Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Maxime Wolf - Benjamin Biolay Clémence - Nina Meurisse
Marianne - Agnès Jaoui Pierre - Jean-Pierre Bacri
Morgane - Bonny Durand Johanna - Candela Cottis
Julien - Clément Roussier Nina - Serena Legeais
Éric - Laurent Poitrenaux Guillaume Casseul - Didier Sandre
Éléonore - Valérie Crouzet Jacqueline - Dominique Valadié

Den franska skådespelerskan, regissören, och manusförfattaren Agnès Jaoui har varit med i ett stort antal filmer genom åren. Sedan 2000 har hon även regisserat och skrivit egna filmer, och har legat bakom I andras ögon, Se mig 2004 och 2008 års Det regnar alltid i Provence. Hon har vunnit ett flertal priser genom åren, och brukar av en del beskrivas som Frankrikes svar på Woody Allen. Hennes fjärde film som regissör och manusförfattare blev Förtrollad av Paris, som hade urpremiär i februari 2013 och gick upp på svenska biografer i april samma år. Hon har ensam regisserat filmen, och har skrivit manus tillsammans med sin exman Jean-Pierre Bacri. Filmen, som nu släppts på DVD (men dock inte Blu-Ray), lär inte minska jämförelserna mellan Agnès och Woody Allen...

24-åriga Laura har nästan gett upp hoppet om att hitta sin drömprins, när hon plötsligt träffar Sandro på en bal. Han är nästan precis som hennes drömmar pekat på, även fast han snabbt måste gå vid midnatt... De blir snabbt kära i varandra, och redan efter ett par månader har de planer på giftermål. Men allting kompliceras när Laura en dag på en skogsväg stöter ihop med den mystiska Maxime Wolf, och blir attraherad av honom. Lauras moster Marianne är en måttligt framgångsrik skådespelerska, som nu försörjer sig som regissör för barnteatrar. Hon har dessutom problem med sin dotter, som har oförklarliga hudproblem och dessutom är mer än hälsosamt besatt av bibeln. Då Marianne inte har kört bil på många år och känner sig ovan ber hon Sandros pappa Pierre, som är körskolelärare, om hjälp med att friska upp minnet. Pierre har dock sina egna problem, då hans nya flickvän och hennes barn har flyttat in hos honom samtidigt som han egentligen inte är alltför förtjust i barn. Dessutom oroar han sig över döden, då han för flera decennier sedan besökte en spåsam som förutspådde att han skulle dö den 14 mars just det här året; ett datum som nu närmar sig med stormsteg...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, och dessutom är det lätt att bli avskräckt av den allt annat än originella svenska titeln. Men Förtrollad av Paris är mycket bättre än det låter som, och en riktigt bra och lyckad film. Det är en finstämd och lagom lågmäld ensemblefilm, där vi får lära känna ett flertal rollfigurer på ett bra sätt med hyfsat många nyanser. Det är intressant och fascinerande, och resultatet är en både underhållande och engagerande film. Flera av historierna som tas upp är riktigt intressanta, och dessutom finns många smarta och fyndiga poänger.

Det är också en mycket charmig film, och överlag också ganska rolig. Man får skratta ganska ofta åt de situationer och repliker som förekommer, även fast det varierar från småroligt till oerhört roligt. Men jag skrattade ändå ganska ofta, och det är mer än jag hade väntat mig. Vid ett par tillfällen gapskrattade både jag och de andra personer som gjorde mig sällskap vid recensionstillfället, även fast det är långt mellan de riktigt klockrena poängerna. Samtidigt finns det också ett påtagligt djup och en allvarlig underton, och Agnès Jaoui har vågat låta filmen förbli seriös och allvarlig mellan varven; utan att försöka klämma in humor överallt.

Jag uppskattar också filmens lagom sagobetonade stil, som driver med sagor samtidigt som filmen själv skildrar ett slags mellanting mellan saga och allvar. Det är en svår balansgång, och det finns många filmer där sådant sagoskimmer inte fungerar så bra, men i det här fallet funkar det väldigt bra. Mycket är klurigt, ironiskt och fyndigt; samtidigt som det också är djupsint och tänkvärt. Därför dras man in i filmen på ett effektivt sätt, och intresset hålls vid liv hela tiden. Det är också ett lagom snabbt tempo, så att det aldrig blir segt men heller inte går för snabbt. För en gångs skull är dialogen också väldigt lyckad, som både är naturlig och fyndig på samma gång.

