Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Alfred Hitchcock - Roger Ashton-Griffiths Phyllis Blum - Flora Nicholson
Rupert Allen - Milo Ventimiglia Jean-Charles Rey - Nicholas Farrell
Aristotle Onassis - Robert Lindsay Charles de Gaulle - André Penvern
Fernando D'Ailieres - Derek Jacobi Prinsessan Antoinette - Geraldine Somerville
Mr. Delavenne - Yves Jacques Baciocchi - Jeanne Balibar
Emile Pelletier - Olivier Rabourdin Maria Callas - Paz Vega

1956 gifter sig skådespelerskan Grace Kelly med prins Rainier III och flyttar till Monaco. Fem år senare har de två barn och lever i ett stabilt äktenskap. Grace har någorlunda vant sig vid att lämna skådespelarkarriären bakom sig, och försöker sig istället på välgörenhet - något som är lättare sagt än gjort då Röda Korset är mer intresserade av den årliga balen än av att faktiskt ägna sig åt någon välgörenhet. En dag söker Alfred Hitchcock upp henne, och vill övertala henne om att ställa upp som huvudroll i filmen Marnie, och trots Rainiers invändningar vill hon tacka ja. Men plötsligt står furstendömet Monaco inför större problem än så, då Frankrikes president Charles de Gaulle närmast vill jämna landet med marken...

Då jag är i fel ålder var jag väldigt dåligt insatt i Grace Kelly innan jag såg filmen. Jag har givetvis sett ett par filmer med henne, men om hennes privatliv visste jag knappt någonting alls. Därför är jag knappast rätt person att bedöma hur nära verkligheten filmen kommer. Men då merparten av filmen utspelas i mer privata sammanhang lär ingen annan än de som faktiskt var där kunna uttala sig om vad som egentligen hände, och mycket riktigt uppger förtexterna också att filmen är "fiction baserad på verkliga händelser" (vad nu det kan tänkas betyda...). Oavsett sanningshalten är Grace of Monaco i alla fall en intressant och fascinerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Vi får lära känna Grace Kelly på ett bra sätt, och filmen har blivit ovanligt mångfacetterad med fler nyanser än vanligt. Även flera av de andra rollfigurerna får hyfsat många nyanser, och det är utan tvekan en fascinerande historia med många bottnar som tas upp. Filmen är underhållande och engagerande, och vid några tillfällen lyckas man också att beröra.

Men åtminstone för mig som inte är gammal nog att känna till Grace Kelly alltför väl från vare sig filmer eller skvallerpress saknar jag mer bakgrundsinformation. Filmen inleds abrupt några år efter att Grace och prins Rainier har gift sig, och vi får aldrig veta ens hur de träffades - än mindre hur Grace kunde bli kär i en man som åtminstone att döma av filmen inte direkt framstår som världens charmigaste. Kanske är allt detta allmänt känt för de som är gamla nog att ha levt när det här hände på riktigt, men för oss som är minst en generation för unga lär det knappast vara lika välkänt. Då blir det lite besvärligt att inleda en film så mitt inne i handlingen, utan mer information om vem Grace är eller vad som hänt innan dess. Man bör med andra ord helst vara påläst innan man ser filmen, och det känns inte riktigt rätt.

Men om man kommer över det är det en fascinerande och fängslande film, som är nyanserad och berörande samtidigt som det är riktigt underhållande. Dock är filmen lite seg här och var, men det håller sig ändå på en rimlig nivå. Åtminstone är de första två tredjedelarna av filmen lyckade, och trots en och annan brist håller filmen som helhet bra. Men den sista dryga halvtimmen uppstår tyvärr en svacka, och filmen förlorar åtminstone en del av den hittills så imponerande stämningen. Det blir onödigt utdraget, och bitvis rentav segt. Mot slutet håller exempelvis Grace en lång monolog på närmare en kvart utan avbrott och som ärligt talat känns som en hel evighet; och före det får vi höra en operasångare sjunga i flera minuter helt utan minsta koppling till handlingen.

Under den sista halvtimmen uppstår också vissa trovärdighetsproblem, och filmen som fram tills dess varit så realistisk och mångbottnad känns plötsligt orimligt förenklad. Jag blir heller inte riktigt klok på prins Rainier, som till en början skildras som tidernas största svin men för att längre fram plötsligt framstå som mänsklig och normal. Visst kan folk förändras, men i så fall borde man få se någon förklaring till varför och hur. Jag saknar också mer information om hur Grace Kelly resonerade när hon slutade som skådespelare och varför. Nu var visserligen 1960-talet annorlunda mot idag och kungahuset i Monaco är förmodligen mer konservativa än jag, men jag kan ändå inte se någon anledning till varför ska behöva sluta som skådis "bara" för att hon gift sig med en prins. Nu vet vi ju alla att det var så det faktiskt gick till, men det borde ändå ha förklarats bättre i filmen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med många vackra vyer över Monaco. Musiken är också bra och ovanligt lågmäld, som aldrig tar överhanden från handlingen. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Nicole Kidman gör en riktigt bra rolltolkning som Grace Kelly, och spelar övertygande och trovärdigt; varför det hela tiden är lätt att känna för henne. Problemet är att Nicole börjar vara lite för känd, varför man hela tiden tydligt tänker på att det faktiskt är Nicole Kidman hellre än Grace Kelly; och i det här fallet hade det nog varit en fördel med en okänd skådespelerska i huvudrollen - men det hade förstås inte varit lika lätt att sälja in till vare sig filmbolag eller biopublik... Fastän Nicole Kidman utan tvekan ser ung ut för sin ålder kan man heller inte komma över att hon trots allt inte ser ut att vara de 32 år som hon ska föreställa (som Grace var 1962). Tim Roth är bra som Rainier, och gör vad som går av en tyvärr ganska endimensionell rollfigur. Roger Ashton-Griffiths är ganska bra som Alfred Hitchcock och han är ganska lik originalet; men det känns onekligen som en borttappad möjlighet att inte återigen låta honom spelas av Anthony Hopkins.

Grace of Monaco är en bra och ovanligt mångbottnad film, som skildrar händelseförloppen på ett trovärdigt och öppet sätt. Det är välgjort, välspelat och stämningsfullt; och bitvis riktigt berörande. Men tyvärr är det också ojämnt - medan ganska stora delar av filmens första timme är riktigt bra tappar den en del mot slutet, då det både blir förenklat och dessutom alltför utdraget. När en film på bara 1 timme 42 minuter bitvis känns seg och långsam är det utan tvekan något som inte riktigt är som det ska. Men det är ändå en ganska bra film, som är väl värd att se för de allra flesta, men som samtidigt också hade kunnat bli så mycket bättre genom finslipningar av manuset och gärna även en delvis annan rollbesättning. Mitt betyg stannar därför på en ganska svag sjua, fastän filmens inledning hade förtjänat ett högre betyg än så.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska översättningen är relativt bra, men lider av ett fåtal slarviga misstag. Textningen är lite för liten men är ändå hyfsat lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna lite för tunna vilket gör texten ganska svårläst vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig. Det enda extramaterial som finns är otextade trailers för fem andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Där tar det roliga slut, och i och med att det rör sig om en prisbelönad film hade den förtjänat lite bonusmaterial.

Recensionen skriven: 19 oktober 2014
Senast uppdaterad: 19 oktober 2014

Recensionen har lästs 3953 gånger av 1694 personer, sedan den 19 oktober 2014