och estetiskt är mycket välgjord, så kan jag inte riktigt förstå varför så många lyft filmen till skyarna som något slags mästerverk. Så märkvärdig är den faktiskt inte, och även fast den är sevärd för de flesta, så håller den knappast att ses om.

DVD-utgåvan kommer från Universal Pictures, och är avsedd för ett antal länder. Bilden är i 1,85:1 i anamorfisk Widescreen, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det huvudsakligen engelska originalljudet, finns även ett tjeckiskt ljudspår. Filmen är textad på åtta olika språk, däribland svenska och engelska. Det är positivt med engelsk text, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade och döva. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel (som tyvärr inte går att hoppa förbi), direkt följt av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, och en trailer för en annan film visas. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är enkel och stilren, men tyvärr enbart på engelska.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår med regissören Joe Wright. Det är ganska intressant, och vi får veta en hel del matnyttigt. Men det går inte att komma ifrån att ett kommentatorspår med enbart en person ibland har en tendens att låta lite egocentriskt, och det hade varit uppskattat om någon annan också kunnat medverka; exempelvis manusförfattaren eller romanförfattaren (som också varit inblandad som exekutiv producent för filmen). Vidare återfinns en 26 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med bl.a. skådespelare, regissör, manusförfattare och scenograf. Det är ganska intressant, även om det ibland blir lite väl mycket skryt över diverse inblandade. Dessutom har scenografen Sarah Greenwood fått lite för stort utrymme, och därför läggs väldigt mycket tid åt att beskriva de estetiska detaljerna. Visst kan det vara intressant, men knappast mer intressant än allting annat, vilket nu blivit fallet. Vi hittar också en fem minuter lång featurette om hur romanen filmatiserats, som är ganska intressant men alldeles för kortfattat. Det inslaget är troligen också mer intressant, om man faktiskt läst boken. Slutligen hittar vi ett tiotal bortklippta scener, som också har kommentatorspår av regissören. Någon enstaka av dessa är småtrevlig att se på, men de allra flesta tillför egentligen ingenting till filmen. Det är fullt förståeligt att de klippts bort. Allt extramaterial har svensk text, inklusive kommentatorspåret, vilket är mycket trevligt. Överlag är det också en del vettigt material med, även om jag hade önskat mer.

Recensionen skriven: 4 juni 2008
Senast uppdaterad: 4 juni 2008

Recensionen har lästs 3747 gånger av 2168 personer, sedan den 4 juni 2008