Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Elin - Alexandra Dahlström Agnes - Rebecka Liljeberg
Jessica - Erica Carlson Johan - Mathias Rust
Markus - Stefan Hörberg Viktoria - Josefine Nyberg
Camilla - Lisa Skagerstam Pappa Olof - Ralph Carlsson
Mamma Karin - Maria Hedborg

Vissa filmer hör det helt enkelt till allmänbildningen att man ska ha sett. Bland svenska filmer hör definitivt Lukas Moodysons klassiska Fucking Åmål från 1998 till den kategorin. I samband med att filmen släpptes i nyutgåva på DVD i augusti, tycker jag därför det kan passa bra att recensera den. Trots allt så misstänker jag att inte riktigt alla i Sverige har sett den än (trots att de borde)... Som titeln antyder utspelas filmen i den lilla staden Åmål (som, för er som är lika geografiskt okunniga som undertecknad, ligger i Dalsland), även om inte en enda scen verkligen är inspelad där... Handlingen kretsar kring ett flertal personer på högstadiet och gymnasiet i Åmål. I centrum står den nyss fyllda 16-åriga tjejen Agnes, som är kär i den två år yngre Elin - något ingen vet om, trots att hennes sexuella läggning inte direkt är någon större hemlighet; åtminstone inte på skolan, där det går många rykten. Elin har dock varit tillsammans med i stort sett varenda kille som finns i Åmål, och just nu är den snälla men väldigt menlösa Johan intresserad av henne. Men allting förändras sakta men säkert när Elin och hennes storasyster Jessica har tråkigt en dag och vill ha någonting att göra - och hittar på att gå oinbjudna till Agnes måttligt aktiva födelsedagsfest...

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i svenska filmer, och det är ett (i mitt tycke) obestridligt faktum att de flesta svenska filmer håller dålig klass jämfört internationellt. Men det finns något enstaka undantag - svenska filmer som väl kan jämföras med de bästa utländska filmerna - och det här är utan tvekan ett sådant. I mina ögon råder det ingen tvekan om att detta är en av Sveriges absolut bästa filmer genom tiderna; troligen även den allra bästa (enda konkurrensen skulle i så fall vara årets Säg att du älskar mig). Filmen är visserligen enkel och storyn är lite banal, men å andra sidan är filmen helt enkelt genial i sin enkelhet. Det är enkelt att känna igen sig, och filmen är både allvarlig, rolig och träffsäker. Helt enkelt en mycket genomtänkt film, som håller att ses om flera gånger. Faktum är att jag fortfarande tycker minst lika mycket om filmen nu, som när jag såg den första gången på bio. I vissa aspekter kan den visserligen ses som lite gammaldags i dagens läge, men det är inget som påverkar helhetsintrycket. Att det finns enstaka logiska luckor är heller inget man reagerar nämnvärt på. Fotot är välgjord, men färgsättningen lämnar ibland lite övrigt att önska - periodvis ser det nästan ut som att kameramannen glömt bort att vitbalansera. Dock får jag förmoda att det måste vara ett avsiktligt beslut, då ingen kameraman kan vara så klantig... Alla skådespelarna spelar bra och övertygande, och framförallt blev jag mycket imponerad av Rebecka Liljeberg och Alexandra Dahlström, som gör otroligt imponerande och trovärdiga skådespelarinsatser. Kort sagt är det här helt enkelt en mycket bra film, väl värd att ses av alla. Visst hade den kunnat förbättras, inte minst på manusbiten, men den duger också utmärkt som den är. Att filmen är gjord med liten budget är heller inget som märks. Därför känner jag att en svag nia är det enda rättvisa betyget för den här filmen, som måste klassas som snudd på mästerverk.

