Adam - Lukas Haas Mona - Erika Christensen
Adams pappa - David Patrick Kelly Adams mamma - Ann Dowd
Vic - Giovanni Ribisi Don - Jon Abrahams
Spim - Jim Parsons Kate - Emily Wickersham
Laura - Lauren Bittner Monas pappa - Tim Hopper
Pundare - Anthony Fazio

Adam är en 25-årig och måttligt framgångsrik kille, som bor i en småstad nära New York. Han blev utkastad från universitetet efter att ha ertappats med en prostituerad, och bor numera hemma hos sina föräldrar och jobbar deltid i en delikatessbutik. Hans liv är långt ifrån perfekt, men åtminstone uthärdligt. Men efter ett bråk med en medarbetare får han sparken från jobbet, och till råga på allt kastar hans föräldrar ut honom ur huset med omedelbar verkan. Adam går till en bar för att supa sig full, och i fyllan bestämmer han sig för att få utlopp på sina aggressioner genom att slå ner den första killen han ser. Sant och gjort misshandlar Adam en okänd man brutalt, som nätt och jämnt överlever. Men nu råkar det vara så att denna okända man är en ökänd serievåldtäktsman som terroriserat staden i flera månader och våldtagit fem kvinnor. Plötsligt hyllas Adam som en hjälte för att ha stoppat den farliga våldtäktsmannen, och dessutom blir han attraherad av våldtäktsmannens senaste offer Mona. Adam blir alltmer bekväm i sin nya hjälteroll, och bestämmer sig för att fortsättningsvis ägna sig åt att skydda allmänheten från farliga brottslingar på bästa superhjälte-manér. Polisen tackar nej till hans tjänster, så därför får det lov att bli på mer privat väg...

Gardener of Eden är en originell och udda film, som egentligen inte liknar någonting annat. Storyn är intressant, och har vävts ihop till en nyskapande helhet som ingen lär glömma i första taget. Det är hyfsat engagerande och underhållande, och det finns ett påtagligt djup. Filmen har en bra stämning, som känns både fin och obehaglig på samma gång. Det är lågmält och stämningsfullt, och filmen är helt befriad från allt vad övertydlighet och översentimentalitet heter.

Problemet är att jag har lite svårt för huvudrollen Adam. Han känns inte särskilt sympatisk, och hans beteende är ibland långt ifrån logiskt. Det är visserligen inte alls ett måste för filmer, och det finns många filmer med osympatiska huvudroller som ändå fungerar bra, men problemet här är att det inte direkt finns någon röd tråd i Adams beteende. Ibland är det realistiskt och logiskt, och ibland är det helt omöjligt att se hur Adam egentligen tänker och resonerar. Det gör att filmen helt enkelt inte engagerar eller berör lika mycket som den hade kunnat göra, och den enda riktigt sympatiska personen är istället Mona. Däremot uppskattar jag att många av rollfigurerna känns mångbottnade, och där väldigt få är helt svartvita. Det är bra för realismen när i stort sett ingen är helt "god" eller "ond". Det enda egentligen undantaget är knarklangaren Vic, som känns helt endimensionell och dessutom ganska stereotyp.

Fastän Gardener of Eden marknadsförts som en komedi är det heller ingen jätterolig film. Det finns absolut en del roliga scener, och man får skratta då och då. Mycket är också gjort med glimten i ögat, men det går ganska långa partier helt utan egentlig humor. Jag hade gärna sett lite mer humor i filmen, men ser man på den som en dramakomedi med tyngdpunkt på drama hellre än på komik, så fungerar det bättre. Jag kan heller inte förneka att det finns en viss charm, och filmen har en imponerande annorlunda stämning. Intresset hålls vid liv, även om man samtidigt irriterar sig över Adams ibland mer än lovligt korkade beteende. Men det är annorlunda och väldigt oförutsägbart, där det är näst intill omöjligt att kunna förutspå vad som kommer att hända.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än inte särskilt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och Lukas Haas är riktigt bra i huvudrollen som Adam. Erika Christensen är som vanligt lysande, och gör återigen en imponerande rolltolkning med enkla medel i rollen som Mona. Det är verkligen tråkigt att Erika fortfarande inte riktigt fått det stora genombrott som skådis som hon så vill förtjänar, men förhoppningsvis är det bara en tidsfråga. Giovanni Ribisi gör vad som går i den otacksamma och endimensionella rollen som Vic, och gör absolut en obehaglig och passande framtoning. Även i övrigt är det bra skådisar, och alla gör vad som går av rollerna.

Gardener of Eden är en mycket annorlunda och originell film, med en imponerande stämning och en annorlunda premiss. Det är bitvis roligt, det finns ett hyfsat djup och en fin tanke bakom allt. Men det är också en ganska ojämn film, och medan vissa scener är fullkomligt lysande så känns andra närmast poänglösa. Jag hade också önskat att Adam kunnat tonas ner lite, för det är verkligen svårt att känna för honom. Men samtidigt är det en sådan film som man inte lär glömma på mycket länge, och som man i efterhand börjar tycka mer om än medan man faktiskt såg den. Man bör också premiera en så originell och lågmäld film, och därför stannar mitt betyg i dagsläget på en svag sjua. Det är fullt sevärt och minnesvärt, men trots allt hade Gardener of Eden potential att bli så mycket bättre. Filmens titel känns för övrigt också minst sagt långsökt...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. Den svenska översättningen är hyfsad, men vissa märkliga språkval förekommer oc dessutom har översättaren vid flera tillfällen glömt bort viktiga ord i de översatta meningarna. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas trailers för flera andra filmer (som går att hoppa förbi). Vi kommer därefter till en mycket enkel engelskspråkig huvudmeny; en meny som bara erbjuder möjligheten att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Menyn är heller inte alltför användarvänlig, i och med endast två alternativ där det enda markeras med en röd ram runt och det andra med en svart ram runt. Hur ska man då egentligen kunna veta vilket av alternativen som för tillfället är markerat...? Det rätta svaret är att det är alternativet med en röd ram runt, men det är knappast en självklarhet med endast två alternativ. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt men knappast speciellt förvånande för en så pass okänd film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 21 februari 2012
Senast uppdaterad: 22 februari 2012

Recensionen har lästs 3074 gånger av 1600 personer, sedan den 21 februari 2012