Regi: Jean-Pierre Améris
Manusförfattare: Jean-Pierre Améris & Philippe Blasband
Angélique - Isabelle Carré Jean-René - Benoît Poelvoorde
Magda - Lorella Cravotta Suzanne - Lise Lamétrie
Antoine - Swann Arlaud Ludo - Pierre Niney
Fru Legrand - Marie-Christine Demarest Psykologen - Stéphan Wojtowicz

Angélique är en mycket talangfull chokladbagare, som dock tyvärr har stora problem med nerverna - om hon hamnar i centrum eller får för mycket uppmärksamhet, så svimmar hon helt enkelt av. Därför har hon på senare år bakat chokladkakor i hemlighet åt chokladhandlaren Mercier. och hennes choklad har blivit uppmärksammat långväga utan att någon någonsin vetat vem som gjort chokladen. Allt fungerar bra tills Mercier dör, och inget vet om att hon jobbat för honom. Hon söker därför jobb på en anrik men konkurshotad chokladfabrik, och får jobbet utan att inse att det är som säljare; något som långt ifrån passar Angélique med hennes stora känslomässiga problem. Hon får god kontakt med chokladfabrikens chef Jean-René och han bjuder ut henne på dejt. Problemet är bara det att Jean-René har ännu större känslomässiga problem än Angélique, och svettas som en galning vid minsta lilla intima kontakt...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig på papperet, och egentligen är det heller inte det. Här finns ingen invecklad story eller alltför stort djup, men däremot en ganska udda och uppfriskande premiss. Det är ett intressant koncept att låta huvudrollerna vara långt ifrån felfria människor med mer eller mindre extrema känslomässiga störningar; något som måste ses som förhållandevis originellt inom filmbranschen. Franska nerver har också blivit en trevlig och underhållande film, med en hel del charm. Det är ganska roligt, där man får skratta ganska ofta. Det är förvisso ingen enorm skrattfest och det är långt mellan de stora skratten, men nästan allt lockar till småfniss och leenden.

Det finns också budskap och sensmoral, som har åstadkommits genom att spetsa till de känslomässiga problemen och överdrivit allting en smula. Följaktligen kan man inte riktigt ta filmen fullt ut på allvar, men det gör också att budskapet och poängen kommer fram tydligare. Man kan tycka att i synnerhet Jean-Renés problem har blivit lite för överdrivna, och det gör att filmen vid några tillfällen nästan tar steget över till ren buskis; något som sannolikt inte var avsikten. Det känns inte rätt, och jag hade önskat att hans karaktärsdrag kunnat tonas ner en smula. Att svettas som en gris är trots allt en sak, men att byta tröja med en minuts mellanrum när man är på dejt känns som att gå lite för långt. Det är givetvis fullt avsiktligt och ett effektivt sätt att få fram sensmoralen, men personligen uppskattar jag bättre när allting är en smula mer jordnära.

Däremot har filmen en fin stämning, och en form av skicklig balans mellan realism och sagokänsla. Det är en mysig och charmig film, och det är lätt att engageras av handlingen. De båda huvudrollerna har också blivit någorlunda mångbottnade; åtminstone som nu hinns med under en så kort film - sluttexterna börjar nämligen rulla redan efter 1 timme 12 minuter. Jag hade dock ändå lättare att känna med och bry mig om Angélique än Jean-René, och jag kan inte låta bli att undra hur hon egentligen kunnat falla för en så blyg och egendomlig människa som Jean-René. Medan hon trots allt ändå är sympatisk och charmig med sina problem, så tycker jag nämligen att han blivit mer tillspetsad och extrem. Ibland blir filmen också lite väl sockersöt och överromantiserande, vilket är tråkigt och onödigt även om den under stora delar håller sig på rätt sida av gränsen.

Fotot är snyggt men enkelt, och skådespelarinsatserna är bra. I synnerhet Isabelle Carré är utmärkt som Angélique, och gör en imponerande rollprestation med enkla medel. Ibland kan det rentav upplevas en smula fånigt, och särskilt raffinerat eller lågmält blir det aldrig. Benoît Poelvoorde är också bra som Jean-René, och gör en riktigt fin och stabil insats men sticker inte riktigt ut på samma sätt som Isabelle med hennes fantastiska utstrålning och charm.

Franska nerver är en ganska tunn och enkel film, utan stora utsvävningar och som dessutom är mycket förutsägbar. Men det är också en trevlig och charmig film, med en hel del humor och ett lagom högt tempo. Trots att det blir lite för mycket av allting ibland, så är det en välgjord och underhållande film som är värd att se. Det är ingenting man kommer att komma ihåg långt i efterhand eller som kommer att ses som något mästerverk, men i all sin enkelhet fungerar det riktigt väl och Franska nerver förtjänar en stabil sjua; varken mer eller mindre.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har franskt tal och är textad på svenska och finska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är lätt rörlig, stilren och svenskspråkig. Det finns tyvärr inget extramaterial alls, vilket är beklagligt även om det här knappast är den sortens filmer där man är i något större behov av bonusmaterial.

Recensionen skriven: 27 september 2012
Senast uppdaterad: 28 september 2012

Recensionen har lästs 3663 gånger av 2150 personer, sedan den 27 september 2012