Manusförfattare: Severin Eskeland
Lina - Marte Cristensen Martin - Sondre Krogtoft Larsen
Gunnar - Jens Hultén Bosse - Johan Hedenberg
Ellinor - Inga Didong Harrie Lasse - Jeppe Laursen
Lotta - Malin King Edgar - Knut Walle
Maskerade mannen - Kai Kolstad Rødseth Smugglaren - Mikkel Gaup

På senare år har Norge genomgått ett genombrott med en rad framgångsrika skräckfilmer, för första gången på många år, med succéfilmer som Fritt vilt och Rovdjur. Det senaste exemplet står Severin Eskeland för, och det är en norsk-svensk samproduktion där norrmännen fått det klart tyngsta lasset. Filmen har floppat på bio i Norge, och kanske är det därför som den aldrig visats på bio i Sverige; detta trots att dialogen är nästan lika mycket på svenska som på norska. I Sverige släpps den istället enbart på hyr-DVD, och filmen är löst baserad på verkliga händelser från USA.

Det unga norska paret Lina och Martin har varit i Sverige för att köpa sprit till deras kompis bröllop. Då de handlat alldeles för mycket än vad ransonen tillåter väljer de en mindre väg hem genom Finnskogen, där tullkontrollerna är mer undantag än regel. Men nära gränsen blir de stoppade av en polisman, som upplyser de om att vägen spärrats av på grund av en svår olycka. Han rekommenderar istället att de ska ta en genväg på mindre vägar in i skogen, där de snabbare ska kunna ta sig hem. Det visar sig dock inte vara världens bästa råd, för långt ute i ödemarken får se plötsligt punktering på däcken. Det ser ut som avsiktligt sabotage, och det visar sig bara vara början på en mardrömsupplevelse när de plötsligt stöter på en panikslagen ung tjej och en del måttligt charmiga svenskar...

Genvägen är sannerligen ingen originell och nyskapande film, och har man sett några skräckfilmer genom åren så väntar inga enorma överraskningar. Det är en ganska traditionell och sedvanlig film, men som faktiskt ändå fungerar riktigt väl. Det är en riktigt spännande och obehaglig film, som förmedlar en lagom klaustrofobisk känsla och har förblivit engagerande hela tiden. Det är absolut ingen typisk "slasher", så här är det inte personer som dör stup i kvarten. Här handlar det istället om intensiv spänning och en obehaglig stämning, som bitvis blir lite skrämmande.

Någon alltför hemsk film är det dock inte, så om man ser på Genvägen som en thriller mer än en rysare så fungerar det bättre. Visst hoppar man till vid några tillfällen genom effektiv användning av överraskningsmoment och det är absolut en obehaglig atmosfär, men i övrigt är det mer renodlad spänning än skräckinslag. Men det är förstås inte nödvändigtvis något fel med det, utan det gör samtidigt att filmen fungerar väl även för de som inte är alltför förtjusta i skräckfilmer.

Här finns många klichéer, men samtidigt har de två centrala rollfigurerna blivit någorlunda mångbottnade utan stereotypa drag. Vi får lära känna dem ganska väl, och det är en trevlig omväxling med en kvinnlig huvudroll som inte blivit svag och hjälplös, utan som är av minst lika stor hjälp som den manliga huvudrollen. Det är uppskattat, och Lina är en riktigt stark huvudroll. Bland birollerna är det sämre ställt, och där har de flesta blivit tämligen stereotypa och endimensionella.

Det är också en ganska förutsägbar film, och den stora "oväntade vändningen" mot slutet lyckades jag förutspå vid ett mycket tidigt skede. Det är lite tråkigt, men å andra sidan knappast alltför ovanligt för genren. Dessutom saknar jag mer information om vad "skurkarna" egentligen håller på med, och vad tanken var bakom allt. När filmen är slut kvarstår ett flertal frågor som man aldrig får något egentligt svar på, och det tycker jag inte riktigt om. Vid renodlade "slashers" där folk blir mördade i tid och otid är det oftast inte så viktigt att få besked om gärningsmännens motiv, men vid filmer som mer fokuserar på spänning än skräck så framstår det som mer viktigt. Därför är det tråkigt att manusförfattarna inte kunnat förklara tydligare hur allting hänger ihop i slutet.

