Dolly - Mia Andersson Hälardrottningen - Amanda Ooms
Jazzbaronen - Magnus Roosman Amerikanskan - Susan Vidler
Envoyén - Anders Beckman Filatelisten - Rasmus Troedsson
Fredrik - Peter Gantzler Tvättbudet - Gustav Berg
Cigarrhandlaren - Dag Malmberg Sally Syrén - Ann-Sofie Nurmi
Leo Morgan som barn - Noa Samenius Verner Hansson som barn - Ted Lantz

Den unga författaren Klas möter den excentriske Henry Morgan på en boxningsklubb i Stockholm. Han dras då in i dennes mystiska och egendomliga värld, och får hyra ett rum i den lägenhet som Henry delar med sin bror Leo. Henry har haft ett upptaget liv, med såväl otrohetsaffärer som spioneri, och Klas lyssnar uppmärksamt på hans något osannolika historia.

Jag har tyvärr inte läst Klas Östergrens roman, och har därför inget att jämföra med. Kanske är det en nackdel, då jag misstänker att man får ut mer av filmen om man faktiskt har läst boken. Gentlemen är i alla fall en stämningsfull, vacker och storslagen film; precis lagom lågmäld och med en imponerande atmosfär. Tidskänslan är perfekt och därför dras man snabbt in i miljöerna. Rollfigurerna är i grund och botten genomarbetade och intressanta. Det är också en intressant story, som är lagom fantasifull och osannolik utan att tappa verklighetsförankringen. Många scener är mycket intressanta och fascinerande, och periodvis är det riktigt fängslande. Det finns också ett påtagligt djup, och manusförfattaren har onekligen upp många intressanta ämnen.

Men tyvärr är helheten inte lika imponerande som de enskilda beståndsdelarna, och framförallt är det manuset som inte riktigt håller måttet. Det är rörigt och osammanhängande, och med de många mer eller mindre relevanta sidohistorierna och de många rollfigurerna är det inte alls oproblematiskt att hänga med i svängarna. Det känns som att filmen spretar lite åt alla håll, och periodvis är den röda tråden tunn. Historien hoppar fram och tillbaka, ibland till synes utan uppenbar logik, men samtidigt känns det ofta som att allting står och stampar på samma ställe. Visst finns här mycket intressant, men det har blivit alldeles för rörigt och periodvis väldigt svårbegripligt. Ibland kommer man inte ens ihåg vem som egentligen är vem, och vissa sidohistorier är i slutändan ganska ovidkommande.

Jag misstänker starkt att allt detta beror på att Klas Östergren själv skrivit filmmanuset utifrån sin egen roman - han är säkerligen inte tillräckligt opartisk för att göra sig av med mindre viktiga delar ("Kill your darlings" verkar vara ett okänt begrepp för honom...), och i andra händer tror jag att det här hade blivit mycket bättre. Förmodligen upplevs dock filmen betydligt bättre om man faktiskt har läst boken och därmed redan känner till rollfigurerna och historien, för då blir det med största sannolikhet inte alls lika rörigt. Men något är fel när en film nästan tycks förutsätta att man faktiskt har läst den litterära förlagan, för trots bokens popularitet är jag övertygad om att jag inte är den enda i Sverige som inte har läst den... Vissa scener och delar är för all del engagerande, men som helhet blir jag aldrig riktigt berörd och mellan varven känns det rentav ganska oengagerande.

Trots de många sidohistorierna och den omfattande intrigen är speltiden också för lång, och 2 timmar 22 minuter är mycket av det goda. Periodvis blir det därför ganska segt, och mot slutet började jag sitta och undra om inte filmen skulle ta slut snart. Gentlemen hade helt enkelt vunnit på att kortas ner en del, för här finns lite för mycket av allting. Nu ska det dock påpekas att jag såg filmen under långt ifrån optimala omständigheter - jag var ganska trött till att börja med och hade sett en annan pressvisning precis innan denna, till råga på allt utan någon ordentlig paus mellan. Det kan förstås påverka helhetsintrycket, och det är möjligt att filmen upplevs bättre om man inte "tvingats" sitta i biosalongen i fyra timmar i sträck, men jag tror tyvärr inte att det är hela sanningen till varför jag inte blev överbegeistrad av denna.

Visuellt är det dock en storslagen upplevelse. Fotot är förstklassigt och scenografin likaså. Allting är läckert och stämningsfullt, och till det yttre är det verkligen en imponerande film. I likhet med många andra svenska filmer talar skådespelarna bitvis ganska otydligt, och det är inte alls oproblematiskt att uppfatta vad alla säger. Skådespelarinsatserna är överlag bra. David Dencik tillhör inte någon av mina favoritskådespelare, men gör en stabil och bra insats som Henry. Men David ser definitivt för gammal ut, när Henry inledningsvis ska föreställa vara i 20-årsåldern - det rimmar lite dåligt med en skådespelare som trots allt är närmare 40 och heller inte ser ung ut för sin ålder. Sverrir Gudnason är som vanligt mycket bra som brodern Leo, men får betydligt mindre att arbeta med. Ruth Vega Fernandez är också mycket bra som Maud, och gör vad som går av en tyvärr inte alltför nyanserad rollfigur. Som författaren Klas ser vi debuterande David Fukamachi Regnfors, och han är ganska bra men utan att sticka ut nämnvärt.

Gentlemen är utan tvekan en storslagen film. Fotot, scenografin, tidskänslan och musiken är samtliga förstklassiga; och det är en fascinerande historia med intressanta rollfigurer. Det är stämningsfullt, läckert och mörkt på ett effektivt sätt. Periodvis är det också riktigt bra, men som helhet håller filmen tyvärr inte hela vägen - det har blivit alldeles för rörigt, osammanhängande och med för många sidohistorier som i många fall inte har alltför stor relevans i det stora hela. Att filmen dessutom blivit för lång för sitt eget bästa gör knappast saken bättre. Ni som läst boken ser förmodligen en helt annan och bättre film än vi som inte gjort det, men film och bok är trots allt två vitt skilda medier och filmer bör aldrig förutsätta att alla har läst förlagan. Jag hade höga förhoppningar och ville verkligen älska Gentlemen, men i slutändan kunde jag tyvärr inte det. Visst, det är långt ifrån en dålig film och den är för all del sevärd för de flesta; kanske kan ni se poänger som inte jag upptäckte. Men det är för många brister för att jag med gott samvete ska kunna sätta ett högre betyg än en mycket svag sexa.

Som brasklapp bör påpekas att pressvisningen jag närvarade på visade filmen i helt otextat skick. Trots vissa repliker på både danska och engelska samt i mindre utsträckning även tyska och franska fanns ingen översättning eller textning alls. Det är därför möjligt att jag kan ha missat några poänger, men det är trots allt en väldigt liten andel som var på franska och tyska så jag tror inte att det har påverkat helhetsintrycket i någon högre utsträckning. Jag vet i dagsläget inte om detta motsvarar "otextade" reguljära biovisningar, eller om filmen i vanliga fall ska ha översättning av utländsk dialog.

Recensionen skriven: 11 december 2014
Senast uppdaterad: 11 december 2014

Recensionen har lästs 3577 gånger av 2106 personer, sedan den 11 december 2014