Fucking Åmål släpptes ursprungligen på DVD av Sandrew Metronome. Men i samband med Pan-Visions nyliga samarbete med Sonet Film har en nyutgåva släppts, som dock är väldigt lik den tidigare. Såvitt jag kan avgöra är det samma ljud- och bildöverföring samt samma textning på båda utgåvorna, och extramaterialet är nästan samma. Den här recensionen åsyftar dock nyutgåvan från 2006. Bilden är i formatet 1,85:1, men är märkligt nog inte i anamorfisk Widescreen utan istället i hårdkodad Letterbox - d.v.s. bilden är lagrad i 4:3, med de svarta fälten upp- och nedtill inbakade i bilden. Det gör att filmen inte kan spelas på en Widescreen-TV i full kvalitet, utan måste då zoomas in på TV:n (vilket givetvis påverkar kvaliteten). Även på en 4:3-TV påverkas bilden till det sämre, eftersom de svarta fälten tar upp en massa värdefulla pixlar som hade haft bättre nytta på annat håll (DVD-standarden använder nämligen exakt samma upplösning till både 4:3 och 16:9). Bilden håller skaplig kvalitet, men är tyvärr väldigt grynig, vilket ser lite konstigt ut. Dock vågar jag inte spekulera i om grynigheten är ett avsiktligt konstnärligt beslut, en ofrivillig biverkning av den låga budgeten eller helt enkelt en överföringsmiss på DVD-utgåvan. Mitt minne är tyvärr inte tillräckligt bra för att kunna avgöra om bilden såg likadan ut på bio eller inte, men chansen är nog stor att den gjorde det. Ljudet är i 2-kanalig Dolby Surround, vilket låter svagt i dagens läge men är ganska logiskt med tanke på filmens ålder. Som textning finns vanlig svensk text (inte för hörselskadade). Dock håller denna text en mycket tvivelaktig kvalitet. Dialogmässigt stämmer visserligen texten relativt väl (om än med lite för många överhoppade meningar), men av någon outgrundlig anledning innehåller textremsan inga talstreck överhuvudtaget - vid dialog mellan två personer, så ser man alltså inte på texten vem som säger vad (ny person innebär bara ny rad, och inget talstreck). Det gör det ganska besvärligt och irriterande att följa med, men då det som vanligt i svenska filmer ofta är svårt att höra vad som sägs, så är texten trots allt välbehövlig. Ni som sett TV-serier eller filmer på TV-kanalen Hallmark Channel, vet redan precis vad jag pratar om - där har nämligen många textremsor exakt samma problem med avsaknad av talstreck. För er andra är det här antagligen ett helt främmande begrepp... Tyvärr resulterar det här i att texten i praktiken är helt värdelös för hörselskadade (då man behöver kunna höra, för att veta när det blir en ny person som pratar), och kan därför bara användas för personer med någorlunda fullgod hörsel.

DVD-skivan inleds med Sonet Films logga, följt av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska. En märklig egenhet är dock att valet av textning finns på menyn för extramaterial, och inte på någon språkinställningsmeny - därför är risken nog stor att många missar den inställningen tills dess att man redan sett filmen... Det enda extramaterialet som finns är ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Lukas Moodyson. Det är periodvis ganska intressant, med en del värdefullt vetande. Dock uppstår alltför mycket döda stunder, då Lukas inte verkar veta vad han ska säga. Det verkar som att kommentatorspåret spelats in utan särskilt mycket förberedelse, och det är inte alltför lyckat. Vid en del tillfällen passerar han också gränsen till självskryt, och det känns verkligen inte särskilt proffsigt. På omslaget anges att det också ska finnas biografier och biotrailer som extramaterial, men något sådant finns i själva verket inte. Såvitt jag förstår ska det dock ha funnits med i Sandrew Metronomes äldre DVD-utgåva, så troligtvis är det därför som det felaktigt anges på omslaget till nyutgåvan. Men huruvida det innebär att omslagstexten är felaktig, eller om det blivit något fel och det varit meningen att detta skulle funnits med även på den nya DVD-utgåvan, vågar jag inte spekulera om. Kommentatorspåret saknar textning. Med en så bra film, är det verkligen tråkigt att det inte getts ut en riktigt bra nyutgåva med mer extramaterial, bättre textning och anamorfisk bild. För det hade filmen definitivt förtjänat...

Recensionen skriven: 12 november 2006
Senast uppdaterad: 12 november 2006

Recensionen har lästs 5012 gånger av 3120 personer, sedan den 5 december 2007