Dock tar det ett tag att komma in i Förtrollad av Paris, för det finns många rollfigurer och inledningsvis är det allt annat än självklart vilken koppling alla dessa har till varandra. Men när man väl förstår det, så får man också sin belöning. Men fortfarande är det lite väl invecklat och rörigt, och därför måste man vara uppmärksam när man ser filmen för att inte missa alla subtila ledtrådar och detaljer. Jag kan också tycka att det förekommer några sidospår och rollfigurer för många, vilket kan förta en del av känslan med filmen då det gör att de mest intressanta personerna och händelserna får för lite utrymme. Den röriga och bitvis förvirrade berättarstilen kommer heller inte att passa alla, utan somliga lär tycka att Förtrollad av Paris är närmast poänglös. Det tycker verkligen inte jag, men jag önskar ändå att Agnès hade kunnat hoppa över några sidohistorier för att göra filmen mindre rörig och hinna få till ett ännu större djup. Ibland kan jag också tycka att flera av de kvinnliga rollfigurerna blivit lite väl passiva, vilket förtar en del av den i övrigt bra kvinnosynen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk som på ett skickligt sätt både förstärker sagostämningen samtidigt som det upplevs realistiskt och naturligt. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och Agathe Bonitzer är utmärkt som Laura. Jean-Pierre Bacri är i vanlig ordning mycket bra som Pierre, och regissören själv Agnès Jaoui är utmärkt som Marianne. Arthur Dupont är bra som Sandro, fast jag blev inte riktigt lika imponerad av Benjamin Biolay som Maxime. Nina Meurisse är mycket bra som Clémence, men tyvärr får hon inte mycket att arbeta med genom en minst sagt begränsad roll - jag hade velat se mer av henne.

Förtrollad av Paris är en mycket bra och välgjord film, som är både charmig, rolig och djupsint. Det är både tänkvärt och fyndigt, och jag uppskattar den förvånansvärt lyckade humorn. Sagoreferenserna lyckas för en gångs skull också att hjälpa filmen hellre än att stjälpa, som annars så ofta blivit fallet. I slutändan finns det dock några karaktärer och trådar för många, vilket gör att filmen blivit onödigt rörig. Genom den relativt lågmälda stilen blir det inte alltid helt lätt att hänga med, utan man måste vara uppmärksam; och även om man är det lär man säkert missa en del poänger. Men samtidigt finns det så många fina egenskaper vilket i kombination med imponerande skådespelare och en fin stämning ändå gör att jag blir nästan betagen av filmen. Det är helt enkelt en riktigt lyckad film, som är väl värd att se för de allra flesta. Att sätta betyg är inte helt lätt, men till sist väljer jag att bedöma med hjärtat hellre än hjärnan och ger därför filmen en svag åtta i betyg. Jämförelsen med Woody Allen är också ganska rättvist, då filmen har en hel del tematiska och uppläggsmässiga likheter med flera av Woody Allens filmer, men samtidigt är Förtrollad av Paris bättre än många av hans filmer.

Dock är det tråkigt att en del av poängen ska gå förlorad genom den allt annat än lyckade svenska titeln, som verkar vara gjord för att avsiktligt dra tankarna till Woody Allen. Men den här misslyckade titeln är både onödigt ooriginell och dessutom missvisande, för det är faktiskt ingen som är förtrollad av Paris och staden har ytterst liten koppling till handlingen, som lika gärna hade kunnat utspela sig var som helst i världen. Jag är den första att erkänna att det ibland kan vara ett nödvändigt ont att döpa om filmer som i Sverige skulle bli onödigt svårbegripliga, men i det här fallet ser jag ingen anledning till att inte en mer bokstavlig översättning av den franska originaltiteln (ungefär: " Vid sagans slut") hade kunnat fungera...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, danska och finska; men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Då mina franskspråkiga kunskaper är allt annat än bra kan jag inte bedöma den svenska översättningens kvalitet, men jag hittar i alla fall inget som får mig att misstänka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas en distributörsjingel. Det följs av varningstexter på valt språk (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som tyvärr bara finns på engelska och dessutom anger filmens engelskspråkiga internationella titel "Under the Rainbow" (som i och för sig är bättre än den svenska titeln...). Det enda extramaterialet som finns är ett flertal trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial.

Recensionen skriven: 6 mars 2014
Senast uppdaterad: 7 mars 2014

Recensionen har lästs 3723 gånger av 2053 personer, sedan den 6 mars 2014