Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Pearl - Rosalyn Coleman Wanda - Kira Clavell
Tina - Melanie Papalia Cliff - Adrian Holmes
Paige - Katharine Isabelle Bobby - James Kirk
Frankie som barn - Michayla McKenzie Frankie som tonåring - Vanessa Morgan
Paige som barn - Megan Charpentier Paige som tonåring - Emily Tennant
Dr. Strassfield - Matt Frewer Pete Prescott - Scott Lyster

Frankie Murdock är svart och jobbar som strippa på en måttligt fin nattklubb i Los Angeles 1978. Efter en incident vaknar hon upp mitt på gatan, och blir av polisen tagen till mentalsjukhus för utvärdering. Där kommer hon i kontakt med dr. Joseph Oswald, som inledningsvis inte alls vill få någon ny patient men som med tiden blir alltmer intresserad av kvinnan. Han upptäcker snart att hon lider av dissociativ personlighetsstörning, och lär känna Frankies två andra personligheter - en hyperintelligent ung flicka på 8 - 12 år som han kallar för Geniet och en vit grovt rasistisk sydstatsdam vid namn Alice.

Frankie & Alice tar upp ett intressant och viktigt ämne, som är förhållandevis ovanligt på film. Resultatet är också en riktigt bra film, som håller intresset vid liv hela tiden trots att den yttre handlingen är begränsad. Det faktum att filmen bygger på verkliga händelser förhöjer också helhetsintrycket, även om jag knappast är rätt person att bedöma hur nära sanningen som filmen faktiskt kommer. Det har blivit en fascinerande och engagerande film, som lyckas att beröra och vid några tillfällen även gripa tag i tittarna. Vid ett par tillfällen lyckades jag inte att hålla tårarna borta, men samtidigt är det långt ifrån någon sentimental film som aldrig någonsin spelar på känslosträngar - det uppskattar jag, och jag uppskattar även den relativt lågmälda stilen. Här får vi inga klara besked, utan måste tänka själva utifrån de begränsade uppgifter som framkommer; och först de sista minuterna av filmen kommer alla kort på bordet.

Frankie har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur som känns äkta, och hennes alter egon är också tillräckligt avgränsade och nyanserade för att det ska kännas realistiskt. Överlag lyckas filmen därför att framstå som trovärdig och äkta, även om jag knappast är någon expert på dissociativ personlighetsstörning utan bara kan bedöma som "lekman". Det är både fascinerande, fängslande och intressant, och filmen blir heller aldrig förutsägbar. Så jag blev positivt överraskad av Frankie & Alice. som lyckas att åstadkomma mycket med ett begränsat ämne.

Dock förekommer vissa onödiga stereotyper, och man kan lugnt påstå att Frankie (och hennes personligheter) känns mer äkta än dr. Oswald. Han känns tyvärr lite väl stereotyp, och genomgår också en orealistiskt snabb förvandling från att i början framstå som helt oengagerande till att strax därpå nästan bli helt perfekt. Kanske överensstämmer det med verkligheten, men det är nog mer sannolikt att manusförfattarna valt att förenkla en smula. Han är ändå i grund och botten en intressant karaktär som har en del nyanser, men det blir ändå lite för stereotypt. Och då ska vi inte ens tala om chefspsykiatern Backman, som tillhör det mest klichéartade man sett på film på senare år - det är tur att det är en så liten roll, men jag önskar ändå att man hade kunnat slippa de här överdrivna stereotyperna.

Kanske har filmteamet också kortat ner filmen väl mycket, för drygt en och en halv timme är i kortaste laget för att utforska ett så omfattande ämne som dissociativ personlighetsstörning. Då är det nog nästan oundvikligt med vissa förenklingar, och att filmen också slutar lite väl abrupt med ganska mycket kvar att utforska. Det känns också lite märkligt att Geniet visar sig betydligt mer sällan än Alice, medan hon egentligen är en mer intressant personlighet; jag hade velat se betydligt mer av henne.

Fotot är enkelt men effektivt, och filmen har ett övertygande bildspråk med en imponerande tidskänsla där allting verkligen ser ut och känns som 1970-tal in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Framförallt är Halle Berry fullkomligt lysande i huvudrollen som Frankie, och spelar övertygande och trovärdigt helt utan minsta lilla konstruerade drag. Det är också imponerande att de tre personligheterna faktiskt framstår och känns som olika personer, vilket måste vara en svår bedrift av vilken skådespelare som helst. Stellan Skarsgård är bra som dr. Oswald, och gör allt som går av den viktiga men personlighetsmässigt något begränsade rollfiguren. Phylicia Rashad är riktigt bra som Frankies mamma, och det är också intressant att se Chandra Wilson (mest känd från TV-serien Grey's Anatomy) i en välspelad men liten roll som systern Maxine.

Frankie & Alice är en riktigt bra film, som lyckas att engagera och hålla intresset vid liv; och trots att det rör sig om flera personligheter blir det aldrig rörigt eller svårbegripligt - men heller aldrig övertydligt, utan med en lågmäld stil, där man själv måste dra sina egna slutsatser om det mesta. Det är berörande, fängslande och fascinerande; men tyvärr upplever jag också bitvis filmen något konstruerad och tillrättalagd, och vid ett par tillfällen känns den något förenklad. Men nu är det här bara min lekmannamässiga åsikt, vilket inte nödvändigtvis överensstämmer med verkligheten - utan personlig erfarenhet av dissociativ personlighetsstörning är det nog omöjligt att kunna bedöma hur trovärdigt det här egentligen är. I vilket fall som helst är det dock en välgjord film, som är väl värd att se för de flesta. De brister som förekommer gör att jag nöjer mig med en stark sjua, men det är ändå överlag en lyckad film och det är glädjande att den äntligen kunnat släppas efter flera år i "malpåse".

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska samt fyra andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen är relativt bra, men det förekommer ett fåtal märkliga ordval och enstaka grammatikfel.

När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt om än inte direkt förvånande för en film som inte visats på bio i de flesta länder; men jag hade verkligen velat veta mer om de verkliga händelserna och den riktiga Frankie Murdoch.

Recensionen skriven: 5 maj 2015
Senast uppdaterad: 5 maj 2015

Recensionen har lästs 2981 gånger av 1620 personer, sedan den 5 maj 2015