Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Producent: Henrik JP Åkesson & Martin Persson
Regi: Henrik JP Åkesson & Mattias Olsson
Manusförfattare: Mattias Olsson
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Malin - Sofia Ledarp Mannen - Kjell Bergqvist
Stefan - Björn Kjellman Peter - Dietrich Hollinderbäumer

Den unga kvinnan Malin har haft det jobbigt, och ska nu flytta från Skåne uppåt landet för att börja ett nytt liv någon annanstans. Hon packar alla sina saker, och beger sig iväg i bilen. Men efter vägen lägger hon märke till en svart bil som verkar följa efter henne lite för länge för att det ska kunna vara en tillfällighet. Mannen i bilen ger ett obehagligt intryck, men polisen är inte till någon hjälp när Malin ringer. Och vilka vägar Malin än kör på, så verkar den svarta bilen följa efter. Till sist är katastrofen ett faktum, och Malin ställs inför en riktig mardröm av sällan skådat slag.

Försvunnen är långt ifrån någon typisk svensk thriller av samma slag som det redan går tolv på dussinet av, utan är en ganska ovanlig psykologisk thriller med en imponerande suggestiv stämning. Det är en enkel men funktionell story och ett minimalt persongalleri där det förutom telefonröster bara medverkar fyra personer i hela filmen. Det låter märkligt, men det fungerar faktiskt förvånansvärt väl. Och åtminstone undertecknad kan inte minnas någon liknande svensk film förut, även om det internationellt sett inte är någon alltför originell film.

Här finns inte mycket till personbeskrivningar eller karaktärsutveckling, utan vi får veta det nödvändigaste om Malin och i stort sett ingenting om den namnlöse mannen eller Stefan. Här finns heller inget större djup, och heller ingenting man behöver någon större tankeverksamhet för att förstå. Här är det istället ren och skär spänning som gäller. Men på den punkten har Försvunnen lyckats utmärkt, för det är en mycket spännande film med ett lagom högt tempo och en mycket intensiv stämning. Trots de få miljöerna och rollfigurerna förblir det spännande hela tiden, och det är lätt att sätta sig in i Malins mardrömssituation. Det händer någonting hela tiden, och trots en bitvis något repetitiv stil så blir det aldrig segt eller tråkigt. På den punkten kan det inte bli mycket bättre, och man sitter som på nålar under hela filmen. För det här är en riktig nagelbitare, och det var ganska länge sedan jag såg en så spännande thriller - i synnerhet i Sverige där thrillers blir alltför spännande, trots att det borde vara hela poängen... Jag uppskattar också att Malin åtminstone inledningsvis inte är något typiskt våp av det slag som åtminstone historiskt varit mer regel än undantag i filmer av det här slaget, utan är en smart och tuff tjej som inte begår klassiska misstag.

Men märk väl ordvalet "inledningsvis", för tyvärr fortsätter det inte lika genomtänkt som i filmens lysande första halvtimme. Allt eftersom filmen fortlöper inträffar allt fler logiska luckor, och i synnerhet Malin beter sig heller inte alltför logiskt vid ett flertal tillfällen. Självklart är det svårt att föreställa sig hur man själv skulle bete sig i en sådan här mardrömssituation, men någonstans måste ändå gränsen gå och ibland beter sig Malin så fruktansvärt korkat. Om man flyr ifrån en galning, hur många skulle då springa till galningens bil och leta efter hans bilnycklar i flera minuter tills han hinner ikapp en...? Även den namnlöse galningen beter sig långt ifrån logiskt, och någon förklaring till hans beteende får vi aldrig. Det är tyvärr uppenbart att manusförfattaren har valt att kompromissa med trovärdigheten och logiken, för att åstadkomma större spänning. Och det är förvisso en brist som Försvunnen delar med många andra filmer, men någonstans borde gränsen gå och här finns det några luckor för mycket för att jag ska bli helt nöjd. Men det är absolut en intensiv, spännande och ovanlig thriller, och för det är jag beredd att förlåta åtminstone en del av rollfigurernas ologiska beteenden.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk kombinerat med en del vackra vyer inspelat i Skåne. Klippning, musik och ljudmix är också föredömlig. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och i synnerhet Sofia Ledarp är utmärkt i huvudrollen som Malin. Hon spelar trovärdigt och övertygande, och det är lätt att känna för henne. Kjell Bergqvist fungerar förvånansvärt väl som den namnlöse galningen, och spelar bra även om han egentligen kanske är lite för känd för en sådan här roll. Det största problemet med ensemblen är Björn Kjellman, som tyvärr känns lite malplacerad som Stefan och heller inte alltid spelar alltför imponerande. Filmen hade vunnit på att byta ut honom mot någon annan; helst någon mindre känd då hans kända utseende ibland distraherar lite för mycket från handlingen. Tyvärr pratar skådespelarna också lite för otydligt, och vid en hel del tillfällen är det långt ifrån problemfritt att höra vad alla säger. I synnerhet vid telefonsamtalen är det nästintill dömt att misslyckas att kunna höra vad personen i den andra änden säger... För en gångs skull är ljuxmixningen bra (något som annars brukar vara ett stort problem vid svenska filmer), men istället pratar både Kjell Bergqvist och i synnerhet Björn Kjellman ibland lite för otydligt så att man måste anstränga sig och ibland även spola tillbaka för att kunna uppfatta dialogen.

