Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Gracie - Kristen Bell Tommy - Shedrack Anderson
Rowena - Anne Heche Louela - Diane Ladd
Brian - Brian Akins Jonny - David Gibson McLean
Robbie - Jack Armstrong Rose - Kristin Fairlie
Ray - Robert Seeliger Domaren - Roberta Maxwell
Läraren - Wayne Best Ricky - Gordon White

Produktion av TV-filmer, d.v.s. långfilmer som produceras speciellt för visningar på TV-kanaler, är en stor marknad i framförallt USA och Kanada. Ett hundratal TV-filmer produceras varje år i dessa båda länder, och "Movie of the week" är ett mycket vanligt fenomen i USA. Den största majoriteten av dessa TV-filmer får aldrig se dagens ljus i Sverige, och de fåtal som kommer hit förpassas oftast till att visas mitt på dagen eller nattetid på reklamfinansierade kanaler. Från den amerikanska kvinnokanalen Lifetime - i USA (ö)känd för att ha producerat och sänt en lång rad verklighetsbaserade TV-filmer, oftast av mer sentimentalt slag - kommer det verklighetsbaserade dramat Gracie's Choice. Filmen, som bygger på en i hemlandet mycket uppmärksammad tidningsartikel i Reader's Digest, hade premiär i USA i januari 2004 men har i Sverige förblivit okänd med bara några få visningar på långfilmskanalen Hallmark Channel.

17-åriga Gracie har inte haft ett lätt liv. Hon har växt upp med sina fyra yngre syskon (en nästan samåldrig tjej tre pojkar) med deras drogberoende och alkoholiserade mamma. Alla syskonen har olika pappor och efternamn, och ingen av dem vet ens vem deras respektive pappa är; som de flesta inte träffat sedan de föddes. Hela uppväxten har de fem syskonen fått flytta mellan olika skolor och städer regelbundet, och mamma Rowena byter pojkvänner oftare än de flesta byter kläder. Och inte blir det bättre när flera av pojkvännerna misshandlar både Rowena och Gracie. Då Rowena ofta är frånvarande flera dagar i sträck och aldrig varit ansvarsfull, så har Gracie i praktiken tvingats sköta om sina yngre syskon och försörja dem sedan ung ålder. Deras tillvaro ställs på sin spets när Rowenas senaste pojkvän blir anhållen av polisen för knarklangning, där Rowena också häktas medan socialen får upp ögonen för vad som pågår med de fem barnen. Barnen får flytta hem till deras religiösa mormor Louela, och får till en början en stabil tillvaro. Men när Rowena släpps från fängelset och söker upp sin mamma klarar Louela inte av att neka; och trots att Rowena förbjudits att ha kontakt med sina barn får hon både flytta in hos Louela och får ta alla barnbidrag till hennes egna behov. När socialen planerar att separera alla barnen till olika fosterhem, fattar Gracie ett drastiskt beslut. Hon gör allt hon kan för att själv bli myndigförklarad och själv få vårdnaden om sina syskon; allt för att de ska kunna fortsätta att bo tillsammans.

Det är glädjande att TV-filmer som denna äntligen släppts på DVD i Skandinavien, då det finns alldeles för många välgjorda TV-filmer som aldrig fått den uppmärksamhet de förtjänar. Gracie's Choice tar upp ett intressant ämne, och det är en mycket fascinerande och berörande historia. Det faktum att den är verklighetsbaserad gör förstås också att det upplevs lite mer märkvärdigt. Visserligen har en del detaljer och även alla namn förändrats gentemot verkligheten, men det mesta stämmer trots allt överens med vad som faktiskt hände.

Det är förvisso inte världens mest originella film, men det är välgjort och engagerande. Filmen fängslar och berör med enkla medel, och det är en riktigt inspirerande och gripande historia där det periodvis är nästan omöjligt att inte fälla några tårar. Det är lätt att sympatisera med Gracie och hennes situation, och överlag har rollfigurerna blivit relativt nyanserade; åtminstone så mycket som nu är möjligt vid en film på strax under en och en halv timme. Mamman Rowena är förvisso extrem, men framstår ändå relativt trovärdig och manusförfattaren har undvikit de värsta fällorna med överdrivet stereotypa skildringar. Gracies pojkvän Tommy har dock blivit lite väl endimensionell, och genomgår framförallt en karaktärsförvandling som inte känns helt trovärdig. Det berör förmodligen till största delen på att allting händer så pass snabbt, och hade filmen förlängts med några till scener hade det sannolikt upplevts mer realistiskt.

Precis som de flesta TV-filmer är Gracie's Choice relativt kort med en speltid på 1 timme 26 minuter. Det är ofta ett nödvändigt ont vid filmer som producerats för TV, i och med tablåmässiga skäl och att hinna visa tillräckligt mycket reklam (åtminstone vid filmer som inte kommer från HBO eller Showtime). Därför har det kanske inte gått att undvika, men att skildra så pass omfattande verkliga händelser på så kort tid innebär att det mesta blivit lite väl förenklat. Allting går snabbt framåt, och något större utrymme för fördjupning finns inte. Det hade helt enkelt blivit bättre och mer realistiskt om filmen kunnat förlängas med en kvart eller så, men förmodligen fick inte producenterna det alternativet från TV-bolaget Lifetime. Även med den nuvarande längden hade dock en scen kunnat hoppas över, en scen med skottlossning och rån, som egentligen inte har någonting alls med handlingen att göra. Även om det inte tar upp så många minuter, så hade den tiden bättre använts till att få mer fördjupning hos exempelvis Tommy.

