Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Thomas Wayne/Läkare/Polis - Jason Marsden James Gordon/Deadshot - Jim Meskimen
Martha Wayne - Andrea Romano Scarecrow/Ryssen/Ronald Marshall - Corey Burton
Anna Ramirez - Ana Ortiz Lucius Fox/Avery - Kevin Michael Richardson
Anton - Will Friedle Crispus Allen - Gary Dourdan
Cassandra - Parminder Nagra Porkchop - Corey Padnos
Meesh - Crystal Scales Dander - Alanna Ubach

Läderlappen såg vi första gången 1939, i form av serietidningar från DC Comics, skapade av serietecknaren Bob Kane. Det har sedan resulterat i ett stort antal filmatiseringar, både spelfilmer och tecknade. Genom Batman Begins 2004 började konceptet om frågan, och nu senast har The Dark Knight haft premiär på bio. Innan The Dark Knight fick amerikansk premiär släpptes den tecknade filmen Batman: Gotham Knight, i ett försök att lappa över steget från Batman Begins till The Dark Knight. I Sverige har dock denna film, som släppts direkt på DVD, kommit några veckor efter biopremiären på nyss nämnda film, vilket gör att syftet är mer tveksamt. Här handlar det om en samlingsfilm, bestående av sex olika tecknade kortfilmer om Batman, i ett försök att lära känna myten och människan lite bättre. Varje film räcker ca 12 minuter, och samtliga är producerade speciellt för denna DVD-film, och är inte del av någon av de tecknade TV-serierna. Bara för att det är tecknat, får man dock inte tro att det rör sig om någon barnfilm. Här rör det sig om en ganska våldsam vuxenfilm, och den rekommenderade åldersgränsen 11 år på omslaget (som kommer från filmbolaget - filmen har inte genomgått censurgranskning av Statens biografbyrå) är hellre tilltagen i underkant. De olika kortfilmerna har alla gjorts av olika manusförfattare och regissörer, och har därför lite olika stil.

Jag blev positivt överraskad av The Dark Knight och tyckte om den klassiska tecknade serien, och hade därför höga förväntningar inför den här filmen. Och med så kända och duktiga manusförfattare som Josh Olson (från bl.a. A History of Violence) och Alan Burnett (som var en av personerna bakom såväl tecknade serien Batman som DuckTales och Smurfarna), så kan det väl inte bli annat än bra...? Tyvärr visade det sig vara fel, då jag blev riktigt besviken på den här samlingsfilmen. Enstaka av kortfilmerna är visserligen ganska intressanta, och i synnerhet Deadshot är ganska bra. Men flera andra är olidligt tråkiga, och i synnerhet den första Have I Got a Story For You tillhör det tråkigaste och mest poänglösa som världen någonsin skådat. De första två gångerna jag såg filmen somnade jag ifrån den, och först på tredje försöket lyckades jag med konststycket att hålla mig vaken. Det är inget gott tecken... Merparten av episoderna tillför egentligen ingenting, och vi får inte lära känna Batman eller Bruce Wayne nämnvärt bättre. Därför försvinner det huvudsakliga syftet med filmen, då den ursprungligen gjorts för att förbereda tittarna inför The Dark Knight. Det hade man kunnat leva med om handlingarna åtminstone hade varit spännande och intressanta, men tyvärr är dem ingetdera. Alla rollfigurerna känns som endimensionella karikatyrer, ingen karaktärsutveckling att tala om, inga mysterier och det blir aldrig vare sig spännande eller roligt. Dessutom blir det för upphackat och nedkortat i och med de korta avsnitten, och det hade blivit mer lyckat om varje avsnitt förlängts till omkring det dubbla, så att de blivit lika långa som TV-avsnitten. Animationen är gjord i enkel anime-stil, och det märks tydligt att huvuddelen av animationen gjorts just i Japan. Det gör att teckningarna är ganska fina och effektfulla, men animationen är mycket enkel - de flesta rollfigurer rör sig inte mer än nödvändigt, och det är inte alls ovanligt med personer som står helt orörliga under ganska långa perioder. Sådan enkel animation kan ha sin charm om det är rätt gjort, såsom exempelvis i Hayao Miyazakis filmer, men här blir det mest menlöst och intetsägande. Jag hade föredragit gammaldags hederlig tecknad stil, ungefär på samma sätt som Batman: The Animated Series. Det är egentligen bara två av de ingående kortfilmerna som är sevärda; Working Through Pain och Deadshot. De övriga fyra har man troligen glömt redan när sluttexterna börjar rulla. Det är bara tack vare dessa två kortfilmer som jag ens kunnat tänka mig att rekommendera någon att se filmen, men det räcker ändå inte till mer än en mycket svag fyra. Älskar du Batman så kan det säkert vara en idé att hyra filmen på DVD, men att köpa den måste vara att kasta pengarna i sjön för de flesta. För de flesta andra är det mer tveksamt, och egentligen kan det vara nog så klokt i att avstå helt och hållet.

DVD-utgåvan återger filmen i dess anamorfiska originalformat i 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska och ungerska samt i stereo på italienska, polska, spanska och tyska. Tyvärr finns ingen svensk dubbning att tillgå. Bild och ljud håller relativt hög kvalitet, men utmärker sig inte nämnvärt. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken. Därutöver finns engelsk samt tysk text för hörselskadade; men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller inte svensk text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel som följs av en meny för språkval. Av någon märklig anledning innehåller språkvalsmenyn dock bara de språk som har dubbade ljudspår på skivan, så därför går det inte att välja svenska. Textade språk måste istället väljas från huvudmenyn, så språkvalsmenyn avgör alltså i praktiken bara vilket ljudspår som ska spelas. Därefter visas en reklamfilm för ett TV-spel baserad på Batman, vilket jag inte är helt förtjust i på köpfilmer. Därefter visas huvudmenyn, som är stillastående och ganska stilren men tyvärr enbart på engelska. Nästa irritationsmoment uppstår när man sett klart filmen, då det börjar visas varningstexter på varje tänkbart och otänkbart språk - totalt ca 50 olika språk med 10 sekunder per språk, så totalt tar det över fem minuter innan man kan göra någonting. Tyvärr går det varken att hoppa förbi eller ens spola på bild igenom varningstexterna, och går heller inte att trycka på menyknappen. Oerhört irriterande, i synnerhet som de flesta i Sverige knappast förstår en bråkdel av de språk som varningstexterna visas på. Varför kan inte Warner göra som andra distributörer och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? För att inte tappa förståndet eller dö av ålderdom innan menyn dyker upp igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan sluttexterna rullat färdigt genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Det enda extramaterial som finns är ett kommentatorspår till filmen med Gregory Noveck, en av cheferna på DC Comics, Dennis O'Neil, som under många år var chefredaktör på serietidningen Läderlappen och filmens huvudrollsinnehavare Kevin Conroy (som gör Batmans röst). Det är ganska intressant, men det hörs att de har lite för lite att tala om. Dessutom kan det aldrig bli helt lyckat när ingen som är inblandad produktionsmässigt i filmen medverkar; d.v.s. varken producenter, regissörer eller manusförfattare hörs till.

Recensionen skriven: 13 augusti 2008
Senast uppdaterad: 14 augusti 2008

Recensionen har lästs 4293 gånger av 2507 personer, sedan den 13 augusti 2008