Försvunnen påminner egentligen mer om en amerikansk thriller än en svensk, och något liknande har åtminstone inte undertecknad skådat i Sverige förut. För det förtjänar upphovsmännen en eloge, och det här är en föredömligt intensiv film som med enkla medel skapar en oerhört spännande stämning. Men det är verkligen tråkigt att filmteamet behövt ta till klassiska begrepp att fylla på med logiska luckor, ologiskt beteende och trovärdighetsproblem för att skapa en större spänning. Det borde finnas någon gyllene medelväg, så man kan få filmen spännande utan att alla ska bete sig ologiskt och i vissa fall rentav korkat. Men det är ändå en fullt sevärd och underhållande film, som verkligen lyckas med det den utger sig för; d.v.s. riktig spänning. Därför förtjänar filmen en svag sjua i betyg, men det är tråkigt med så många misstag då filmen med exakt samma grundstory hade kunnat bli så mycket bättre genom ett mer finslipat manus med färre logiska luckor.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på svenska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart norsk text, och av någon outgrundlig anledning finns ingen svensk text för hörselskadade. Förutom att det helt utesluter alla hörselskadade och döva, så hade även vanligt folk haft behov av svensk text på grund av den otydliga dialogen. Efter halva filmen tvingades jag ge upp att kunna se filmen otextad, utan fick lov att slå över på norsk text för att ha en chans att kunna uppfatta vad alla säger. Vid svenska filmer borde det verkligen vara en självklarhet med svensk text för hörselskadade, och det är svagt att någon svensk text inte alls finns med här. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är svenskspråkig och stillastående.

Det finns förvånansvärt mycket extramaterial för att vara en så pass enkel lågbudgetfilm som denna. Först erbjuds ett kommentatorspår till filmen med regissörerna Mattias Olsson och Henrik JP Åkesson. Det är intressant och en hel del matnyttigt framkommer, men tyvärr tycker jag att den ibland blir lite för teknisk. Om man inte själv redan är eller vill bli filmmakare, så är det nog exempelvis knappast troligt att man bryr sig så mycket om att få veta exakt vilka tagningar i filmen som är filmade av den så kallade Second Unit (den grupp som tar mindre viktiga utfyllnadsbilder, efter att den huvudsakliga inspelningen avslutats); något som de båda regissörerna pratar en hel del om. Därefter återfinns den nio minuter långa pilotfilm, som filmmakarna ursprungligen spelade in med minimal budget för att locka finansiärer till själva filmen. Den består av intervjuer med skådespelarna, varvat med två scener från filmen som motsvarar befintliga scener i den färdiga filmen men är långt ifrån identiska. Det är är ganska intressant att se, även om det inte skiljer sig så mycket så att man ska bli direkt överbegeistrad. Därefter hittar vi ett flertal trailers och TV-spottar, samt filmens bildmanus i form av tagna stillbilder med filmens personal som modeller. Därefter hittar vi en lång bakom kulisserna-dokumentär, uppdelad i 11 olika delar där man kan välja att spela enskilda delar eller hela filmen. Det rör sig om ca en timmes material totalt, och en hel del matnyttigt tas upp. Överlag är det intressant att se på, men det kan bli lite för mycket av det goda och bland det intressanta finns en del utfyllnad som inte tillför lika mycket; därav det näst intill obligatoriska skrytet över de inblandade skådespelarna och annan personal. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket kan ställa till med vissa problem.

Recensionen skriven: 25 januari 2012
Senast uppdaterad: 26 januari 2012

Recensionen har lästs 3334 gånger av 1782 personer, sedan den 25 januari 2012