Gracie's Choice kan också upplevas lite överdramatiserande under några tillfällen och periodvis även något övertydlig, vilket säkerligen åtminstone delvis beror på den korta speltiden. Att göra lågmälda avskalade filmer är helt enkelt inte så lätt om man bara har 90 minuter till godo, som ofta är fallet vid TV-filmer från kommersiella kanaler. Bitvis upplevs filmen också något översentimental, där man kan skönja att producenterna spelar på känslosträngar. Det är onödigt då handlingen är tillräckligt gripande utan sådana metoder, men i och med den mycket berörande handlingen fungerar det ändå riktigt väl. Slutet kan också upplevas en smula tillrättalagt, men verkar såvitt jag kunnat utröna trots allt stämma överens med verkligheten, och då kan man knappast klaga på det.

Fotot är fullt funktionellt och tillräckligt bra, men erbjuder inte något originellt bildspråk eller vackra vyer. Det här rör sig trots allt om en TV-film producerad med liten budget, men efter omständigheterna är det trots allt en välgjord film. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och är över förväntan för en TV-film. Kristen Bell är fullkomligt lysande i huvudrollen som Gracie, och gör en stark och minnesvärd rollprestation där det är lätt att känna med henne samtidigt som hon spelar oerhört trovärdigt. Kristen tillhör en av mina favoritskådisar och har alltid gjort mycket bra ifrån sig (mest av allt i den alltför kortlivade TV-serien Veronica Mars), men här är hon ännu bättre än vanligt och gör en fantastisk insats långt bättre än vad man någonsin brukar få erfara vid TV-filmer. Anne Heche är riktigt bra som mamma Rowena och övertygar i sin svåra roll, men vid ett par tillfällen balanserar hon på gränsen till överspel varför jag trots allt blir förvånad över att Anne nominerades till en Emmy för den här rollen. Shedrack Anderson är bra som Tommy, och Diane Ladd är förstås alltid bra. Även i övrigt är det bra skådisar, och Brian Akins, David McLean och Jack Armstrong är förvånansvärt naturliga och bra som Gracies tre bröder.

Jag minns att jag såg Gracie's Choice på TV när den visades på Hallmark runt mitten av 2000-talet, och jag tyckte redan då att det var en riktigt bra och berörande film. Filmen höll också att ses om på DVD, och jag är väldigt glad att en så välgjord och fängslande TV-film äntligen släppts på DVD i Skandinavien och därmed kan få en chans att nå ut till en lite större publik (trots allt är det knappast många i Sverige som sett filmen på Hallmark Channel). Om man bara kommer över att det trots allt rör sig om en billig och enkel TV-film, producerad med enkla medel under kort tid, och de begränsningar det medför så är det en riktigt bra film väl värd att se för de allra flesta. Dock önskar jag att filmen hade kunnat förlängas lite, för att hinna gå in mer på djupet och upplevas mer trovärdig, med den denna mycket fascinerande sanna historien och det berörande resultatet kan betyget inte bli annat än en stark sjua.

DVD-utgåvan erbjuder bild i normalbild (4:3), vilket innebär att de på Widescreen-TV blir svarta fält till vänster och höger. I dagens läge kanske lite ovant för gemene man, men för TV-filmer från 2004 är det förstås fullt normalt och är ursprungsformatet. Ljudet är i 2-kanalig stereo; enkelt men funktionellt. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra och så bra som man kan förvänta sig vid ett knappt decennium gamla TV-produktioner. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Texten är lagom stor och lättläst, men översättningen håller varierande klass med bl.a. en del klantiga stavfel. Dessutom lider textningen av en irriterande brist. Av någon outgrundlig anledning innehåller textremsan inga talstreck överhuvudtaget - vid dialog mellan två personer, så ser man alltså inte på texten vem som säger vad (ny person innebär bara ny rad, och inget talstreck). Det gör det ganska besvärligt och irriterande att följa med, och i synnerhet om man inte kan engelska eller lider av någon form av hörselskador så lär detta ställa till med stora problem. När man matar in DVD-skivan, möts man av varningstexter och en distributörsjingel, innan vi kommer till en språkvalsmeny. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska och är enklast tänkbara. Här finns endast möjlighet att spela filmen och att välja textning; inte ens scenvalsmeny finns. Följaktligen finns inte heller något extramaterial; knappast förvånansvärt för en TV-film med filmens amerikanska region 1-utgåva har trots allt lite extramaterial (en ganska kortfattad bakom kulisserna-dokumentär), varför det känns svagt att inte samma material kunnat tas med även på den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 22 maj 2012
Senast uppdaterad: 23 maj 2012

Recensionen har lästs 3151 gånger av 1718 personer, sedan den 22 maj 2012