Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
T.J. - Eric Michael Cole Stephanie - Kylie Travis
Kathleen Carangi - Mercedes Ruehl Joe Carangi - Louis Giambalvo
Wilhelmina Cooper - Faye Dunawa Bruce Cooper - John Considine
Mike Mansfield - Scott Cohen Francesco - Edmund Genest
Chris Von Wagenheim - Alexander Enberg Joey - Johnny Green
Amy - Holly Sampson Gia som barn - Mila Kunis

Den amerikanska bisexuella fotomodellen Gia Carangi, som föddes 1960, blev stor i modebranschen i slutet av 1970-talet; och anses av somliga vara en av världens första supermodeller. Hon gick tragiskt bort redan 1986, och i dagens läge har många glömt henne. I Sverige har hon aldrig varit särskilt välkänd. 1998 producerade den amerikanska kabel-TV-kanalen HBO en TV-film baserad på hennes liv, som blev nominerad till ett flertal Emmys och ett antal andra filmpriser. I Sverige har den levt en relativt anonym tillvaro - den har mig veterligen aldrig visats på TV här, men släpptes på VHS 1998. Nu har fil,en äntligen släppts på DVD i Sverige, vilket skedde i hemlandet USA redan 2000. I filmen får vi se hur Gia Carangi hade en instabil uppväxt då hennes föräldrar grälade hennes konstant, och skildes vid ett tidigt skede. 17 år gammal flyttade Gia från Philadelphia till New York, i ett försök att slå igenom som fotomodell. Till skillnad från många andra med samma dröm, så lyckades hon och det dröjde inte länge innan hon fick sitt första modelljobb. Vid den första modefotograferingen träffar hon sminkören Linda, och blir genast attraherad av henne. De inleder ett förhållande, samtidigt som Gia får fler och fler modelljobb. Men som det kan hända för en del, så blir kändisskapet för mycket för henne då hon blir alltmer eftertraktad av omvärlden, och börjar vid ett tidigt skede att använda droger. Något hon sedan har svårt att sluta med...

Jag visste ingenting om Gia Carangi innan jag såg filmen, och jag är därför knappast rätt person att avgöra hur nära verkligheten filmen kommer. Men utifrån vad jag kunnat läsa mig till, och det faktum att filmen baserats på Gias autentiska dagboksanteckningar i kombination med hennes anhörigas medhjälp, så kan man dra slutsatsen att filmen troligtvis håller sig mycket nära sanningen; även om en del händelser utelämnats och vissa av personernas namn ändrats gentemot verkligheten. De som förväntar sig att filmen ska vara ytlig och sockersöt, utifrån det faktum att den handlar om modebranschen, lär bli besvikna - det är nämligen så långt ifrån det här som man kan komma. Det här rör sig om en allvarlig, djup och deprimerande film, som sannerligen inte ingjuter något större hopp. Men till min stora förvåning visade det sig vara en mycket bra film, som tar upp de verkliga händelserna på ett opartiskt och ärligt sätt. Vi får se Gia Carangi på ett relativt neutralt sätt, till skillnad från många andra biografier som ofta har en tendens att försköna verkligheten. Här får vi se både Gias goda och dåliga sidor, och det är lätt att lära känna henne även om man inte känner till namnet eller personen sedan tidigare. Det är lätt att leva sig in i filmen, och den är vid många tillfällen stark och gripande. Under den sista halvtimmen grät jag oavbrutet, trots att jag inte brukar ha särskilt lätt för att gråta under filmer, vilket säger en del om filmens kvalitet. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och där finns ingenting att anmärka på. Angelina Jolie - vid inspelningstillfället 1997 - 1998 en relativt okänd skådis, som slog igenom på allvar något år senare med Stulna år - är lysande som Gia, och gör en fantastisk och trovärdig rolltolkning. Hon lyckas också med konststycket att få tittarna att känna sympati för rollfiguren, även när hon beter sig som värst, vilket är en svår prestation som få skådisar lyckats med. Hon är dessutom riktigt lik den riktiga Gia från de foton jag sett, och man lever sig in så mycket att man ibland glömmer bort att det faktiskt är en skådespelare vi ser. Möjligen kan man anmärka på att Angelina inledningsvis ser ut att vara något äldre än de 17 år som hon ska föreställa, men något stort problem är det inte och det är förstås svårt att lösa. Filmens största problem ligger i att den inledningsvis känns ganska segn, och en del scener har blivit betydligt mer utdragna än vad som hade varit nödvändigt. Det blir dock bättre efter ett tag, och filmens andra halva håller ett lagom högt tempo. Vid enstaka tillfällen kan man också reagera över nakenscener som inte direkt fyller någon funktion för handlingen, åtminstone inte vid så pass långa scener som förekommer här. Jag saknar också att få se fler bilder från Gias barndom - här blir det bara en kort scen från barndomen, innan filmen direkt hoppar fram till 17 års ålder. Det är förvisso besvärligt att ordna rent praktiskt, i och med att det då kan behövas fler skådisar med liknande utseende, men åtminstone någon till scen från hennes uppväxt hade varit önskvärt för att få en lite djupare inblick. Vissa rollfigurer har heller inte fått så mycket utrymme som jag hade önskat, och jag hade exempelvis gärna velat veta lite mer om Linda. Men när Gia i övrigt blivit så lyckad, så har åtminstone undertecknad överseende med sådana brister; och det har blivit en intressant, djup och gripande skildring av de verkliga händelserna. Grundstoryn är intressant, och det är onekligen ett viktigt ämne som tas upp. Därför tvekar jag inte en sekund inför att rekommendera filmen för de allra flesta, även om det möjligen är tveksamt om jag hade velat se om den flera gånger.

