Manusförfattare: John Wrathall, baserat på en scenpjäs av C.P. Taylor
John Halder - Viggo Mortensen Maurice - Jason Isaacs
Anne - Jodie Whittaker Freddie - Steven Mackintosh
Johns mamma - Gemma Jones Helen - Anastasia Hille
Bouhler - Mark Strong Eichmann - Steven Elder
Elizabeth - Ruth Gemmell Brunau - Ralph Riach

Den brittiska pjäsförfattaren C.P. Taylor (1929 - 1981) skrev ett flertal teaterpjäser under sin livstid, varav flera vann priser. Han har aldrig varit särskilt välkänd i Sverige, men har i engelskspråkiga länder främst blivit ihågkommen föär sin sista pjäs; Good som första gången framfördes av teatersällskapet Royal Shakespeare Company 1981. Nu har just Good också blivit till film, i regi av den relativt okända österrikiske regissören Vicente Amorim. I Sverige har filmen släppts direkt på DVD. I centrum står John Halder, som är en god tysk professor i litteratur i 1930-talets Berlin och han tycker om att undervisa. Privat har han det inte riktigt lika gott ställt, med en neurotisk fru, krävande barn och en dement och ganska påfrestande mamma. 1937 blir han kontaktad av högt uppstående personer inom det tyska nazipartiet, då de läst en roman han gav ut några år tidigare om dödshjälp och tycker om ämnet. Partiet till ha Halders hjälp att skriva tidningsartiklar om samma ämne. John Halder tycker visserligen inte om nazipartiet, ser Hitler som ett stort skämt och ogillar många av regimens idéer. Men när han får bra betalt och det handlar om en så oskyldig artikel går han trots allt med på det. Det leder till fler oskyldiga tjänster, och snart har han blivit en högt uppsatt hedersmedlem av SS. Då hans bästa vän är jude blir deras relation mer och mer ansträngd, och för sent börjar Halder att inse att allt inte varit så oskyldigt som det verkat...

Man kan inte påstå att det finns någon direkt brist på filmer om andra världskrigets fasor, och vore man kritiskt lagd skulle man kunna ställa sig frågan om det finns något nytt att berätta som inte redan tagits upp i mängder av andra filmer. Good lär inte ändra på det, för trots allt har vi sett liknande storylines förut. Filmen har dock åtminstone delvis en lite annorlunda vinkling, och därför blir det inte riktigt lika sedvanligt som man skulle kunna tro. Man kan inte heller förneka att filmen haft en bra utgångspunkt och en intressant grundstory. Det finns också ett fint och intressant budskap - om riskerna med att stå passiv, och vikten att inte ge efter för påtryckningar. Därför har det blivit en tänkvärd och fascinerande film, som gör att Good delvis sticker ut från mängden. Trots det överutnyttjade ämnet råder det heller ingen tvekan om att andra världskriget fortfarande tål att uppmärksammas i filmer.

Samtidigt är detta ett så pass universellt budskap och ämne, så att dess grundläggande poänger är tillämpbara även i många andra sammanhang än just detta. Det är också en lågmäld och finstämd film, med en mörk och dyster stämning. I grund och botten fanns alla ingredienser där, och med en så pass intressant grundstory borde det inte gå att misslyckas. Men trots det blev jag ärligt talat lite besviken av Good. För det första har filmen ett mycket lågt tempo, och det är en seg och långsam film som tar god tid på sig att presentera grundpremissen. Med ett genomarbetat manus behöver det inte vara någon nackdel, men problemet är att under stora perioder så händer nästan ingenting. Då blir det snabbt oengagerande, vilket säkerligen inte var meningen.

Det är absolut en hemsk film, men trots det blev jag inte berörd av den. En bidragande orsak är att i stort sett alla rollfigurer är ganska osympatiska och dessutom endimensionella. Inte nog med att rollfigurerna är osympatiska; jag kände helt enkelt ingenting för någon av dem. John Halder ska väl förmodligen föreställa vara en god man i grund och botten, men han framstår som mer än lovligt naiv. Därför får man snabbt en ganska likgiltig känsla, och det är inget gott tecken i en film. Alla filmer behöver visserligen inte ha genomgoda och sympatiska personer, men alla bör ha karaktärer som man åtminstone känner någonting för; vare sig det är positivt eller negativt.

Fastän Good på omslaget kategoriserats som en thriller, så är det heller inte en särskilt spännande film. Under den första timmen händer väldigt lite, och det går långsamt framåt utan en vare sig spännande eller särskilt obehaglig känsla. Under den sista halvtimmen blir det dock betydligt bättre, då det händer betydligt mer, det blir mer engagerande och dessutom lite spännande. Filmen lider också av vissa irriterande tidshopp, som gör det onödigt rörigt och gör att vi ibland inte får helt klart för oss vad som händer när. Slutet känns också alltför abrupt och otillfredsställande, och det känns lite som ett antiklimax. Den i övrigt realistiska och autentiska känslan minskas också genom det faktum att alla tyskar talar engelska, och att filmen är uteslutande på engelska. Det är kanske en nödvändighet för att filmen ska nå en större publik, i och med att många i engelskspråkiga länder inte är van vid att läsa textremsor, men det bidrar samtidigt till en lite konstlad och onaturlig känsla.

Däremot lyckas Good på ett imponerande sätt att förmedla en realistisk tidskänsla från 1930-talets Tyskland, där allting ser autentiskt och verkligt ut. Fastän filmen är inspelad uteslutande i Ungern, så ser det absolut ut som Tyskland, och tidskänslan övertygar till 100%. Filmen har också ett snyggt foto med ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, där alla gör fina och imponerande insatser. Ibland tycker jag dock att Viggo Mortensen gör ett något stelt intryck, och han brukar spela bättre än så här i andra filmer.

Kort sagt är Good en intressant och tänkvärd film, som är lågmäld och har en mörk och deprimerande stämning. Men då filmen blivit så seg och dessutom har endimensionella och osympatiska rollfigurer, så ger det ett ganska likgiltigt och oengagerande intryck, och bitvis känns filmen rentav långtråkig. Det är inte alls en dålig film, utan är fortfarande fullt sevärd och välgjord. Men man borde lyckas betydligt bättre än så här med en så intressant grundidé, och efter viss tvekan ger jag filmen en stark femma i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå ganska lättläst. Den svenska översättningen håller hyfsad klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. I likhet med de flesta nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Av förståeliga skäl finns heller inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 2 mars 2010
Senast uppdaterad: 3 mars 2010

Recensionen har lästs 3571 gånger av 1811 personer, sedan den 2 mars 2010