Manusförfattare: Robert Dean Klein
Mr. Jack - Matthew Modine Sweet Stephen - Callum Blue
Tommy - Adam Baldwin Dennis Rivers - Don McManus
Bucky - Zach Galifianakis Philly - Paul Adelstein
Norma - Liza Weil Lucy - Brooke Newton
Seth - Martin Spanjers Juliet - Lisa Brenner

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Gregory Dark (född Gregory Brown) har framförallt blivit känd som en porrfilmsregissör, som med sitt egna porrföretag regisserade flera dussin porrfilmer under 1980- och 1990-talet. Under andra halvan av 1990-talet började Gregory så smått att gå över till att regissera musikvideor, och har vunnit flera priser för sina många framgångsrika musikvideor. 2006 gick Gregory över till långfilmsformatet, och debuterade som spelfilmsregissör med lågbudgetrysaren See No Evil. 2008 spelade han in sin nästa film, dramakomedin Little Fish, Strange Pond där Robert Dean Klein - som annars bl.a. jobbat för den måttligt hyllade regissören Uwe Boll - skrivit manus. Filmen visades på några filmfestivaler under 2009, men filmteamet har haft stora svårigheter att hitta någon distributör. I december 2010 släpptes den till sist direkt på DVD i USA, då under den omdöpta titeln Frenemy, och i många andra länder har den inte släppts alls. I Sverige har den också släppts direkt på DVD.

Den egensinniga personerna Mr. Jack och Sweet Stephen är väldigt olika varandra, men umgås ändå hela tiden. De håller till i Los Angeles, och brukar diskutera liv och död samt besöka Buckys populära porrfilmsbutik; kanske mest för att köpa av det knark som Bucky langar i butiken. Men en dag kommer en rånare in i porrfilmsbutiken, och tar alla där inne - inklusive Mr. Jack och Sweet Stephen - som gisslan...

Grundstoryn och titeln må låta som en ganska traditionell komedi, och det verkar också vara vad omslagsdesignern haft i åtanke med den ärligt talat ganska vilseledande DVD-framsidan. Men det kunde inte vara längre ifrån sanningen, för Frenemy är en väldigt originell och udda film som inte liknar något man tidigare sett. Det är en dialogdriven film med ganska lite yttre handling, och till en början känns filmen väldigt osammanhängande. Det dröjer ett bra tag innan man faktiskt förstår hur allting hänger ihop, och fram tills dess blir det ganska oengagerande. Framförallt är både Sweet Stephen och framförallt Mr. Jack oerhört enerverande och jobbiga rollfigurer, som det är omöjligt att känna något för - särskilt Mr. Jack framstår som den absolut jobbigaste och märkligaste person som världen någonsin skådat. Det finns säkerligen en tanke bakom allt, men medan man ser filmen stör man sig över de båda huvudrollerna som får ordet udda att kännas som en extrem underdrift.

Länge känns det också osammanhängande med en rad löst sammansvetsade scener utan större samband. Det händer inte särskilt mycket, och handlingen kan egentligen beskrivas med ett par meningar. Trots att det marknadsförts som en komedi, så är Frenemy heller inte alltför rolig. Det blir visserligen småroligt då och då, och ett fåtal scener är ganska roliga, men det är långt ifrån någon stor skrattfest. Det här är en väldigt svart komedi, och även fast jag brukar uppskatta sådana, så blir det här för svart för min smak och mycket av humorn känns minst sagt skum. Kort sagt är hela filmen väldigt skum, och det blir heller inte bättre av de många utdragna samtal mellan Sweet Stephen och Mr. Jack om nästan ingenting som framstår som mer eller mindre ovidkommande.

