Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Olivia - Judy Greer Judy - Marcia Gay Harden
Karl - Sam Elliott Cam - Nat Wolff
Deathy - Laverne Cox Carla - Elizabeth Peña
Chau - John Cho Ian - Mo Aboul-Zelof
Jill - Sarah Burns Wendy - Meg Crosbie
Francesca - Judy Geeson Mike - Frank Collison

Elle har på ålderns höst blivit en ledsen och bitter kvinna, efter att hennes fru Violet gått bort något år tidigare efter att de varit tillsammans i 38 år. Nu har hon precis gjort slut med sin hälften så gamla flickvän Olivia efter fyra månaders förhållande, som inte verkar ha betytt lika mycket för Elle som för Olivia. Då knackar Elles 18-åriga barnbarn Sage på dörren, och behöver hjälp. Hon har blivit gravid, har ingen möjlighet att behålla barnet och vill nu göra abort; men för det behöver hon 600 dollar. Det är pengar hon inte har, och hon vågar verkligen inte berätta för sin mamma Judy om graviditeten. Tyvärr är dock Elle luspank, och har för att vara tvärsöver dessutom precis klippt sönder sina kreditkort. Hon har därför inga pengar att låna ut, men de beger sig ut på en bilresa i Elles gamla bil för att försöka hitta någon i Elles bekantskapskrets som de kan få låna pengarna från.

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, och det är för all del en enkel och okomplicerad intrig. Men icke desto mindre har Grandma blivit en riktigt bra film, som underhåller och fängslar med enkla medel. Det är en enkel och tunn historia, där grundpremissen kan beskrivas på en enda mening. Men det har på ett elegant sätt vävts ihop till en både underhållande och mångfacetterad berättelse med många bottnar. Här finns ett påtagligt djup, och det har blivit en tänkvärd och nyanserad film som är lätt att fastna för.

Här finns många poänger kring både åldrande, abort, feminism och flertalet andra ämnen, och det är förstås allmängiltiga ämnen som berör alla på ett eller annat sätt. Därför blir också filmen mycket allmängiltig, som fungerar och passar bra för nästan alla. Det är också en trevlig omväxling med en film som handlar om tre starka kvinnor, och där männen inte blir annat än biroller. Samtidigt uppskattar jag att Grandma aldrig just fokuserar på Elles homosexualitet - den bara finns där som det mest naturliga i världen, utan att det ska behöva få en massa uppmärksamhet. Precis som det borde vara i verkligheten, men förmodligen alltför sällan är.

Den förblir engagerande från början till slut, och trots den enkla berättelsen finns här en intensitet som jag uppskattar. Trots att filmen huvudsakligen är dialogdriven händer det något hela tiden, och det upplevs därför aldrig segt eller utdraget. Samtidigt är det en berörande film som hela tiden griper tag i tittarna, och vid några tillfällen är det svårt att inte fälla en och annan tår.

Det är en lagom lågmäld film, som aldrig blir övertydlig men heller aldrig blir svårbegriplig - en utmärkt balansgång, där vi får veta allt väsentligt utan att skriva tittarna på näsan. Genom en välskriven dialog får man också veta relativt mycket om alla rollfigurer, även sådana som bara medverkar i en enda scen. Därför är det också lätt att tycka om i synnerhet Sage och Elle, men även Olivia och flera till hinner få förvånansvärt många nyanser. Jag uppskattar också den utmärkta stämningen, och det har blivit en finstämd film med övertygande atmosfär. Det är samtidigt en smårolig film med en del roliga repliker och situationer, som man får skratta en del åt - långt ifrån tillräckligt för att klassa filmen som en komedi (vad än DVD- och Blu-Ray-omslaget hävdar), men tillräckligt för att lätta upp stämningen i vad som annars hade kunnat bli för tungt. Det har också blivit en både realistisk och jordnära film som man tror på hela tiden, och som upplevs förvånansvärt autentisk.