Jag blir heller inte riktigt klok på den absoluta slutscenen, där det förekommer vissa element som jag inte riktigt förstår vad tanken är med. Det handlar visserligen bara om 15 sekunder, men det är tillräckligt för att jag ska reagera. Kanske fanns det någon djupare tanke som jag inte hann uppfatta, men oförklarligt är det likväl. Dessutom lider filmen av vissa logiska luckor och att huvudrollsinnehavarna inte alltid beter sig helt trovärdigt. Slutet känns också lite plötsligt, plus att den intensiva stämningen mattas av lite under den sista kvarten när det blir större fokus på våld och blod. Men trots bristerna förblev filmen engagerande och spännande hela tiden, och känns förhållandevis realistisk utan alltför stora luckor. Det är trevligt att få slippa övernaturliga element, och istället fokusera på mer naturliga faror som de flesta kan relatera till.

Fotot är snyggt, och filmen innehåller en del vackra vyer och ett effektivt bildspråk. Musiken är bitvis bra, men känns ibland ganska malplacerad. Skådespelarinsatserna är bra, och jag uppskattar att filmmakarna fokuserat på relativt okända skådisar för att förhöja den realistiska stilen. I huvudrollerna är Marte Germaine Christensen och Sondre Krogtoft Larsen riktigt bra som Lina och Martin, och båda spelar övertygande och trovärdigt. I synnerhet Marte är ett riktigt fynd, och de båda har även övertygande personkemi. Även i övrigt är det bra skådisar där svenska Johan Hedenberg och Jens Hultén gör bra ifrån sig, även om man kan tycka att i synnerhet den förstnämnda är lite för känd för att den realistiska stilen riktigt ska fungera.

Genvägen lär inte gå till världshistorien som något cinematografiskt mästerverk, och är långt ifrån originell eller nyskapande. Men den innehåller tillräckligt många egna idéer för att ändå fungera väl, och det är en spännande och obehaglig film. Som rysarthriller betraktat är det därför en bra film, även om den tyvärr lider av lite för många logiska luckor. Något större djup finns knappast, men det är en intensiv och välgjord film som är väl värd att se. Tycker man om genren kan jag därför rekommendera att man tar en titt på Genvägen, fastän den inte riktigt kommer upp i samma höga klass som flera andra norska rysare på senare tid. Betygsmässigt väljer jag efter moget övervägande en svag sjua.

Av någon märklig anledning har Genvägen enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Det är lite märkligt, med tanke på att filmen trots allt delvis är på svenska och är delvis inspelad i Sverige. Förvisso är det kanske inte alltför många som kommer att vilja se om filmen många gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen via båda metoderna. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, vilket innebär smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV samt stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning norska, svenska, finska och engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Ett ännu större problem är att den svenska texten enbart innehåller översättning av de norskspråkiga replikerna, medan de svenska replikerna inte har textats. Då de svenska skådespelarna delvis talar ganska otydligt, så ställer det till med en del problem även för oss hörande. Och för hörselskadade och döva är det förstås helt kört. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns bara på engelska.

Det finns en hel del extramaterial - ovanligt mycket för den här genren. Problemet är bara det att extramaterialet inte har någon textning överhuvudtaget, utan finns enbart på norska. Att förstå allt som sägs för oss i Sverige är därför måttligt enkelt, och jag lyckades bara att uppfatta ungefär hälften. Först och främst finns ett kommentatorspår med regissören Severin Askeland och producenten Bjørn Eivind Aarskog. Det är hyfsat intressant, men de har inte tillräckligt att komma med för att hålla intresset vid liv hela tiden; i synnerhet inte då främst Severin talar snabbt och otydligt. Det finns även en bakom kulisserna-dokumentär på ca 40 minuter, som är ganska intressant och visar hur ett flertal scener gjorts. Dock finns inte mycket till intervjuer i inslaget, utan det fokuserar på praktiska upplevelser av inspelningen. Minst lika intressant är det med en 20 minuter lång intervju med regissören och producenten hämtat från det norska TV-programmet Blått lerret. Av det man faktiskt hinner uppfatta är det ganska intressant, och innehåller en del matnyttig information. Det finns även några bortklippta scener, som är trevliga att se men inte tillför särskilt mycket till filmen. Det finns även något som kallas för "Genvägar", där vi får se hur ett flertal enskilda scener spelats in. Smått intressant, men bitvis är det upprepningar av vad som redan förekommer i bakom kulisserna-dokumentären och alltför mycket nytt finns inte. Slutligen finns även misslyckade tagningar, musikvideo och biotrailers. Överlag är extramaterialet fullt godkänt, men det är väldigt svagt att inte allting kunnat textas på svenska, så man faktiskt förstår allt. I Norge har filmen också givits ut på Blu-Ray, som utöver detta extramaterial även har med två kortfilmer av samma regissör. Det är tråkigt att de inte tagits med på denna DVD-utgåva.

Recensionen skriven: 12 maj 2010
Senast uppdaterad: 12 maj 2010

Recensionen har lästs 4783 gånger av 2771 personer, sedan den 12 maj 2010