Gia har producerats i två olika versioner - förutom den TV-visade versionen från 1998, har det även producerats en förlängd så kallad "Unrated"-version, som i USA inte genomgått någon censurgranskning. Jag gissar att det var ursprungsversionen som användes på VHS 1998. Utifrån den knapphändiga information som Internet Movie Database har, så verkar det som att den svenska DVD-utgåvan innehåller den utökade versionen, även om jag inte kunnat fastställa detta med säkerhet. DVD-utgåvan erbjuder bild i filmens originalformat; fullskärm i 4:3 (1,33:1). I dagens läge kan det förstås ses som märkligt att inte erbjuda Widescreen, men med tanke på att filmen producerades speciellt för TV 1998, så är det knappast särskilt förvånande. Ljudet är i tvåkanalig Dolby Surround, vilket heller inte är någon större chock med tanke på ursprunget. Förutom det engelska originalljudet, finns även dubbade ljudspår på franska och italienska. Bild- och ljudkvaliteten är förvånansvärt bra för att vara en TV-film från sent 1990-tal, men håller förstås inte samma kvalitet som biovisade Hollywood-filmer. Filmen är textad på ett drygt dussintal olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken. Därutöver finns två engelska textspår - både vanlig text och engelsk text för hörselskadade, vilket är uppskattat. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter kommer vi direkt till huvudmenyn som är på engelska och stillastående med bakgrundsmusik. Ett irritationsmoment är att det är lite svårt att hitta åt svenska från inställningsmenyerna för textningen - då det anges så få språk per sida måste man bläddra ner hela tre olika textskärmar innan man slutligen hittar åt svenska. Inga problem för rutinerade användare, men för nybörjade som är dålig på engelska kan det bli ett problem. Ännu ett irritationsmoment uppstår efter filmens slut, då varningstexter för ett femtiotal olika språk visas - betydligt fler språk än filmen överhuvudtaget är textad på eller någonsin kommer att släppas i. De visas i 10 sekunder per skärm, vilket medför att varningstexterna visas i över fem minuter. Under tiden dessa visas går det inte att vare sig hoppa förbi eller ens spola på bild. Oerhört irriterande, och det är bortom mitt förstånd varför Warner inte kunnat följa andra distributörers exempel och enbart visa varningstext på just det språk som man faktiskt valt textning på (eller engelska, om man sett filmen utan text)... Något extramaterial finns tyvärr inte, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en TV-film från 1990-talet. Mig veterligen finns det heller inget extramaterial att tillgå vid utländska DVD-utgåvor, så vi går inte miste om någonting här gentemot exempelvis hemlandet.

Recensionen skriven: 28 augusti 2008
Senast uppdaterad: 29 augusti 2008

Recensionen har lästs 5551 gånger av 3091 personer, sedan den 28 augusti 2008