Tack till Sandrew Metronome Distribution för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Joe - Colin Firth Barbara - Catherine Keener
Kelly - Willa Holland Mary - Perla Haney-Jardine
Rosa - Margherita Romeo Lorenzo - Alessandro Giuggioli
Marianne - Hope Davis Elena - Monica Bennati
Stephen - Kerry Shale Dan - Gary Wilmes

Den brittiska regissören Michael Winterbottom är i Sverige tämligen okänd, men har i hemlandet blivit känd för en rad filmer; däribland 24 Hour Party People. Till hans senaste film har han begett sig till den italienska hamnstaden Genua, och filmen Genova - som i Sverige släpps direkt på DVD - är lustigt nog delvis inspelad i Sverige. Vid en tragisk bilolycka omkommer tvåbarnsmamman Marianne, medan hennes två döttrar mirakulöst nog överlever utan en skråma. Kvar blir pappa Joe, 16-åriga Kelly och 11-åriga Mary, men familjen har svårt att hantera Mariannes tragiska bortgång. Joe bestämmer sig för att det blir lättare att komma över dödsfallet om de kan ta sig längre därifrån, och tackar därför ja till en tjänst som engelskalärare i staden Genua vid kusten i Italien. Kelly upptäcker det motsatta könet, och det i mängder. Mary har dock inte lika lätt att anpassa sig, utan börjar se sin mamma överallt i Genua.

Genova tar utan tvekan upp ett viktigt och intressant ämne, och har med enkla medel lyckats att måla upp en intressant och fängslande historia. Storyn är visserligen tunn, men det är ändå fascinerande och engagerande från början till slut. Rollfigurerna har blivit förvånansvärt mångbottnade, och det är glädjande att se att de båda döttrarna fått mycket utrymme och blivit djupa och mångsidiga personer som känns levande. Jag har visserligen ingen direkt erfarenhet av de ämnen som tas upp i filmen, men allting känns autentiskt och verkligt. Manusförfattaren har valt att frångå traditionella dramaturgiska metoder, och därför finns inte mycket till utveckling eller konflikt. Det här handlar istället om en psykologisk och lågmäld historia, och rent fysiskt händer inte mycket. Vad man tycker om det lär variera kraftigt, och därför är det föga förvånande att filmen av en del upplevs som seg och menlös. Men jag tillhörde inte den gruppen, utan kunde lätt leva mig in i vad familjen går igenom och engagerande mig i handlingen hela tiden. Genova har ett lågt och närmast filosofiskt tempo, och de som förväntar sig en spännande film lär därför bli besvikna. Manusförfattaren och regissören tar god tid på sig att bygga upp en intressant grundhistoria, och att introducera rollfigurerna som står i centrum. Det är ett riskabelt begrepp, men fungerar riktigt väl här.

Ibland har den stillsamma stilen dock gått till överdrift, vilket också är filmens största problem. Vi får se oräkneliga scener där personer går längs de många gränderna och gatorna i Genua och scener från bilar eller motorcyklar på vägarna. Dessa scener har fått för mycket utrymme, och gör att det ibland blir lite tråkigt. Dramaturgiskt innebär det också ett visst irritationsmoment, då man mentalt förväntar sig att någonting ska hända när man får se till synes irrelevanta miljöbilder under långa perioder. Första gången är det här effektfullt och intressant, men tionde gången vi får se samma smala gränder utan att något händer är det inte fullt lika roligt längre. Jag förstår visserligen regissörens tanke, men det har gått lite för långt och filmen hade vunnit på att kortas ner lite. Jag störde mug också lite över att vi inte får komma den äldsta dottern Kelly riktigt in på livet. Det mesta ses genom antingen pappan eller lillasystern Marys synvinklar, och Kelly förblir i mångt och mycket mer endimensionell än de övriga. Jag hade önskat att få se mer av henne, och att få se händelseförloppen även från Kellys synvinkel, något som hade underlättat för att filmen ska bli ännu mer levande och realistisk. Visuellt är Genova en mycket tilltalande film, och erbjuder storslaget foto och många vackra vyer över Genua (trots att vissa av scenerna i själva verket är inspelade i Sverige). Bildspråket är också effektivt och annorlunda, och kombinerar fast kamera med handkamera på ett smart sätt. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Colin Firth, Perla Haney-Jardine och Willa Holland spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Även Hope Davis, även om hon inte får så mycket att arbeta med i manuset. Kort sagt lyckas Genova med enkla medel att bygga upp intresse och engagemang, trots att inte mycket händer och att det inte finns någon egentlig dramaturgisk konflikt. Den hade absolut kunnat bli ännu bättre, men är och förblir en bra film som är väl värd att se för de allra flesta.

Som extramaterial hittar vi intervjuer med regissören och några av skådespelarna på totalt 20 minuter. De olika intervjuerna har vävts ihop till en helhet, och därför går det inte att välja ut enskilda intervjuer. Lite irriterande, då somliga har mer att säga än andra. Överlag finns det dock en del matnyttigt, och det är värt att lyssna på. Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 6 minuter, där vi får följa med bakom kulisserna vid inspelningen. Det finns inga intervjuer eller speakerröster, och inslaget ser ut att vara relativt oredigerat. Vissa intressanta detaljer tas upp, men överlag ger det ändå inte så mycket, i och med det ostrukturerade upplägget. Slutligen finns en ursprunglig biotrailer för samma film, som är precis så spännande som det låter... Överlag är extramaterialet i tunnaste laget, men det som finns är intressant och värt att titta på en gång. Tyvärr finns ingen textning överhuvudtaget på bonusmaterialet, vilket är beklagligt och irriterande.

Recensionen skriven: 24 juli 2009
Senast uppdaterad: 24 juli 2009

Recensionen har lästs 3470 gånger av 1912 personer, sedan den 24 juli 2009