Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Boyd 'Bible' Swan - Shia LaBeouf Trini 'Gordo' Garcia - Michael Peña
Grady 'Coon-Ass' Travis - Jon Bernthal Kapten "Old Man" Waggoner - Jason Isaacs
Irma - Anamaria Marinca Emma - Alicia von Rittberg
Sergeant Miles - Scott Eastwood Löjtnant Parker - Xavier Samuel
Sergeant Davis - Brad William Henke Sergeant Binkowski - Jim Parrack
Tysk korpral - Branko Tomovic Burgermeister - Daniel Betts

Det är april 1945, och andra världskriget lider mot sitt slut. Men de nazistiska SS-trupperna har inte insett det, som med sina överlägsna pansarvagnar snabbt slår ut de allierade. Sergeanten "Wardaddy" och hans team på tre andra mannar är ansvariga för den amerikanska pansarvagnen Fury, och efter att deras förra medarbetare dött får de tillökning i form av den unga och orutinerade Norman. Han är egentligen maskinskrivare, men har på något skumt sätt ändå råkat placeras i aktiv tjänst i pansarvagnen. De befinner sig inne i nazi-Tyskland, och till en början är Norman högst ovillig att börja skjuta SS-soldater på det sätt som "Wardaddy" tvingar honom till.

Det råder knappast någon brist på filmer med skildringar av andra världskriget, och Fury erbjuder heller inte mycket nytt i det stora hela. Men det är en lite ovanlig vinkling att låta nästan en hel film utspelas i och kring en pansarvagn under kriget, och likaså relativt ovanligt att den här filmen begränsar sig till en kortare period i krigets slutskede. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men jag blev positivt överraskad av Fury, som trots allt är en intressant och engagerande film. Det börjar segt och tråkigt, men i takt med att vi lär känna rollfigurerna och kommer in i handlingen blir det bättre och bättre. Det dröjer inte länge förrän man dras in i historien och handlingen på ett effektivt sätt.

Det här är för ovanlighetens skull inte direkt verklighetsbaserat, utan fastän research har gjorts och det i grova drag överensstämmer med verkligheten, så är det inga konkreta verkliga händelser som filmen bygger på. Men det fungerar i och för sig ganska bra, och nästan alltid upplevs trovärdigt och realistiskt. Tempot är ojämnt men överlag intensivt, det finns många våldsamma och blodiga stridsscener varvat med en del lugnare scener. Det förblir fascinerande och intressant.

Framförallt uppskattar jag att Fury aldrig blir så svartvit som krigsfilmer ofta blir, utan har blivit ovanligt nyanserad. Det blir heller inte så överdrivet patriotiskt som den här sortens amerikanska filmer brukar bli, utan allting hålls på en rimlig nivå där patriotismen aldrig blir överdriven eller tillrättalagd. Det är en mycket trevlig omväxling, efter alltför många överdrivet patriotiska och svartvita krigsfilmer.

Problemet är istället att filmen blivit för lång för sitt eget bästa, och trots en något begränsad handling klockar filmen in på nästan två timmar och en kvart. Det blir för mycket av det goda, och bitvis kan det upplevas repetitivt. Det finns några stridsscener för många av typen "Alla skjuter mot alla", där man inte ens hinner se vad som händer; och det blir ganska snabbt oengagerande. Vid de scener som innefattar lång dialog inne i pansarvagnen märks också regissörens oerfarenhet, då scener med enbart dialog aldrig riktigt får någon nerv eller spänning. En del av dialogen är också onödigt klichéartad, och en jargong som jag inte är överdrivet förtjust i.

Ibland uppstår också trovärdighetsproblem i och med den långa dialogen - då det verkar som att nazisterna bara står och väntar utanför utan att faktiskt göra någonting när amerikanerna ska prata om hela livet inne i pansarvagnen. Och jag har i alla fall aldrig hört talats om någon under krig som visat så stor respekt för motparten, genom att stå helt stilla i flera minuter så att de allierade ska få tid att prata igenom allt... Flera av rollfigurerna förblir också stereotypa och klichéartade, och det är egentligen bara "Wardaddy" och Norman som vi får lära känna i egentlig utsträckning och som känns någorlunda äkta. Det finns också en del sexistiska antydningar, även om jag faktiskt tycker om en lång scen där soldaterna mer eller mindre våldgästar två unga tyska kvinnor.

Fury är överlag en bra och lyckad film, som dessutom har ett snyggt foto och imponerande skådespelarinsatser. Det är en stark och berörande film, som man kommer att tänka på länge i efterhand. Det är intensivt, obehagligt och väldigt våldsamt. Likaså är det tänkvärt och med ett visst djup. Men det är tyvärr också klichéartat, något sexistiskt och med en bitvis jobbig och otrovärdig dialog. Det förekommer också vissa trovärdighetsproblem som drar ner helhetsintrycket, och filmen är alldeles för lång för sitt eget bästa. Men genom den nyanserade skildringen som aldrig blir så patriotisk som det brukar kunna bli, så är det ändå en ganska lyckad film. Den är väl värd att se, och förtjänar en stabil sjua i betyg. Med minst en kvart bortklippt hade det kunnat bli ett ännu högre betyg, då det framförallt finns några scener för många där soldaterna sitter och pratar i pansarvagnen. Men det är utan tvekan ett steg i rätt riktning, då det här både blir mer engagerande och mer nyanserat än David Ayers förra film End of Watch.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1. Det finns även engelskspråkig syntolkning för synskadade. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 13 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men tyvärr är kantlinjerna något smala vilket gör det svårt att läsa texten vid de scener som har ljusa bakgrunder. Den svenska textningen håller relativt hög klass utan nämnvärda översättningsmissar, men dock med fåtalet grammatikfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, som följs av flertalet trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja språk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först bortklippta scener på hela 56 minuter (!), däribland en alternativ och något förlängd inledning. Några av scenerna är hyfsat intressanta, men överlag tillför de inte så mycket och det är förståeligt att de allra flesta av dessa scener klippts bort. Därefter hittar vi ett kvartslångt inslag vid namn "Blood Brothers", där filmteamet och skådespelarna berättar om inspelningen inne i en pansarvagn. "Taming the Beast" har också ett snarlikt upplägg. Båda är hyfsat intressanta, men tillför inte så mycket med bara aningen matnyttig information. Det blir också för långt, och intresset lyckas inte helt att hållas vid liv hela tiden. Därefter hittar vi en videodagbok från regissören, som är halvintressant men inte mycket mer än så. Slutligen hittar vi intervjuer med riktiga veteraner som höll till inne i pansarvagnar under andra världskriget. Till en början är det intressant att höra om deras upplevelser, och det faktum att de faktiskt överlevde och fortfarande lever. Men efter en stund blir det mest utdraget och tråkigt, då de mest bara står och pratar om detaljer som mest troligt enbart de själva lär bry sig om. Slutligen finns trailers och fotogalleri. Sett till mängden har Fury väldigt mycket bonusmaterial, som klockar in på någonstans runt en och en halv timme. Men tyvärr är det inte alltför mycket som har någon större substans, och inslagen blir dessutom så utdragna att bara de mest inbitna lär orka se klart dem. Bonusmaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns det i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 3612 gånger av 1970 personer, sedan den 7 april 2015