Marcus - Michael Pennington Matt - Daniel Ortiz
Susan - Susie Trayling David - Michael Gatward
Simon - Lloyd F. Booth Shankley Emma - Scarlet Carey
Jimmy - Cameron Antrobus Linda - Olivia Bjork
Richard - Fergus Riordan Nicholas - Arthur Rogers
Charlotte - Karmeta Cervera

Den spanska regissören Jaume Balagueró har varit verksam i Spanien sedan mitten av 1990-talet, men de flesta av hans filmer har varit relativt okända i Sverige. Han har nu skrivit och regisserat en spansk-brittisk samproduktion, som släppts direkt på DVD i Sverige. Den har spelats in till största delen i Spanien med ett mestadels spanskt produktionsteam, men är helt och hållet på engelska och med huvudsakligen engelska skådespelare, förutom en amerikansk huvudrollsinnehavare (Calista Flockhart) och ett par spanska skådisar. Händelserna utspelas på ett sjukhus på den engelska ön Isle of Wight. Sjukhuset börjar vara gammalt och förfallet, och ska snart läggas ner. Redan nu har många av patienterna redan förflyttats till andra sjukhus, men ett antal sjuka barn finns fortfarande kvar. Till sjukhuset anländer den amerikanska sjuksköterskan Amy, som tagit tillfälligt jobb som nattsköterska tills alla återstående patienter flyttats till det nya sjukhuset. Hon har hört att den förra nattsköterskan slutade mycket abrupt, men reagerar inte speciellt mycket över det. Men de intagna barnen tycker inte om sjukhuset, utan tycker att kusliga saker händer där. De insisterar på att en "mekanisk flicka" härjar på den sedan 40 år tillbaka avstängda övervåningen på sjukhuset, och att hon skrämmer slag på alla och till och med skadar barn. Alla vuxna har redan avfärdat barnen som vilda fantasier, men det dröjer inte länge innan Amy inser att det faktiskt är något onaturligt som pågår på sjukhuset...

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i rysare, även om det finns vettiga undantag, och därför var mina förväntningar inför filmen ganska låga. Men jag blev positivt överraskad, då det här faktiskt visade sig vara en ganska bra film. Trots övernaturliga inslag, som jag aldrig brukar tycka särskilt mycket om, så fungerar det faktiskt ganska väl och storyn känns intressant. Filmen har också en bra blandning mellan rysare, thriller och psykologisk skräck; vilket höjer helhetsintrycket. Den är välgjord och känns - trots den lite extrema storyn - som ganska trovärdig och realistisk. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt blev jag imponerad över Calista Flockhart (mest känd från TV-serien Ally McBeal) som Amy och barnskådisen Yasmin Murphy som Maggie, som båda två spelar utmärkt och trovärdigt. Att filmen åtminstone periodvis också känns lite gripande och är ganska oförutsägbar gör heller inte saken sämre. Trots de många positiva sidorna är jag dock inte helt nöjd. Framförallt finns det några logiska luckor och trovärdighetsproblem, som påverkar helhetsintrycket till det sämre. Somliga detaljer kom jag bara att tänka på efter filmens slut vilket inte gör så mycket, men ett fåtal logiska luckor störde mig även medan jag såg den. Jag tycker inte det gör så mycket när man upptäcker logiska luckor i efterhand, men man borde kunna slippa behöva störa sig på sådant medan man ser filmen. Jag kan visserligen inte utesluta att regissören och manusförfattarna faktiskt haft någon tanke bakom dessa trovärdighetsproblem, men jag kunde i alla fall inte se några tecken på det. I vissa situationer beter sig rollfigurerna heller inte helt trovärdigt, och jag saknar också mer bakgrundsfakta om alla rollfigurerna - det innefattar även huvudrollen Amy, där vi bara får antydningar om vad hon genomgått tidigare. Det är tråkigt att manusförfattarna inte kunnat fila lite mer på manuset och fått till en mer genomtänkt och trovärdig story utan logiska luckor, men trots det är det ändå en ganska lyckad och genomarbetad film. Från andra sidan går fort, och känns både intressant och mellan varven riktig kuslig. Då tycker jag inte att man kan döma filmteamet alltför hårt för de logiska luckorna, och därför ger jag trots allt filmen en svag sjua.

DVD-utgåvan kommer från Noble Entertainment, och återger filmen i sitt originalformat 2,35:1 i anamorfisk Widescreen. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS (båda på engelska), men jag har inte kunnat testa det sistnämnda ljudspåret. Den är textad på svenska, norska, finska och isländska; men märkligt nog inte danska. Tyvärr finns ingen engelsk text, och heller ingen textning för hörselskadade. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se några trailers för andra filmer, innan huvudmenyn visas. Menyerna är på engelska oavsett valt språk, och är rörliga och relativt stilrena. Dock kan man anmärka på att lite för mycket av filmens handling avslöjas genom menyerna. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Det gör visserligen inte så mycket när det är så pass kort, men jag tycker att sådana jinglar passar bättre att spela före eller efter språkvalsmenyn i början istället.Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på ca 20 minuter, som bl.a. består av intervjuer med regissören och några av skådespelarna. Den är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt, även om det läggs ner för stor vikt på att beskriva handlingen och rollfigurerna - gissningsvis har dokumentären producerats som reklam inför filmens premiär, då det liksom inte ger mycket att beskriva sådant för oss som redan sett filmen... Dokumentären är till största delen på spanska, men gudskelov är den textad på svenska. Det borde visserligen vara en absolut självklarhet med textning när extramaterial är på något annat språk än engelska eller svenska, men som vi märkt i en del andra sammanhang verkar inte alla hålla med om det... Där tar det roliga slut, och något annat finns inte i bonusmaterialsväg. Jag hittar dock inget som tyder på att det finns med mer extramaterial i andra länders utgåvor, så det verkar åtminstone inte som att vi går miste om någonting i Skandinavien.

Recensionen skriven: 17 januari 2008
Senast uppdaterad: 18 januari 2008

Recensionen har lästs 3934 gånger av 2163 personer, sedan den 17 januari 2008