Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Helene - Amy Ryan Amanda - Madeline O'Brien
Bea - Amy Madigan Lionel - Titus Welliver
Nick Poole - John Ashton Devin - Michael K. Williams
Cheese - Edi Gathegi Leon - Mark Margolis

Amy Ryan & Casey Affleck
© Miramax Film Corp.

Den amerikanska skådespelaren Ben Affleck från Kalifornien har blivit känd genom filmer såsom Daredevil, Jersey Girl och Pearl Harbor. Inte lika känt är att han vid ett par tidigare tillfällen också varit manusförfattare, en gång för en långfilm (Will Hunting) och en för en TV-serie. Numera kan han också lägga till regissör till meritförteckningen, då han i och med Gone Baby Gone gjort långfilmsdebut som regissör. Tillsammans med Aaron Stockard har han också skrivit manuset, som bygger på en roman av den amerikanska författaren Dennis Lehane (mest känd av svensk publik för förlagan till filmen Mystic River) från 1998. Romanen var den fjärde delen av fem i en bokföljetong om detektivbyrån Kenzie-Gennaro, men trots att ingen av de tre första böckerna i serien filmatiserats så har man valt att direkt börja med den fjärde. Jag har dock inte läst boken, eller någon av de andra böckerna i serien, och kan därför bara bedöma filmen som sådan. Handlingen utspelas i Boston, och i filmens inledning försvinner den fyra-åriga flickan Amanda McCready spårlöst från sitt hem i en av Bostons tuffare stadsdelar. När polisen efter snart tre dygn inte lyckats komma någonstans med fallet, tar den försvunna flickans farmor kontakt med kärleksparet Patrick Kenzie och Angie Gennaro, som tillsammans jobbar som privatdetektiver i staden. Trots att båda är tveksamma till en början, går de till sist med på att ta sig an fallet, trots att polisen inte direkt är överförtjust i tanken. Men det blir inte enkelt, då de upptäcker att flickans mamma är betydligt mindre hjälpsam mot privatdetektiverna än hennes farföräldrar. Inte blir saken bättre när de upptäcker att mamman var på en bar och knarkade vid precis den tidpunkten när flickan försvann...

Ben Afflecks regidebut är sannerligen ingen rolig eller upplyftande film, och är inget man ser för att bli på bättre humör. Å andra sidan tar den dock upp ett viktigt och intressant ämne, och även en och annan intressant moralfråga som inte har några enkla svar. Tyvärr har resultatet dock bara blivit halvlyckat. Filmen är periodvis riktigt spännande, och grundstoryn är mycket lovande. Fotot är starkt och övertygande, och fotografen John Toll och regissören Ben Affleck gör utmärkta jobb med att porträttera ett mörkt och hårt Dorchester i Boston. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och i synnerhet blev jag imponerad över Michelle Monaghan som Angie och Amy Ryan som flickans mamma Helene. Den sistnämnda nominerades till en Oscar för bästa kvinnliga biroll, vilket var mycket välförtjänt. Hon borde ha vunnit den Oscarn, då hon gör en mycket bra insats i en svår och osympatisk roll. Då Ben Affleck aldrig tillhört mina favoritskådisar utan ofta haft en tendens att spela lite stelt, så är jag imponerad att han haft vett nog att inte själv spela huvudrollen - en fälla som många skådespelare som senare blivit regissörer gått i. Faktiskt syns han inte själv alls till i filmen. Huvudrollen spelas istället av hans lillebror Casey, vilket visade sig vara ett smart drag. Han gör en riktigt bra insats, och visade sig vara en bättre skådis än hans mer kände bror. Allt detta är förvisso positivt, men filmens största problem ligger i manuset. Det är en komplicerad och invecklad storyline, och det är inte helt enkelt att uppfatta allt som händer, än mindre att få klarhet i allt. Periodvis är filmen också ganska seg, och vid några tillfällen fick jag anstränga mig för att inte slumra till. Det förekommer också lite väl många oväntade vändningar, där storyn skruvats till och överraskar på ett eller annat sätt. Det gör visserligen att filmen blivit oförutsägbar, men påverkar samtidigt trovärdigheten till det sämre. Kanske beror en del av dessa problem på den litterära förlagan, då det inte är helt enkelt att få ner en lång roman till en normallång film. Troligen hade filmen blivit bättre om man inte följt romanen lika bokstavligt, utan bara behållit den som grundinspiration utan att nödvändigtvis behöva få med allt som händer där. Tyvärr finns det också ett antal logiska luckor, som aldrig får någon rimlig förklaring. Filmen lider också av stora trovärdighetsproblem, som huvudsakligen beror på en del rollfigurers beteenden, som helt enkelt inte framstår som helt realistiska. En del av rollfigurerna känns också outvecklade, och i synnerhet gäller detta Angie. Hon hamnar snabbt i skymundan av Patrick, och framstår ärligt talat som ganska menlös och endimensionell. Det är tråkigt, då dessa båda personer har bra personkemi och i grund och botten är ett intressant par. Det är tydligt att Patrick och enbart Patrick ska föreställa huvudrollen. Jag tycker också att den intressanta moraliska frågan, som jag inte kan gå närmare in i, får för lite utrymme i filmen. Jag lyckas inte helt att sätta fingret på varför, men jag tyckte heller aldrig att filmen lyckades att engagera särskilt mycket - detta trots att en sådan här grundstory borde bli engagerande och gripande. En del av skälet kan ligga i att vi inte får lära känna någon av rollfigurerna alltför väl, och även de två privatdetektiverna får vi bara en mycket snabb inblick i. Dessutom har slutet blivit lite väl tråkigt, vilket jag inte helt tycker om. Så visst har Gone Baby Gone sina tydliga brister och hade potential att bli betydligt bättre utifrån samma grundstory, men samtidigt är det fortfarande en välgjord och välspelad film. Den är spännande och tar upp intressanta ämnen, och därför blir den också fullt sevärd. Jag kan däremot inte helt instämma i alla lovorden från både kritiker och publik, och nöjer mig med en stark sexa i betyg. Ben Affleck visar onekligen potential som regissör, mer än som skådis, men nästa gång kanske det vore mer lyckat om han avstod från att skriva manus och överlåta det åt mer rutinerade manusförfattare.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, vilket på ren svenska innebär att i stort sett hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på franska och spanska. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de skandinaviska språken och engelska. För engelska finns både vanlig textning och textning för hörselskadade och döva, vilket är uppskattat. Tyvärr finns dock ingen dövtextning på svenska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan, möts man först av en språkvalsmeny som direkt följs av varningstexter på valt språk och distributörsjingel. Därefter spelas en reklamjingel för det nya HD-formatet BluRay (men inga vanliga trailers, för en gångs skull), och därefter kommer vi till huvudmenyn. Menyerna är rörliga och ganska effektfulla, men finns bara på engelska.

