Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
R.L. Stine - Jack Black Champ - Ryan Lee
Gale - Amy Ryan Lorraine - Jillian Bell
Taylor - Halston Sage Davidson - Steven Krueger
Konstapel Brooks - Amanda Lund Konstapel Stevens - Timothy Simons
Slappy/Osynliga pojken - Jack Black Tränare Carr - Ken Marino
Rektor Garrison - Keith Arthur Bolden Mr. Black - R.L. Stine

Tonåriga Zach och hans mamma Amy har flyttat till den lilla staden Madison i Delaware, då Amy precis fått jobb som studierektor på skolan i staden. Zach har aldrig velat flytta, och inte ser han fram emot att gå i samma skola som hans mamma ska jobba på heller. Den enda eleven i skolan som visar något intresse för honom är tönten Champ, men själv är Zach mest intresserad av grannen Hannah - i samma ålder som han själv och verkar trevlig. Det enda problemet är att hennes pappa till varje pris vill se till att Hannah håller sig inomhus och inte träffar någon. När Zach från sitt hus blir vittne till hur Hannah och hennes pappa grälar höggljutt, och det verkar som att Hannahs liv är i fara, bryter han och Champ sig in i grannhuset. Där hittar de manuskript till alla R.L. Stines klassiska rysarböcker "Kalla kårar" i bokhyllan, men märkligt nog är böckerna stängda och låsta. Champ blir så fascinerad att han hittar en nyckel och låser upp en av böckerna, men det skulle han inte ha gjort... För Hannahs pappa är ingen mindre än författaren R.L. Stine själv, och genom att öppna manuskripten blir monstren från böckerna levande, som börjar terrorisera staden.

Jag kan inte minnas att jag någonsin läst R.L. Stines klassiska barn- och ungdomsrysare, men däremot var jag väldigt förtjust i den TV-serie som gjordes på 1990-talet baserad på hans böcker, som i Sverige gick under namnet Kalla kårar. När serien och böckerna nu blivit film blir det lite mer av allt, och betydligt mer fartfyllt än senast. Men premissen är kul och intressant, och fastän det kanske inte är alltför originellt så har Goosebumps blivit en riktigt bra film. Jag kan inte påstå att jag hade alltför höga förväntningar inför filmen, men till min stora förvåning är det faktiskt en riktigt lyckad film.

Det är underhållande och charmigt, och här finns faktiskt ett visst djup och en substans samtidigt som det är hela tiden är full fart framåt. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Jag uppskattar att filmen tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen under mer lugna omständigheter, och det dröjer faktiskt närmare en halvtimme innan något övernaturligt hinner hända. Det är ett smart drag, för därigenom hinner man lära känna alla och börja tycka om dem innan hemskheterna kommer igång. Därav blir det också mycket mer intressant och fängslande, då filmen hinner få substans och det inte bara går ut på effektsökeri. Rollfigurerna är också intressanta och förhållandevis mångfacetterade, även fast det är bäst ställt med Zach och Hannah.

Det är charmigt och småroligt, där man får skratta lite då och då. Det mesta är gjort med glimten i ögat, samtidigt som man med lite god vilja kan ta historien på allvar. Det är också spännande och lite lagom otäckt, varför filmen fungerar för både barn, ungdomar och vuxna. Filmteamet har gjort ett bra jobb med att bredda målgruppen, så att böckerna som främst riktar sig till en yngre läsarskara här fungerar för alla åldrar; men troligen fungerar filmen ändå bättre för en något äldre publik än de som böckerna främst riktar sig till.

Men på gott och ont bibehåller filmen Goosebumps inte alls samma känsla och stämning som TV-serien och (gissar jag) böckerna. På den tiden var det mer lågmälda berättelser, som fokuserade på obehagskänslor. Här är det inte det minsta lågmält längre, och det blir heller inte obehagligt på samma sätt som i TV-serien. Upplägget skiljer sig markant, för på den gamla goda tiden rörde det sig ju om ett monster i varje avsnitt, medan nu är det allt på samma gång. Därför blir det heller inte alls lika lågmält som förr, och det är väl ett nödvändigt ont då det gamla upplägget knappast skulle fungera i långfilmsformat. Men det behöver ju inte betyda att man måste göra avkall på stämningen och känslan, och det är lite synd att det nu är mer fokus på action och glimten i ögat än på obehagskänslor. Här blir det sällan otäckt eller ens obehagligt, och det är tråkigt då det var precis det som gjorde TV-serien Kalla kårar så lyckad. Bara för att man ändrar upplägg behöver man ju inte ändra själva genren eller stämningen för det...

