Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Izzy - Hector Elizondo Sam - Dylan McLaughlin
Ethan - Zachary Gordon Paula - Laurie Metcalf
Grace - Christine Lakin June - Chelsea Swain
Mandy - Mandy Medlin Lauren - Lauren McLaughlin
Michelle - Michelle Matthews Lily - Lily Marshall-Fricker
Charlotte - Charlotte Marshall-Fricker

Den amerikanska regissören Garry Marshall har blivit känd genom sina lättsamma och romantiska komedier, såsom Pretty Woman, Runaway Bride och En prinsessas dagbok. Hans senaste film skiljer sig dock från de flesta tidigare, och hade amerikansk biopremiär i maj 2007. I Sverige släpps filmen troligen direkt på DVD, i och med att den inte verkar ha genomgått censurgranskning av Statens biografbyrå (vilket är ett krav för offentlig visning). Här står tre generationer av familjen Wilcox i centrum, där den medelålders kvinnan Lilly har svårt att hantera sin 17-åriga dotter Rachel. Rachel är upprorisk och har ställt till med en massa besvär med bl.a. droger, och när hon totalkvaddar en bil tycker Lilly att det gått för långt. I förhoppningen att hon ska lugna sig, skickar hon därför iväg Rachel att bo sommaren hos Lillys mamma Georgia i ett litet samhälle i Idaho - trots att Georgia och Lilly aldrig haft någon bra relation, och inte ens pratat med varann på 13 års tid. Skulle det inte lyckas, så blir Lilly åtminstone av med Rachel tills hon ska börja på universitet till hösten, för Lilly har bråttom hem till sin man och stannar inte ens över natten hos sin mamma. Rachel sticker ut i det lilla samhället, där mormonkyrkan har ett starkt fotfäste, och hon är tuff och frispråkig. Det passar inte helt bra med den hårda och bistra Georgia, som har hårda regler till det mesta - allt ifrån exakt vilken tid man ska äta middag och lägga sig varje dag (på minuten!) till egenpåhittade regler i poker... Men saker och ting förändras när Rachel berättar för en nybliven bekant att hennes styvpappa förgripit sig på henne, och därför tvingas Lilly tillbaka till Idaho igen för att konfrontera sin dotter om dessa anklagelser.

På omslaget klassas filmen som en ren komedi, och har även marknadsförts i de flesta länder som en lättsam komedi. Det är långt ifrån sanningen, för den här filmen är inte alls så lättsam som de flesta av Garry Marshalls tidigare filmer. Kanske är denna tveksamma marknadsföringen en del av skälet till att filmen fått övervägande negativ kritik på de flesta håll. Visserligen finns det en hel del humor, och vid några tillfällen blir det vansinnigt roligt. Men tyngdpunkten ligger ändå på ett seriöst drama, som tar upp allvarliga ämnen på ett bra sätt. Därför har det här blivit en stark och gripande film, som känns äkta och intressant nästan hela filmen igenom. Man kan visserligen anmärka på att Garry Marshall ibland tar till humor även vid allvarliga scener där det känns lite malplacerat, något andra regissörer troligen inte hade gjort, men å andra sidan kan komiken vara välbehövlig för att lätta upp stämningen på ett annars mycket starkt drama. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, vilket förhöjer helhetsintrycket. Jag har alltid tyckt mycket bra om Lindsay Lohan - ända sedan hennes debut i Föräldrafällan 1998 - och trots hennes något skandalomsusade privatliv bevisar hon här än en gång att hon är en utmärkt skådis. Här gör hon en strålande och trovärdig rollrolkning som en strulig tonåring, och det kan ärligt talat inte bli mycket bättre. Möjligen kan man anmärka att hon ser lite för gammal ut för att trovärdigt kunna föreställa en 17-åring, men det är å andra sidan en förståelig brist som filmen delar med många andra filmer och serier. Även Felicity Huffman, mest känd från Transamerica och TV-serien Desperate Housewives gör en mycket bra insats. Jane Fonda spelar förstås också alltid bra, även om hon här gör ett aningen stelt intryck och har en ganska okomplicerad rollfigur, som gör att hon inte utmärker sig lika mycket som vanligt. Manuset är starkt och trovärdigt, men det syns att fokuset på karaktärsutveckling och personbeskrivningar ligger hos de tre kvinnorna. De övriga rollerna förblir ganska endimensionella, och det syns att de finns till huvudsakligen för att driva handlingen framåt, hellre än att man faktiskt ska lära känna någon av dem ordentligt. Förutom ett fåtal lite oväntade vändningar är filmen också ganska förutsägbar, men det är väl knappast speciellt ovanligt i dagens läge. Dock kan jag anmärka på att ett par av dessa oväntade vändningar känns lite orealistiska, och man får inte riktigt klart för sig Rachels motivation för en del av hennes handlingar. Det är svårt att förklara utan att avslöja för mycket om handlingen, men man kan misstänka att dessa vändningar huvudsakligen lagts in för att tittarna inte ska riktigt veta varken ut eller in; eller så finns det faktiskt någon förklaring som undertecknad inte lyckades uppfatta. Periodvis känns filmen också något utdragen, och det hade inte skadat att korta ner den med 5 - 10 minuter. Jag kan också tycka att filmen ibland känns lite förenklad för att till fullo kännas trovärdig, såsom exempelvis slutet, men å andra sidan är det kanske nödvändigt för att inte filmen ska bli onödigt lång. Men att det är en bra och trevlig film kan ingen förneka, och den lyckas med en bra blandning mellan rolig humor och djupt allvar. Det är en stark och underhållande film, som periodvis känns ganska tänkvärd. Georgia Rule lär inte bli ihågkommen som något mästerverk, men det är en välgjord och bra film som passar de flesta åldrar. Och det är helt enkelt svårt att tycka illa om en film där man både hinner skratta och gråta innan filmen är slut... Därför känns en stark sjua som det mest rättvisa betyget jag kan ge, och det är bara de lite otrovärdiga vändningarna som hindrar mig från att ge den en åtta.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, vilket innebär stora svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV, och mindre svarta fält på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på tyska och spanska. Filmen är textad på åtta olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Tyvärr finns dock ingen text för hörselskadade, varken på svenska eller engelska, vilket är lite tråkigt. Bild- och ljudkvaliteten är bra, och den svenska översättningen håller också relativt hög klass. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, följt av varningstexter på valt språk och distributörsjingel (som tyvärr inte går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på engelska men ganska stilren. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt. Visserligen är det här inte en sådan film som är i jättestort behov av extramaterial, men det hade ju varit trevligt med någonting. Enligt uppgift har den amerikanska DVD-utgåvan en hel del bonusmaterial, såsom kommentatorspår, bortklippta scener och en bakom kulisserna-dokumentär; men av någon anledning finns inget av detta med i den europeiska utgåvan. Jag har ärligt talat mycket svårt att förstå varför - i synnerhet som även den amerikanska utgåvan ges ut av samma distributör, och det därför inte gärna kan finnas rättighetsskäl bakom.

Recensionen skriven: 16 april 2008
Senast uppdaterad: 16 april 2008

Recensionen har lästs 7707 gånger av 4421 personer, sedan den 16 april 2008