Men två tredjedelar in i filmen börjar saker och ting sakta förändras. Då börjar man plötsligt att förstå vad tanken egentligen är, och slutet är faktiskt riktigt genomarbetat med ett påtagligt djupt. Då blir det betydligt mer intressant, och ett par scener mot slutet är riktigt bra. När man börjar inse tanken bakom allt, så inser man också att det man hittills trott varit ovidkommande faktiskt har funnits en tanke med. Det gick faktiskt så långt att jag kände att jag var tvungen att ta reda på vad jag missat, och såg om hela filmen direkt efteråt. Då lade jag märke till de subtila (i vissa fall oerhört subtila) ledtrådar som funnits i ett flertal scener, och som hade gjort att man förstått syftet betydligt tidigare. Det är tyvärr lite för subtilt för min stil, men filmen blev betydligt bättre av att se om när man trots allt börjar se vad tanken varit. Men fortfarande återstår många frågetecken, som undertecknad inte lyckats bli riktigt klok på och framförallt en del dialog som jag ärligt talat inte lyckas att utröna logiken med. Jag betvivlar inte att det funnits tankar bakom allt, men i så fall är det svårt att kunna argumentera emot att de ledtrådarna blivit för subtila då vissa scener helt enkelt är väldigt märkliga.

Fotot är fullt funktionellt, men håller sig till det mer traditionella slaget och är inte alls lika originellt som filmen som helhet. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Matthew Modine och Callum Blue är utmärkta i de båda huvudrollerna. Adam Baldwin är också bra som polisen Tommy, och Zach Galifianakis är bra i en ganska begränsade rollen som Bucky; som i verkligheten bara medverkar i ungefär en kvart i början trots att han på omslaget framstår som huvudrollen. Det är också trevligt att återse Liza Weil (mest känd som Paris i TV-serien Gilmore Girls), och hon är som vanligt utmärkt även om hon tyvärr inte får mycket att arbeta med i den lilla rollen som Norma som tyvärr bara medverkar i en scen; jag hade velat se mycket mer av henne.

Det största problemet med Frenemy är förmodligen att filmen marknadsförts fel, då distributören uppenbarligen har velat rikta in sig på ungefär samma målgrupp som Baksmällan - på omslaget har Bucky framstått som den mest centrala rollen, medan han i själva verket visar sig vara en ganska ovidkommande biroll som inte syns till en enda gång efter de första 20 minuterna. Genom att marknadsföra filmen som en ganska lättsam komedi har man förmodligen också fått helt fel personer att se filmen, vilket sannolikt är det främsta skälet till att det inte blivit någon stor succé. För det här är egentligen en ganska djup och tänkvärd svart dramakomedi, där man måste tänka mycket själv och vara uppmärksam för att lägga märke till alla subtila detaljer. Tycker man om originella och udda filmer som kräver tankeverksamhet, så lär man också uppskatta Frenemy. Men det blev lite för mycket av det goda för mig, som knappt fattade någonting under filmens första 45 minuter.

Men filmen blev betydligt bättre när jag såg om den, då jag insåg att det faktiskt funnits tankar bakom det mesta. Så uppenbarligen har Frenemy sina poänger, men samtidigt tycker jag inte att det ska vara nödvändigt att se om en film för att faktiskt förstå hur allting hänger ihop. Det borde ha kunnat visas på ett aningen tydligare sätt, utan att vara riktigt så här diskret, och förmodligen beror de bristerna åtminstone delvis på att både manusförfattaren och i synnerhet regissören är så pass oerfarna på spelfilmer. Men det är absolut ingen dålig film, och bara man är beredd på att inte fatta allt så är Frenemy helt klart sevärd och en intressant filmupplevelse som ingen lär glömma i första taget. Det är lågmält, originellt och välgjort; men ack så förvirrande...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men sticker inte ut nämnvärt. Filmen är textad på svenska och norska, men inga andra språk. Det finns tyvärr varken engelsk text eller någon textning för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel och språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är av enkelt slag - den är på engelska och stillastående. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt även om det inte direkt är förvånande för filmer som släpps direkt på DVD. Särskilt i det här fallet hade jag verkligen velat ha någon form av extramaterial, då filmen som sådan nästan skulle behöva en bruksanvisning...

Recensionen skriven: 23 september 2011
Senast uppdaterad: 23 september 2011

Recensionen har lästs 3140 gånger av 1851 personer, sedan den 23 september 2011