Det är också tråkigt att filmen går i den nuförtiden alltför vanliga fällan att tvinga fram ett öppet slut, för att öppna upp för möjligheten till uppföljare. Nästan varenda skräckfilm de senaste åren har gjort så, och det är en olycklig trend då det gör att filmerna fungerar sämre som fristående verk. Goosebumps skulle man trots allt kunna fortsätta med, om man så hade velat, även utan det här slutet. Jag hade också gärna sett att man kunnat hoppa över de extremt inkompetenta poliserna, som mest blir ett irritationsmoment. Vi har sett alltför många fall med korkade poliser på film, så i dagens läge börjar det upplevas ooriginellt.

Fotot är snyggt, och filmen har överlag hyfsat övertygande specialeffekter. Det fungerar dock ännu bättre med de monster som är uppbyggda med praktiska effekter (dockor, sminkning, m.m.), såsom exempelvis Slappy, och ibland skär sig stilen lite mellan de praktiska effekterna och de datoranimerade effekterna. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Jack Black har aldrig tillhört någon av mina favoritskådespelare och brukar nästan alltid spela över å det grövsta, men oväntat nog gör han här en ovanligt nedtonad roll utan nämnvärt överspel. Det fungerar bra, och gör att han faktiskt gör en riktigt bra rollprestation för en gångs skull. Att han sen inte är alltför slående lik den riktige R.L. Stine får man väl kanske ha överseende med, men det hade onekligen fungerat ännu bättre om R.L. Stine kunnat själv medverka och spela sig själv. Dylan Minnette är riktigt bra som Zach, och Odeya Rush är utmärkt som Hannah. Ryan Lee är helt okej men känns lite onaturlig och stereotyp som Champ, men jag kan inte riktigt bedöma om det beror på rollprestationen, manuset eller en kombination. Amy Ryan är bra som Zachs mamma, och Jillian Bell är riktigt bra som moster Lorraine.

Goosebumps är en riktigt bra och välgjord film, som lyckas med konststycket att väcka intresse trots att det handlar om övernaturliga monster och en story som man omöjligen kan ta på allvar. Trots detta är det en engagerande film, som är både spännande, smårolig och charmig. Men särskilt obehaglig blir den aldrig, och det är synd att filmen går ifrån både stil och känsla med 1990-talsserien så pass mycket; där det trots allt mest fokuserade på obehagsstämning. Men vare sig man sett TV-serien eller inte, så är det - trots ett och annat felsteg - ändå en bra film, som är väl värd att ses för de allra flesta. Filmen förtjänar därför en ganska stark sjua i betyg. Det handlar mest om att faktiskt ge det en chans, då storyn kan verka avskräckande om man bara läst sig till det...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt tre dubbade ljudspår (italienska, spanska och katalanska). Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 7 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Tyvärr finns dock varken svensk eller engelsk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, med en lagom kraftig kantlinje.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter visas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa över). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

När man sett klart filmen visas ett av bonusmaterialsinslagen direkt; "All About Slappy" på knappa fem minuter, där vi får lära känna dockan Slappy och får veta mer om skapandet av honom. Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Dessutom är det trevligt att få höra några ord av den riktiga R.L. Stine. Men varför just det inslaget tvingas på tittarna, medan allt annat bonusmaterial måste väljas manuellt är bortom mitt förstånd... På bonusmaterialsmenyn hittar vi först en alternativ inledning till filmen, som är intressant att se men som dramaturgiskt fungerar sämre än den inledning som kom med i den färdiga filmen. Det finns också fem bortklippta scener och en alternativ avslutning, som är intressanta men som inte tillför mycket till filmen; och det var klokt att slutet byttes ut för det här alternativa slutet är mycket sämre än det som kom med.

Det finns också ett "blooper reel" med misslyckade tagningar, som tyvärr känns alltför oseriöst och blir aldrig särskilt roligt. Vidare hittar vi en fem minuter lång "nybörjarguide" till hur man överlever monstren som vi får träffa på i filmen, med ett par av rollfigurerna från filmen. Småroligt men tillför egentligen inte så mycket. I nästa inslag handlar det om märkliga händelser på inspelningsplatsen, vilket låter kul men som tyvärr är alltför uppenbart fejkat och känns ganska meningslöst. Därefter återfinns ett 8 minuter långt inslag om specialeffekterna och de praktiska effekterna, plus en liten utbildning i hur man gör egna effekter. Ganska intressant, faktiskt. Till sist hittar vi också provfilmningar med skådespelarna inför en neutral duk (så kallade "screen tests") för några scener, vilket är lite intressant men tillför inte så mycket. Tyvärr har bonusmaterialet varken skandinavisk eller engelsk text, vilket kan ställa till med en del problem.

Recensionen skriven: 8 augusti 2017
Senast uppdaterad: 8 augusti 2017

Recensionen har lästs 3021 gånger av 1819 personer, sedan den 8 augusti 2017