Tack till Buena Vista Home Entertainment för recensionsexemplaret
Tess - Jamie Lee Curtis Anna - Lindsay Lohan
Jake - Chad Michael Murray Ryan - Mark Harmon
Harry - Ryan Malgarini Morfar - Harold Gould
Mr. Bates - Stephen Tobolowsky Maddie - Christina Vidal
Peg - Haley Hudson
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Freaky Friday var ursprungligen en roman skriven av den amerikanska författaren Mary Rodgers. Den boken har därefter filmats hela tre gånger - ursprungligen en framgångsrik biofilm 1976 (där romanförfattaren själv skrev manus, och Jodie Foster spelade en av huvudrollerna), och därefter i form av en relativt okänd TV-film 1995, gjord för det Disney-ägda TV-bolaget ABC och mig veterligen bara visad i Sverige en enda gång (på TV3, om inte mitt minne sviker mig). Och 2003 var det slutligen dags för en andra nyfilmatisering av samma story, vilket alltså är den film som denna recension åsyftar. En hel del har förändrats mot de tidigare versionerna, men grundstoryn är densamma. Vi får lära känna den framgångsrika men mycket upptagna psykiatern Tess Coleman, och hennes 15-åriga dotter Anna. De har aldrig riktigt kommit överens, och det har bara blivit värre efter att Annas pappa dog och Tess träffat en ny man. Det tycker inte alls Anna om, och hon förstår sig inte alls på sin mamma. Tess å andra sidan förstår sig heller inte på sin dotter, och tycker att hon inte anstränger sig på skolan då hon hela tiden får urusla betyg på engelskalektionerna och får kvarsittning flera gånger om dagen. Att sedan all ledig tid går åt till ett garageband där Anna spelar gitarr - ett enda stort oljud enligt Tess - gör knappast saken bättre. Men allting förändras när hela familjen går till en Kina-restaurang för att äta middag, och en av restaurangägarna ger dem varsin lyckokaka, som ska förändra allt. Nästa morgon när de vaknar har de nämligen hamnat i varandras kroppar - Anna är nu i Tess kropp, och Tess är i Annas. Då de räknar med att alla skulle tro att de är sinnessjuka, vågar de inte berätta om det för någon. Istället måste nu Anna åka till sin mammas psykiatriska klinik i hennes skepnad, och ta emot alla hennes patienter; samtidigt som Tess måste bege sig till skolan och genomgå en dag som Anna - ingetdera blir fullt så lätt som de själva trott...

Jag tyckte mycket bra om originalfilmen från 1976, som faktiskt håller väl än idag. Men faktum är att den här nyfilmatiseringen faktiskt är ännu bättre, och är en riktigt lyckad film. Visst blir det lite väl överdrivet och rörigt periodvis, och att den är förutsägbar är knappast någon överraskning - men överlag har manusförfattarna man ändå gjort allt man kunnat utifrån den befintliga grundstoryn. Filmen är mycket rolig och underhållande, och åtminstone undertecknad skrattade många gånger när jag såg den. Den är mycket välgjord, och alla skådespelarna spelar utmärkt. Ytterligare ett plus är den bra och passande musiken - visserligen inte nyskriven musik, till skillnad från 1976 års originalfilm, men passande och väl utvald befintlig sådan. Både Jamie Lee Curtis och den alltid lika duktiga Lindsay Lohan gör strålande insatser i de båda huvudrollerna. Filmen känns aldrig seg, utan håller ett lagom snabbt tempo hela filmen igenom. Det är också tillräckligt mycket som förändrats gentemot de två tidigare filmversionerna, att det inte känns upprepande eller tråkigt ens om man nyligen sett någon av dessa. Det här rör sig alltså inte bara om sedvanlig modernisering av den gamla 1970-talsstoryn, utan det är snarare ett helt nytt manus med samma grundstory, samma sensmoral och åtminstone mycket snarlika karaktärer. Egentligen finns det inte mycket att anmärka på - något mästerverk är det visserligen inte, men trots allt en mycket välgjord, rolig och underhållande pärla. Det gör att en stark åtta känns som det enda rättvisa betyget.

Recensionen skriven: 8 januari 2007
Senast uppdaterad: 8 januari 2007

Recensionen har lästs 3884 gånger av 2036 personer, sedan den 5 december 2007