Ciarán O'Shea - Richard Coyle Lisa Nolan - Ruth Bradley
Dr. Adam Smith - Russell Tovey Paddy Barrett - Lalor Roddy
Brian Maher - David Pearse Una Maher - Bronagh Gallagher
Tadhg Murphy - Louis Dempsey Irene Murphy - Clelia Murphy
Dr Jim Gleeson - Pascal Scott Pastor Potts - Micheál O'Gruagain
Mamie - Barbara Adair Sergeant Kenefick - Jonathan Ryan

På ön Erin Island utanför Irlands kust ska polischefen på semester, och ensam kvar blir den alkoholiserade vicesheriffen Ciarán O'Shea. Han blir inte direkt överförtjust när Lisa Nolan från Dublin hoppat in för att vikariera på ön i två veckor - Ciarán tycker att han klarar av det själv; trots allt finns det inte mycket brottslighet på den här lilla stillsamma ön, så det klarar han trots sina vanor att dricka alkohol nästan dygnet runt. Men snart börjar märkliga saker inträffa på ön. Fiskare har börjat få upp mystiska okända varelser i sina hummerfällor, som liknar bläckfiskar men är betydligt våldsammare än så. Dessa förmodat utomjordiska varelser har förmågan att döda människor utan större ansträngning, och Lisa och Ciarán tar hjälp av vetenskapsmannen Adam Smith för att utreda saken. När de gör den intressanta upptäckten att de mystiska varelserna inte tål alkohol får de därför en idé hur de ska kunna skydda ortsbefolkningen...

Irländska rysarkomedier tillhör minsann inte vanligheterna, särskilt inte i Sverige. Grabbers lär inte gå till världshistorien som något cinematografiskt mästerverk, men har en kul och originell idé som gör att den kan vara värt att ta en närmare titt på. Här finns inget nämnvärt djup och periodvis kan det upplevas en smula larvigt, men filmen har en kul och annorlunda premiss. Det är fartfyllt och underhållande, och dessutom erbjuds rikligt med charm. Överlag är det engagerande och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Visst är det ganska förutsägbart, men det är också en välskriven film som håller ihop logiskt bättre än väntat.

Bitvis är det obehagligt och spännande, och filmen innehåller några riktigt otäcka scener. Men samtidigt är det tveksamt om det här kan klassas som rysare, för det finns många betydligt mer otäcka filmer än denna. Det finns en obehagsstämning, men det är sällsynt att det blir riktigt otäckt. Samtidigt är det gjort med glimten i ögat, och med referenser till en del andra skräckfilmer; däribland en kul parodisk referens till Gremlins. På omslaget kategoriseras filmen som en skräckkomedi, men det tycker jag är en sanning med modifikation. Visst finns en del kul referenser och vissa scener är småroliga, men någon stor skrattfest är det sannerligen inte. Jag skrattade bara en enda gång under hela filmen, och däremellan går det inte längre än till leenden eller på sin höjd något enstaka småfniss. I många fall är jag inte ens säker på vad som ska föreställa vara roligt, för merparten av det som tas upp här är helt enkelt inte humoristiskt i mina ögon. Mycket är förvisso gjort med glimten i ögat, men det är inte samma sak som att det faktiskt är roligt när den rätta tonen saknas.

En skräckkomedi som inte är rolig och bara är milt otäck låter inte alltför lyckat, men Grabbers fungerar ändå ganska bra. Det är charmigt, underhållande och med en del ovanliga grepp. Det är inte direkt något intelligent manus, men det är intressant och fartfyllt samtidigt som det är ganska spännande. Filmen är också lätt att hänga med i utan någon kraftansträngning; på gott och ont. Ciarán och Lisa har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som känns äkta. Jag uppskattar också att Lisa blivit en stark och självsäker kvinna, som tar saken i egna händer och inte förlitar sig på att Ciarán ska göra allt; något som alltför ofta brukar vara fallet. Det gör att kvinnosynen trots allt är bättre än väntat, fastän de övriga kvinnliga rollfigurerna känns platta. Men allting kretsar tydligt kring just Ciarán och Lisa, vilket gör att övriga hamnar i skymundan. Bland ortsbefolkningen rör det sig därför om ganska stereotypa och överlag även endimensionella rollfigurer, och det är dessutom bara ett par som man ens kommer ihåg namnet på i efterhand. Jag hade önskat att få ett bättre grepp om åtminstone vissa av invånarna, för som det är nu blir det främst Lisa och Ciarán som man faktiskt bryr sig om. Men två sympatiska rollfigurer är förstås betydligt bättre än inga alls, så det är ändå bättre ställt än en del andra filmer.

Tyvärr är storyn i tunnaste laget, och därför har Grabbers också blivit lite ojämn. Den första halvan är bäst, men sen blir det bitvis lite för tunt och repetitivt. Att sjömonstren inte tål alkohol är förvisso ett originellt och kul grepp, men att folk super sig hejdlöst fulla är helt enkelt inte särskilt roligt att titta på. Därför blir det en del ganska utdragna och poänglösa scener, medan det mellan varven är riktigt bra och underhållande. Jag irriterar mig också på att det nuförtiden verkar vara obligatoriskt att alla skräckfilmer måste ha ett öppet och "oväntat" slut för att till varje pris möjliggöra för en uppföljare; så även i detta fall. Däremot uppskattar jag att filmteamet inte gått i den alltför vanliga skräckfilmsklyschan med nakna eller halvnakna tjejer i var och varannan scen, utan här är alla rollfigurer fullt påklädda hela tiden. Dessutom uppskattar jag filmens fina psykologiska obehagsstämning och den intensitet som genomsyrar filmen.

Fotot är snyggt, och filmen innehåller en del vackra vyer över öarna i Donegal på Irland i kombination med ett effektivt bildspråk. Specialeffekterna är också förvånansvärt bra trots filmens låga budget, och för en gångs skull ser varelserna tillräckligt naturliga ut så att man aldrig tydligt kan se när datoranimation använts. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Richard Coyle är bra som Ciarán, och Ruth Bradley (känd från bl.a. TV-serien Primeval) är riktigt bra som Lisa. Russell Tovey är bra som Smith, men däremot tycker jag att David Pearse spelar över en del som Brian.

En rysarkomedi som nästan helt saknar humor och bara bitvis är lite otäck låter inte som någon utmärkt kombination, men dessbättre är Grabbers än vad det låter som. Genom rikligt med charm, intressanta rollfigurer och en annorlunda premiss förhöjs helhetsintrycket, och även fast det sällan blir otäckt är det i alla fall hyfsat spännande och intensivt. Men det är en ganska ojämn film, och medan den bitvis är väldigt lyckad och stark så blir den bitvis ganska oengagerande och utdragen genom den väl tunna storyn. Alltför minnesvärt är det inte och filmen lär inte vinna några priser, men som underhållning för stunden duger Grabbers ändå riktigt väl. Därför blir det en fullt sevärd film, samtidigt som jag hade väntat mig betydligt mer av filmen då det aldrig stack ut så mycket som jag hade hoppats på. Betygsmässigt förtjänar filmen en stabil sexa; varken mer eller mindre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Därefter spelas flera trailers för andra filmer, innan man kommer till huvudmenyn som är stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast särskilt förvånande för en film som inte gått upp på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 16 maj 2013
Senast uppdaterad: 17 maj 2013

Recensionen har lästs 3362 gånger av 1849 personer, sedan den 16 maj 2013