Som extramaterial återfinns ett kommentatorspår till filmen med regissören Ben Affleck och manusförfattaren Aaron Stockard. Det är ganska intressant och vi får veta en hel del matnyttigt, även om det mellan varven går lite på tomgång. Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på sju minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med de inblandade. Det är intressant, men alldeles för kort och går inte in tillräckligt på djupet. Vidare finns en minidokumentär om rollbesättningen av filmen på nio minuter. Det är periodvis ganska intressant, men ibland blir det tyvärr lite för mycket allmänt skryt över de inblandade - hur kul är det egentligen att höra folk säga hur fantastiska alla skådespelarna är...? Slutligen finns sex bortklippta scener, varav den ena dock bara är en lätt utökad version av den befintliga slutscenen i filmen. Den alternativa öppningssekvensen som finns med uppskattar jag, och den - eller åtminstone delar av den - tycker jag borde ha tagits med i filmen för att bättre få lära känna de två huvudrollerna. De övriga scenerna tillför inte särskilt mycket, men är halvintressanta att se. De bortklippta scenerna har också kommentatorspår med Ben Affleck och Aaron Stockard, vilket är värdefullt för att få en viss insikt i varför scenerna klipptes bort och var i filmen de hörde hemma. Överlag är extramaterialet ganska bra, men lite för kortfattat. Från menyn går det också att spela reklamjingeln för BluRay, vilket har fått det lite vilseledande namnet "Sneak Peeks" (smakprov). Några övriga trailers finns dock inte från menyn, vilket åtminstone jag hade väntat mig med en sådan menyrubrik. Såvitt jag kan läsa mig till är det samma extramaterial i samtliga DVD-utgåvor av filmen i världen, så vi går i alla fall inte miste om någonting i Skandinavien. Allt extramaterial är textat på svenska, och nästan alla andra språk som filmen är textad på, vilket är mycket trevligt och uppskattat. Även kommentatorspåren är textade, vilket minsann inte händer dagligen. Extramaterialet har dock inte engelsk text, vilket är lite märkligt då alla andra språken finns representerade.

Recensionen skriven: 2 juli 2008
Senast uppdaterad: 2 juli 2008

Recensionen har lästs 3855 gånger av 2183 personer, sedan den 2 juli 2008