Manusförfattare: Kenya Barris, Tracy Oliver & Erica Rivinoja
Ryan Pierce - Regina Hall Sasha Franklin - Queen Latifah
Lisa Cooper - Jada Pinkett Smith Dina - Tiffany Haddish
Stewart Pierce - Mike Colter Simone - Deborah Ayorinde
Julian Stevens - Larenz Tate Elizabeth Davelli - Kate Walsh
Malik - Kofi Siriboe Bethany - Lara Grice

En gång i tiden var studiekamraterna Ryan, Sasha, Lisa och Dina bästa vänner och oskiljaktiga, och kallade sig för Flossy Posse. Men med tiden har gruppen börjat ha mindre och mindre kontakt med varandra, och nu när de passerat trettio ses de knappt alls. Livsstilsguryn Ryan, som lever i ett till synes perfekt äktenskap med den före detta basebollstjärnan Stewart, blir ombedd att hålla tal på den omtalade Essence-festivalen i New Orleans (en årlig musikfestival inriktad huvudsakligen på afroamerikanska kvinnor). Ryan och Stewart ska precis skriva på ett sponsringsavtal värt enorma pengar, så Ryans assistent Elizabeth insisterar att Ryan utöver talet måste hålla en låg profil utan alkohol; kort sagt inget som kan förstöra kontraktet. Hon tar med sina gamla bästisar till New Orleans - Sasha, som en gång i tiden var en seriös journalist men på senare år gått över till att hålla i en skvallersajt på nätet, den nyligen frånskilda tvåbarnsmamman Lisa och den allmänt störiga Dina som har en förkärlek att agera först och tänka sen. Men gruppen hinner inte mer än komma dit innan Sasha, Lisa och Dina upptäcker ett foto på nätet där Ryans man Stewart ser väldigt intim ut med en annan kvinna. Det blir upptakten till en helg som blir betydligt vildare än beräknat...

Girls Trip har ingen direkt originell story - i mångt och mycket rör det sig om Baksmällan men med nästan enbart kvinnor i centrum. I övrigt är upplägget och premissen av gammalt beprövat slag, men är i och för sig ganska intressant. Filmen som sådan är hyfsad och sevärd, men imponerar tyvärr inte alls lika mycket som jag hade hoppats på. Vi får lära känna rollfigurerna ganska väl, som visserligen inte är alltför mångbottnade men som får tillräckligt med nyanser för att man ska bry sig om vad som händer och se på dem som riktiga personer - med andra ord upplevs åtminstone de större rollfigurerna inte som konstruerade eller uppenbart konstlade.

Det är underhållande och förhållandevis engagerande, och här finns rikligt med charm. Det är också en trevlig omväxling med en film som nästan uteslutande handlar om afroamerikanska kvinnor, och där det finns ytterst få vita. Kanske går filmen lite för långt åt andra hållet, då vita blivit så osynliga att det nästan upplevs onaturligt, men i de här miljöerna är det nog i och för sig inte så otroligt. Filmen lyckas också på ett fyndigt sätt att driva med stereotyper och klichéer vad gäller vitas och svartas beteenden och jargong, och här finns mycket att hämta. Det finns också ett visst djup, även fast det huvudsakligen rör sig om lättsam underhållning.

Det är också ganska roligt, och här finns en del riktigt humoristiska scener; plus en del mindre lyckade. Det känns lite som "hit and miss", där manusförfattarna kör hårt med alla tänkbara skämt, där en del verkligen går hem medan andra missar målet. Men överlag är det ändå hyfsat roligt, och man får skratta då och då åt de humoristiska poänger som förekommer. Någon alltför intelligent humor rör det sig dock inte om, utan det är ganska barnsliga skämt där det förekommer rikligt med så kallad "kiss och bajs"-humor. Tycker man om sånt får man sitt lystmäte, men jag hade gärna sett lite mer underfundiga och smarta skämt.

Men det stora problemet med Girls Trip är att det blivit för mycket av allt. Filmen kan aldrig ge sig i tid, utan drar ut på alla skämt in absurdum. Det som inledningsvis är kul blir inte lika roligt längre när skämten dragits ut till åtskilliga minuter. Många scener pågår för länge för sitt eget bästa, och alltför ofta upplevs det mest tjafsigt. Jargongen, som inledningsvis är uppfriskande, blir efter ett tag också mest jobbig; med svordomar och könsord i varenda mening vare sig det faktiskt passar in eller inte.

En stor del av problemet är förmodligen den alltför tilltagna speltiden, för ganska precis två timmar blir på tok för mycket för den här trots allt begränsade handlingen. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med material till hela två timmar, utan istället pågår de flesta scener lite för länge för sitt eget bästa; och några scener har dragits ut in absurdum där det som är roligt i en minut dragits ut till 10 minuter. Om filmen kunnat kortas ned till runt en och en halv timme hade det förmodligen upplevts som en riktigt bra film, med ett högre tempo och en större variation på de komiska poängerna.

Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Regina Hall är riktigt bra i huvudrollen som Ryan, och Queen Latifah gör en stabil och bra insats som Sasha. Jada Pinkett Smith är också bättre än väntat, och gör en riktigt bra insats som Lisa i en av hennes bättre rollprestationer på senare år. Men den som stjäl showen är oväntat nog Tiffany Haddish, som är lysande som Dina och gör en absurt rolig rollprestation utan att spela över. I fel händer hade den här rollfiguren blivit olidligt överdriven och enerverande, men Tiffany lyckas att göra rollen tillräckligt naturlig och lågmäld så att det håller sig på rätt sida av gränsen. Kate Walsh är bra som Ryans vita assistent Elizabeth (i stort sett den enda vita rollfiguren i filmen), men jag tycker Mike Colter känns en smula opersonlig som Stewart.

Girls Trip är en underhållande och ganska välgjord film, som är ganska rolig och charmig. Här finns ett flertal riktigt lyckade scener, samtidigt som rollfigurerna är intressanta och i alla fall får en del nyanser. Det är engagerande och berörande, och vid ett par tillfällen börjar man till och med att fälla några tårar; något jag inte hade väntat mig. I lagom stora doser fungerar den här tillspetsade och överdrivna humorn alldeles utmärkt, men problemet är att filmteamet aldrig ger sig utan fortsätter tills skämten sedan länge passerat bäst före-datum. Det blir alldeles för mycket av det goda, och det börjar upplevas tjafsigt och tjatigt. Filmen har blivit alldeles för lång för sitt eget bästa, och många scener pågår lite eller mycket för länge där skämten upprepas in absurdum tills de nästan tappar sin effekt. Om närmare en halvtimme kunnat klippas bort hade det förmodligen blivit riktigt bra, men nu stannar det på hyfsat och okej - en film som är sevärd, men varken särskilt lyckad eller misslyckad. Således är en ganska stark femma det mest rättvisa betyg jag kan ge.

Recensionen skriven: 28 september 2017
Senast uppdaterad: 28 september 2017

Recensionen har lästs 2846 gånger av 1539 personer, sedan den 28 september 2017