Peter Black - Magnus Härenstam Tanja - Sara Sommerfeld
Henrik - Eric Ericson Benito - Rafael Edholm
Kanotisten - Svante Grundberg Kvinnlig arkivarie - Lena Strömdahl
Arnold - Magnus Samuelsson Sigge - Thomas Roos

Sara Sommerfeld, Janne "Loffe" Carlsson och Magnus Härenstam
© 2009 GF Studios

En av 1981 års största biosuccéer i Sverige var, trots dålig kritik av de flesta recensenter, Göta kanal där en bättävling längs Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg stod i centrum. 25 år efter premiären var det lagom till julen 2006 dags för en uppföljare om ännu en båttävling, som blev populär trots ännu sämre kritik. Två år senare har det nu blivit dags för ännu en uppföljare, som fått titeln Göta kanal 3 - Kanalkungens hemlighet. Tredje gången gillt...? Den här gången är det ingen båttävling som står i centrum, och faktum är att det inte ens är alltför stor del som verkligen handlar om båtar. Andersson driver fortfarande sitt båtvarv, men har återigen stora ekonomiska problem och kronofogden är ute efter honom på grund av miljontals kronor i obetalda skulder. Kronofogden ifråga är förstås återigen Peter Black, men den här gången har han själv stora ekonomiska problem efter att ha ruinerat sig med Internet-poker. Han har fått måttligt trevliga lånehajar efter sig, och måste därför snabbt få tag i mycket pengar. Den unga kvinnan Tanja har blivit hans nya kollega, och hon är betydligt mer mån om att följa lagar och regler än Peter som blir alltmer desperat i att kunna betala tillbaka till lånehajarna till varje pris. Både hans och Anderssons räddning kanske blir den skatt som den ursprungliga grundaren av Göta kanal sägs ha gömt någonstans längs kanalen...

Göta kanal var en okej film för sin tid, medan uppföljaren däremot inte var alltför mycket att hänga i granen. Jag hade därför begränsade förväntningar inför Göta kanal 3 - Kanalkungens hemlighet, och som jag befarade var det långt ifrån något mästerverk. Det positiva är att storyn har blivit lite mer unik, och inte handlar om någon upprepning av storyn i ettan och tvåan. Således är det inget regelrätt båtlopp den här gången, och det är uppskattat. Den här intrigen håller också ihop bättre storymässigt än den i Göta kanal 2 - Kanalkampen, och känns överlag lite mer intressant. Visst kan man misstänka att manusförfattarna sett bl.a. Jakten på den försvunna skatten en gång för mycket, men jag tar hellre det än ytterligare ett utdraget tävlingslopp med båtar. Det är fortfarande en tunn story, men inte fullt lika illa som i den andra filmen. Fortfarande är dock filmen för lång för manuset, och periodvis känns filmen ganska seg och utdragen; något som sannerligen inte är ett gott tecken på en film som bara räcker 1 timme 32 minuter... Men det stora problemet med Göta kanal 3 - Kanalkungens hemlighet är att den helt enkelt inte är särskilt rolig. Trots alla brister, så hade den förra filmen i alla fall en del humor och man fick skratta då och då. Nu har det blivit ännu värre ställt, och nästan all humor lyser med sin frånvaro. Jag skrattade en enda gång under de 90 minuter filmen pågick, och därutöver log jag några gånger vid vissa smålustiga kommentarer och situationer.

En komedi där man inte får skratta mer än någon enstaka gång fungerar helt enkelt inte som det är tänkt, och jag antar att manusförfattarna måste ha tyckt att somliga scener var roligare än de faktiskt blivit. Till stor del rör det sig om så kallad slapstick-komik, och bitvis känns det som en ren fars. Problemet är bara det att slapstick-element inte i sig själv är roliga, om det faktiskt inte händer något roligt; vilket det inte gör här. Att se folk ramla i vattnet eller hamna i klistret är helt enkelt inte per automatik roligt, och vid de scener där jag misstänker att manusförfattarna inbillat sig skratt så reagerade jag bara med ett tystlåtet "Oj då...". Betydligt mer än så borde man kunna fordra av en komedi, och där var tvåan i alla fall avsevärt bättre där man i alla fall fick skratta då och då. Filmen lider också av kraftiga trovärdighetsproblem och logiska luckor, och efter ett tag sjunker trovärdigheten till botten. De flesta rollfigurer är också ganska endimensionella, och något större djup erbjuder ingen av dem. Därför bryr man sig heller inte nämnvärt om utgången, samtidigt som det är tämligen förutsägbart. Dessutom reagerade jag över vissa rollfigurer som dök upp från ingenstans, och som vi inte får veta någonting alls om. Fotot håller relativt hög klass, och bildspråket är funktionellt men knappast originellt på något sätt. Effekterna håller medelmåttig klass, och filmen lider också av vissa problem med redigeringen och filmtekniken. Framförallt ser man ganska tydligt att en del av scenerna spelats in i Venedig hellre än längs Göta kanal, och man kan inte direkt påstå att italienska Venedig ser ut som området kring Göta kanal. Varför regissören valt en sådan lösning, hellre än att som tidigare spela in allting i den riktiga kanalen, förstår jag inte riktigt; det borde hellre bli dyrare att förlägga en del av inspelningen till Italien.

Skådespelarinsatserna är relativt bra, men varierar lite grand. Precis som i de tidigare filmerna gör Janne "Loffe" Carlsson en ganska bra och lite nedtonad roll, och känns därför ganska trovärdig. Det är ett gott tecken att en skådis som annars blivit känd för överspel faktiskt gör en ovanligt bra insats i den här filmen. Eva Röse är också alltid duktig, och gör det bästa man kan förvänta sig av manuset. Men precis som senast spelar Magnus Härenstam över å det grövsta, och det blir aldrig minsta lilla trovärdigt. Sara Sommerfeld i en ny roll som hans assistent är bättre - hon kommer visserligen ibland nära gränsen till överspel, men håller sig på rätt sida och förblir trots allt någorlunda nyanserad och trovärdig. Tyvärr lider filmen av samma problem med ljudet som de flesta svenska filmer, och tyvärr är det ett faktum att det i merparten av alla svenska filmer och serier är mer eller mindre besvärligt att uppfatta vad som sägs; antingen talar skådespelarna otydligt eller också är det dåligt mixat. Det här är inget undantag, vilket här främst beror på att vissa av skådespelarna har en förkärlek att närmast mumla fram sina repliker. Göta kanal 3 - Kanalkungens hemlighet har en bättre story än de tidigare filmerna, och det är positivt att den inte enbart försöker att upprepa gamla mönster. Tyvärr är det dock en av fåtalet positiva egenskaper hos filmen, och en komedi som inte är rolig kan helt enkelt inte fungera särskilt väl. Trots mina nedtonade förväntningar hade jag väntat mig betydligt mer humor än så här, och jag förstår inte riktigt hur manusförfattarna resonerat. Därför är den här filmen tyvärr lite sämre än den andra, trots en hyfsad grundstory som bättre håller ihop logiskt. Betygsmässigt räcker det till en mycket stark trea, och fastän jag blev mycket besviken så går filmen trots allt att se. Om man vet vad man ger sig in i och har begränsade förväntningar, så kan den med viss tvekan vara sevärd. Men att se filmen på bio är att bokstavligt talat kasta pengarna i sjön, så vänta hellre tills den släpps på DVD eller rentav visas på TV.

Recensionen skriven: 24 december 2009
Senast uppdaterad: 24 december 2009

Recensionen har lästs 6784 gånger av 4187 personer, sedan den 24 december 2009