Serena - Keri Russell Moses - Mahershalalhashbaz Ali
Jasper Collins - Christopher Berry Daniel - Jacob Lofland
Moster Sally - Jill Jane Clements Will Sumrall - Sean Bridgers
Annie - Jessica Collins James Eakins - Joe Chrest
Elias Hood - Thomas Francis Murphy Löjtnant Barbour - Bill Tangradi
Davis Knight - Brian Lee Franklin Mary - Kerry Cahill

Året är 1862, och det amerikanska inbördeskriget är i full gång. Armésjukvårdaren Newton Knight för konfederationen (sydstaterna) är inblandad i slaget om Corinth, och får därigenom se krigets fasor på nära håll. Han är dock tveksam till inbördeskriget överlag, och inte minst är han inte alls nöjd över Sydstaternas lag som säger att alla som äger minst 20 slavar slipper värnplikt. Efter att tonårskillen Daniel från samma by som Newton blir dödad deserterar han från kriget för att kunna ge tillbaka Daniels kropp till hans familj. När hans och hans fru Serenas spädbarn blir sjuk, och ingen läkare finns att tillgå i närheten, kommer han i kontakt med slaven Rachel och de börjar umgås allt mer. I samband med det kommer han i kontakt med en grupp slavar som rymt från sina ägare och med tiden även fler soldater som deserterat från kriget, och Newton blir engagerad i att skapa en fristad från kriget i Jones County.

Jag vet inte hur det är med alla andra, men åtminstone undertecknad hade aldrig ens hört talats om Newton Knight innan jag såg filmen. Men det är onekligen en fascinerande och intressant historia som skildras, och det faktum att det faktiskt har hänt på riktigt förhöjer förstås också helhetsintrycket. Ingen kan ju heller förneka att det är ett viktigt ämne som tas upp, och både slaveriet och rasism förtjänar att uppmärksammas - och filmen gör också en intressant jämförelse framåt i tiden, för att visa att det tyvärr inte har hänt mycket genom åren.

Resultatet är en mycket bra och engagerande film, som håller intresset vid liv och som förblir fängslande i stort sett hela tiden. Vi får lära känna Newton på ett bra sätt, och han har blivit en nyanserad och mångfacetterad rollfigur. Även Rachel hinner få ovanligt många nyanser, och är en intressant person. Man bryr sig om vad som händer med rollfigurerna, och dras in i handlingen på ett effektivt sätt.

Jag kan förstås omöjligen avgöra exakt hur nära verkligheten filmen kommer, och när det gäller händelser från 1800-talet lär det ju vara svårt att i dagsläget veta exakt hur det låg till med allting, men då eftertexterna avslöjar att nio historiker har arbetat med research bör väl det mesta överensstämma med vad som troligtvis har hänt. Men när det gäller film måste man förstås acceptera att det kan vara nödvändigt att ändra och/eller förenkla ett och annat för att det inte ska bli en evighetslång film. Det här är ändå en omfattande berättelse, som skildrar ungefär ett decennium med händelser plus en kortare ramberättelse från 1940-talet - en historia som man först tycker känns irrelevant, men som man senare förstår varför den tagits med.

Från början skildras det mesta i ordning, men längre fram sker en del tidshopp och överhoppade år. Men trots många teman och händelser blir det aldrig rörigt, utan man hänger med utan större svårigheter. Här finns en gnutta humor och en del charm, men framförallt är det en berörande och gripande skildring som inte kommer att lämna någon oberörd. I synnerhet slaveritemat är ju också viktigt att skildra, och något vi aldrig får glömma.

Men att skildra över tio års tid i en och samma film är förstås aldrig problemfritt, och det gäller även Free State of Jones. Den första timmen fungerar det riktigt bra, då vi får se allt väsentligt som händer utan några märkvärdigheter. Men längre fram uppstår en del tidshopp, och klippningen känns bitvis problematisk. Förmodligen i ett försök att minska ner speltiden har även Newts fru Serena blivit alltför endimensionell - inledningsvis är hon en viktig del av handlingen, men snart blir hon alltmer ovidkommande, och känns både endimensionell och stereotyp. Senare i filmen blir det allt svårare att förstå sig på henne, och det känns som att några viktiga nyckelscener har försvunnit i klippningen.

Det är också flera rollfigurer som man inte får veta särskilt mycket mer än namnet på, och ibland blir det därför lite problematiskt då man förväntas bry sig om personer som man knappt ens kommer ihåg vilka det är. På gott och ont är det tydligt att manusförfattarna har valt att fokusera i första hand på Newt och Rachel samt på själva premissen i sig, varför övriga rollfigurer hamnar i skymundan. Men då filmen redan är nästan 2 timmar 20 minuter lång, och därmed inte gärna kan förlängas ytterligare, är det förstås ett svårlösligt problem. Mot slutet tycker jag dock att det känns något utdraget, så kanske hade filmen trots dess omfattande historia vunnit på att kortas ned en smula.

Fotot är snyggt och det förekommer en del snygga vyer, men något märkvärdigt bildspråk är det inte och heller inga direkt spännande kameravinklar - hela tiden funktionellt men sällan särskilt anmärkningsvärt. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Matthew McConaughey är riktigt bra i huvudrollen som Newton, och han gör faktiskt en så bra insats att man helt glömmer bort att det faktiskt är han; ett gott betyg. Han har onekligen utvecklats mycket på senare år, och här gör han en av sina bästa insatser hittills. Gugu Mbatha-Raw är mycket bra som Rachel, och gör en stabil och trovärdig rolltolkning helt utan överspel. Keri Russell (för de flesta troligen fortfarande mest känd från TV-serien Felicity är bra som Serena, och gör vad som går av en tyvärr alltför underutvecklad och platt rollfigur. Men felet ligger absolut i manuset, och Keris insats är helt klanderfri. Mahershala Ali är ganska bra som Moses, men känns en smula opersonlig och gör också ungefär samma slags roll som han nästan alltid gjort.

Free State of Jones är en mycket bra och välgjord film, som skildrar händelser och personer som åtminstone för gemene man förmodligen inte är särskilt kända. Newtons livsöden förtjänar absolut att uppmärksammas, och detsamma gäller förstås också situationen för slavar under 1800-talet. Det är fängslande, fascinerande och berörande, och filmen hinner med mycket under sin långa speltid. Fortfarande är dock 2 timmar 20 minuter en lång tid att sitta i biosalongen, och mot slutet blir det inte lika engagerande som tidigare i och med lite väl långa tidshopp. Det är också lite tråkigt att vissa rollfigurer blivit onödigt underutvecklade; framförallt Serena men även några andra personer. Men delvis är det förstås ett närmast oundvikligt problem, då man inte hinner med hur mycket som helst under en enda film. Kanske hade historien om Newton Knight passat bättre som miniserie på TV, för att täcka över ett decennium under en enda film är ingen lätt uppgift. Trots bristerna är det dock ändå en riktigt bra film, som är väl värd att se för de allra flesta och som också passar utmärkt som relativt lättsam historielektion för att lära sig mer om en tidsperiod som lär vara ganska okänd för många (i synnerhet utanför USA). Därför väljer jag till sist en svag åtta i betyg, och jag blev positivt överraskad över att en film jag inte ens hört talats om och som verkar ha marknadsförts ytterst lite kunnat vara så bra.

Recensionen skriven: 11 augusti 2016
Senast uppdaterad: 11 augusti 2016

Recensionen har lästs 2656 gånger av 1530 personer, sedan den 11 augusti 2016