Lloyd - Nate Torrence Shtarker - Ken Davitian
Judy - Kelly Karbacz Dalip - Dalip Singh
Ladislas Krstic - David S. Lee Agent 50 - David A. Parker
Presidenten - James Caan Vicepresidenten - Geoffrey Pierson

Anne Hathaway & Steve Carrell
© Warner Bros. Entertainment/Village Roadshow Films

I TV:ns barndom, långt innan parodigenren blev vardagsmat, skapade Mel Brooks och Buck Henry en numera kultförklarad TV-serie vid namn Get Smart - en agentparodi som drev med 1950- och 1960-talets många agentfilmer. Serien hade premiär i hemlandet USA 1965, och gick i fem framgångsrika år innan den slutligen lades ner. Än idag visas repriser av serien på många håll i USA, men jag är i skrivande stund osäker på huruvida serien visats på svensk TV. I originalserien jobbade den inkompetente Maxwell Smart tillsammans med sin betydligt smartare och mer kapabla kvinnliga medarbetare Agent 99 (vars riktiga namn aldrig framgick); detta på den topphemliga amerikanska underrättelsetjänsten CONTROL som bekämpar den hemliga spionrörelsen KAOS. Nu har serien blivit till långfilm, nästan 40 år efter att den lades ner, och de ursprungliga skaparna Mel Brooks och Buck Henry agerar nu kreativa konsulter i en film regisserad av Peter Segal; som annars blivit mest genom bl.a. 50 First Dates, Anger Management och en av Nakna pistolen-filmerna. Nu är det nutid, och officiellt har myndigheten CONTROL varit nedlagd sedan kalla kriget slutade. Men det är inte hela sanningen, för i hemlighet finns CONTROL kvar. Där jobbar analytikern Maxwell Smart, som gärna vill bli agent men hans chef vill inte befordra honom då det inte finns någon tillräckligt duktig analytiker för att ta över hans nuvarande jobb. Men en dag blir hela högkvarteret förstört, då KAOS lyckas infiltrera stället och ta över allt hemligstämplat material. En efter en börjar alla CONTROLs hemliga agenter över hela världen att dö, och i och med att KAOS nu känner till alla agenterna, finns det nästan ingen som kan ta deras plats. Därför tvingas Maxwell Smart nu att börja jobba som agent, och får till sin hjälp den vackra agent 99 (som även den här gången förblir namnlös), som ingen känner igen då hon nyligen genomgått plastikoperation och bytt utseende. De två beger sig iväg till Ryssland, för att försöka stoppa KAOS och deras försök till att explodera atombomber.

Då originalserien Get Smart aldrig visats på TV under min levnadstid, och heller inte släppts på DVD i Skandinavien, har jag av förståeliga skäl inte kunnat se den. Därför kan jag bara bedöma filmen i fristående form. Då vare sig parodier och actionkomedier knappast är kända för sin generellt höga kvalitet, hade jag måttliga förväntningar inför Get Smart. Men jag blev positivt överraskad, och tyckte faktiskt om filmen. Utifrån vad jag kunnat läsa mig till, verkar det som att den förändrats i karaktär en aning gentemot TV-serien. Då skulle Maxwell Smart föreställa vara inkompetent på sitt jobb och inte särskilt smart. Det verkar skaparna av långfilmen ha gått ifrån, då Maxwell här har blivit någorlunda smart och kapabel till jobbet, om än oerfaren och inte lika duktig som sin kvinnliga kollega. Vad man tycker om det är en smaksak, men jag har aldrig lyckats fastna för filmer med inkompetenta huvudroller och tycker därför det är rätt tänkt. Grundstoryn är intressant, om än ganska tunn. Till skillnad från originalserien kan man heller inte direkt klassa detta som en parodi på spion/agent-genren, på samma sätt som serien enligt uppgift var. Nu är det snarare en actionkomedi, som smalare parodier men minst lika många hyllningar till nyss nämnda genre. I och med filmmarknaden på senare år svämmats över av parodier av alla det slag, så är även detta inte nödvändigtvis fel väg att gå. Det filmen lyckas bäst med är just komediaspekterna, för periodvis är den riktigt rolig. Jag skrattade vid ett stort antal tillfällen, även fast det sannerligen inte är den roligaste filmen jag sett. Särskilt många klockrena skämt återfinns dock inte, utan för det mesta rör det sig om småroliga och fyndiga skämt med bara något enstaka gapskratt. Den är också ganska spännande, och håller intresset vid liv merparten av tiden. Skådespelarinsatserna är bra, och Steve Carell gör en ovanligt bra insats. Anne Hathaway, mest känd från En prinsessas dagbok 2001, är som vanligt lysande och spelar starkt och trovärdigt. Steve och Anne har också övertygande personkemi, trots en relativt stor åldersskillnad - något manusförfattarna dock förklarar bort på ett ärligt talat ganska löjligt sätt. Filmens största problem är egentligen att den blivit lite väl lång. Storyn är tunn, och bortsett från specialeffekter och actionsekvenser händer det inte tillräckligt mycket för att motivera en så här lång speltid. Den hade utan problem kunnat kortas ner med minst en kvart, och hade då fungerat bättre. Ibland verkar också filmmakarna prioritera häftiga actionscener framför manuset, och vissa scener blir alltför utdragna och halvtråkiga. Vid vissa tillfällen har också datoranimationen blivit lite väl uppenbar, och den annars halvrealistiska stilen blir som bortblåst. Men trots allt är Get Smart en ganska lyckad och underhållande film. Någon djup andemening eller sensmoral finns inte, men filmen lyckas med det den utger sig för att göra - nämligen att underhålla och roa tittarna, med action och humor. Därför känns en sexa som det mest rättvisa betyg jag kan ge, och om filmen vore en kvart kortare hade sjuan varit ett faktum.

Recensionen skriven: 28 augusti 2008
Senast uppdaterad: 29 augusti 2008

Recensionen har lästs 3591 gånger av 1966 personer, sedan den 28 augusti 2008