Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Svensk Filmindustri AB/SF Studios & Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Tommy - Hugh Jackman Izzi - Rachel Weisz
Lillian Guzetti - Ellen Burstyn Father Avila - Mark Margolis
Silecio - Stephen McHattie Lord of Xibalba - Fernando Hernandez
Captain Ariel - Cliff Curtis Antonio - Sean Patrick Thomas
Betty - Donna Murphy Manny - Ethan Suplee

Det är få filmer som stött på så många problem som Darren Aronofskys senaste film - den regissören som tidigare blev känd för Requiem for a Dream år 2000. Ursprungligen skulle det ha blivit en storbudgetfilm, som producerades av Warner Bros. och australiensiska Village Roadshow Pictures, som skulle spelas in längs Guldkusten i Australien med Brad Pitt i huvudrollen. Men filmbolagen lade ner projektet just innan inspelningarna skulle ha börjat, och alla kulisserna plockades ner. Två år senare lyckades regissören återuppta projektet, med hjälp av mindre independentbolag, en halverad budget, omskrivet manus och utbytta skådespelare. Egentligen kommer inte filmen att släppas på DVD i Sverige förrän i början av december, men en av de större näthandlarna började sälja den exklusivt redan i oktober. Att den här filmen inte liknar något man tidigare sett råder ingen tvekan om, för här utspelas handlingen i tre tidsperioder parallellt med varandra. Inledningsvis är Tommy Creo en conquistador (vilket var benämningen på en slags spanska äventyrare, krigare och upptäckare under 1400- och 1500-talen) i Spanien omkring år 1500. Av den hotade drottningen Isabel får han uppdrag att försöka hitta åt Livets Träd, d.v.s. det träd som omnämns i bibeln som troddes kunna ge evigt liv. Att uppdraget lyckades borde inte råda någon större tvekan om, då Tommy parallellt också är forskare i nutid, som ägnar sig åt djurförsök. Hans fru Izzy (kortform för Isabel) är döende i cancer, men Tommy tänker inte ge upp för det, utan satsar all tid i labbet åt att försöka komma på botemedel. Samtidigt får vi också se framtidsbilder där (troligen samma) Tommy är astronaut år 2500 och flyger omkring...

Det här är en film som är mycket svår att tycka till om, och garanterat en där åsikterna kommer att gå isär. Även fast det känns onödigt pretentiöst, så fungerar filmen ganska väl de första två tredjedelarna - det känns intressant och välgjort, med ett imponerande bildspråk och vackert foto. Skådespelarinsatserna är utmärkta; och både Hugh Jackman och Rachel Weisz gör imponerande insatser och har dessutom utmärkt personkemi. Största problemet under filmens första timme är istället de framtida scenerna 500 år framåt i tiden, som egentligen inte har något större syfte och filmen hade tjänat på att bara ha med de två första tidsperioderna. Men den sista halvtimmen förändras allt - allting blir oerhört rörigt och flummigt, och det blir omöjligt att få något egentligt grepp om vad som händer. De logiska luckorna blir många, och likaså frågetecknen - men vi får inga egentliga svar. Riktigt mot slutet blir det ännu värre, vilket gör att jag fortfarande inte lyckats att förstå vad tanken egentligen är. Kanske är undertecknad helt enkelt inte tillräckligt smart för att kunna förstå sig på den här djupa filmen...? Tyvärr har jag inga svar på frågan, och heller inga svar på vad tanken med filmen är. Därför blir det mycket svårt att sätta betyg, men det vackra bildspråket och den trots allt ganska intressanta första timmen gör att jag trots allt ger filmen en svag femma, fastän det flummiga slutet absolut inte förtjänar ett så högt betyg... Det gör också att jag inte helhjärtat kan rekommendera någon att se filmen, trots att betygen på IMDb gör gällande att långt ifrån alla håller med mig i min bedömning. Därför kan det vara en god idé att hyra filmen, eller vänta tills den kommer på TV. Men vad vi än gör, köp den inte på DVD osedd - risken finns att ni blir mycket besvikna.

Recensionen skriven: 24 oktober 2007
Senast uppdaterad: 24 oktober 2007

Recensionen har lästs 3547 gånger av 1948 personer, sedan den 5 december 2007