Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Mini - Chance N'Guessan Bébé - Simina Soumaré
Ismaël - Idrissa Diabaté Abou - Djibril Gueye
Djibril (Mariemes bror) - Cyril Mendy Asma (Mariemes mamma) - Binta Diop
Monica - Dielika Coulibaly Kader - Rabah Nait Oufella
Cédric - Damien Chapelle Caidy - Nina Melo
Abdel - Elyes Sabyani Farida - Halem El Sabagh

Marieme är en 16-årig tjej som bor i en fattig förort till Paris, där samhället domineras av män och knarklangare. Hennes pappa är ute ur bilden, och mamman jobbar för jämnan. Istället är det hennes våldsamma och dominerande storebror Djibril som styr över henne och hennes systrar med järnhand. Marieme är fast besluten att komma bort från den obehagliga stämningen i familjen och förändra sitt liv, men då hon hela tiden tvingats ta hand om sin lillasyster har hon för dåliga betyg och kan därför inte komma in på gymnasiet. En dag stöter hon på ett tjejgäng på gatan bestående av de frisinnade Lady, Adiatou och Fily, och fastän hennes första intryck inte är särskilt positivt börjar hon snart få allt mer kontakt med dem. Till sist sticker hon hemifrån och slutar skolan, för att till fullo bli en i gänget.

Girlhood är en ovanlig och nyskapande film på många sätt. Den tar upp intressanta och viktiga ämnen som förtjänar att uppmärksammas, och den gör det på ett naturligt sätt utan att någonsin bli moraliserande. Samtidigt är det en mycket trovärdig och finstämd uppväxtskildring, som på ett oerhört imponerande sätt skildrar många ungdomars utsatta tillvaro. För ovanlighetens skull är de allra flesta rollfigurer kvinnor, och det förekommer bara ett par manliga rollfigurer i hela filmen. Sist men inte minst är i stort sett samtliga rollfigurer i filmen mörkhyade, och vita män och kvinnor skymtar bara förbi som hastigast som statister. Var och en av dessa beståndsdelar är ovanliga nog, så tillsammans resulterar det i något man inte skådat på mycket länge.

Resultatet är en mycket bra film, som engagerar från första till sista bildruta. Det är oerhört stämningsfullt och realistiskt, och det är både charmigt och berörande. Det är en mycket stark och gripande film, som inte kommer att lämna någon oberörd. Rollfigurerna är intressanta och mångbottnade, och framförallt Marieme är lätt att relatera till. Vi förstår genast hennes utsatta situation, och det är omöjligt att inte tycka om henne. Det finns också en övertygande och trovärdig karaktärsutveckling på flera håll, och det uppskattar jag. För en gångs skull finns heller inga nämnvärda klichéer, utan det har blivit en jordnära film där alla känns äkta.

Girlhood är också en mycket lågmäld film, där inte mycket berättas rakt ut utan där det gäller att dra sina egna slutsatser. Här finns inte en gnutta övertydlighet, utan det är en avskalad film där man måste läsa mellan raderna för att lista ut det mesta. Jag uppskattar att slippa övertydliga och översentimentala skildringar, och överlag håller sig den här filmen på en rimlig nivå. För det mesta förstår man ändå vad som pågår, men vid ett par tillfällen tycker jag att den avskalade stilen gått en smula för långt där det inte alls blir självklart vad som pågår. Det gäller framförallt mot slutet, där det uppstår lite för många obesvarade frågor.

Även i övrigt tycker jag att filmens sista knappa halvtimme känns något ofokuserad, och saknar en del av den skärpa och djup som resten av filmen genomsyrat. Mot slutet blir filmen becksvart, och det begränsade framtidshopp som tidigare framkommit försvinner nästan helt. Tyvärr är det här väldigt trovärdigt, men jag är ändå inte helt förtjust i slutet som ställer fler frågor än det besvarar. Under den sista halvtimmen sänks även tempot, och filmen börjar för första gången att kännas något seg. Även i övrigt förekommer ett par scener som pågår aningen för länge för sitt eget bästa, och som gör att filmen här och var kan upplevas något utdragen. Men samtidigt är det svårt att inte bli imponerad av en så mångsidig och imponerande film, som tar upp viktiga ämnen på ett ovanligt lågmält och minimalistiskt sätt. Genom de ovanliga vinklingarna lyckas filmen också att sticka ut från mängden, samtidigt som det blivit både underhållande och tänkvärt.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk i kombination med en fantastisk bildkomposition. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och imponerande nog består nästan hela ensemblen av okända amatörskådespelare som inte medverkat i någonting annat. Karidja Touré är utmärkt som Marieme, och spelar naturligt och starkt helt utan överspel och med en fantastisk användning av gester och minspel. Assa Sylla, Lindsay Karamoh och Mariétou Touré är också mycket bra som tjejgänget, och Cyril Mendy är bra i en obehaglig roll som storebrodern Djibril.

Girlhood är en mycket bra och imponerande film, som är fängslande och berörande från början till slut. Det är en tänkvärd och djupsint uppväxtskildring, som tar upp viktiga ämnen utan att någonsin börja moralisera. Det är en mörk och dyster film, men som också uppvisar en gnutta framtidshopp. Då filmen är ovanlig på så många olika sätt blir helheten förvånansvärt originell, och det är en viktig film som alla bör se - i synnerhet ungdomar, men den här filmen passar för alla åldrar. Det är bara synd att den avslutande halvtimmen känns lite spretig, och inte imponerar riktigt lika mycket som de första knappa 90 minuterna. Ibland blir det också lite för lågmält, då vi inte får veta mer än absolut nödvändigt och jag gärna hade velat få mer bakgrundshistoria kring Marieme och hennes familj. Men samtidigt är det här en så imponerande film att helhetsintrycket ändå blir mycket positivt, och det självklara betyget blir därför en åtta. Dock kan man fråga sig huruvida den engelska titeln är avsiktligt döpt så här för att efterlikna den inte särskilt lika Boyhood (originaltiteln betyder ungefär "Tjejgänget"), eller om det bara är en tillfällighet - men jag anar nog svaret på min egen fråga...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska. Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Efter inmatning av skivan i DVD-spelaren möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat...) och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket kan ställa till med problem om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 10 juni 2015
Senast uppdaterad: 10 juni 2015

Recensionen har lästs 2903 gånger av 1509 personer, sedan den 10 juni 2015