Allt detta låter väldigt bra, och det är det också. Problemet är bara det att Grandma tyvärr är en lite väl tunn film. Trots allt utspelas handlingen under en enda dag, och i grund och botten handlar det om en gammaldags roadmovie för att samla ihop pengar. Visserligen med stort hjärta och många nyanser, men det blir ändå lite för tunt och jag hade gärna velat ha någonting mer. Speltiden på bara just under 1 timme 20 minuter är också i kortaste laget - den räcker för att berätta om Elle och Sage, men räcker inte till för att man ska få någon fördjupning kring Elles dotter (och Sages mamma) Judy.

Det medför också att Judy har fått en lite för snabb personlighetsförändring, och hon förändras lite för snabbt för att man riktigt ska tro på det. Till skillnad från Elle får vi ingen riktigt röd tråd i hennes agerande, och jag kan inte låta bli att känna att det åtminstone delvis beror på att vi får veta för lite om henne. Den korta längden gör också att vi inte får veta mycket om omgivningen, och flera av birollerna skymtar förbi under lite för kort tid. Tråkigt när en film för en gångs skull tar upp så intressanta och brännande ämnen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men enkelt bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och det finns faktiskt inte ett enda svagt kort i den här imponerande ensemblen. Lily Tomlin är utmärkt som Elle, och gör en trovärdig rolltolkning trots att rollfiguren är av det mer överdrivna slaget. Det är också hög tid att den alltid lika talangfulla Lily fått en ny huvudroll i en film; det var alldeles för länge sedan. Julia Garner är också minst lika fantastisk i en svår roll som barnbarnet Sage, och hon spelar oerhört trovärdigt och lågmält. Hon har alltid varit en utmärkt skådespelerska, och det är hög tid att även hon får fler stora filmroller. Marcia Gay Harden har fått en mer begränsad roll, men gör allt som går av den och spelar bra. Judy Greer är också mycket bra som Olivia; en liten men ändå ganska viktig roll. Även hon är en utmärkt skådespelerska, och det är skrämmande att hon fortfarande inte fått en enda stor huvudroll i en film. Sam Elliott är också bra i en annan liten men viktig roll som Karl, och han medverkar bara i en enda scen.

Grandma är en riktigt lyckad och välgjord film, som lyckas att kombinera en lättsam och ibland komisk underhållande ton med allvarliga ämnen och en tänkvärd historia. Det har blivit både fängslande, berörande och charmigt, samtidigt som filmen tar upp många intressanta ämnen på ett naturligt sätt. Genom en ovanligt lyckad dialog lyckas manusförfattaren också att berätta allt väsentligt om även de minsta biroller genom relativt få repliker, och även flera biroller som bara medverkar i en enda scen hinner få förvånansvärt många nyanser. Det är få filmer förunnat, och det är även få filmer förunnat att få flera så starka kvinnoporträtt. Det är bara synd att storyn i sig är lite i tunnaste laget och att speltiden är för kort för att hinna berätta ännu mer - med en så fascinerande och fängslande film vill man helt enkelt inte att den ska ta slut så fort. Men det är ändå en riktigt bra film, som är väl värd att se för de allra flesta och som på under 1 timme 20 minuter hinner berätta mer än de flesta filmer hinner göra på över två timmar. Det saknas någonting litet extra som skulle göra filmen ännu mer minnesvärd, men det är ändå en så lyckad film att jag inte med gott samvete kan ge den mindre än en stark sjua. Bli bara inte lurad av att omslaget kategoriserar filmen som en komedi, för ser man den i tron att det skulle röra sig om en tokrolig komedi lär man bli besviken. Om man snarare ser på filmen som ett drama med viss humor fungerar det betydligt bättre.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1 (nästan fullskärm på en Widescreen-TV) och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska (originalspråk), franska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de skandinaviska språken samt sex andra språken plus engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det blir svårläst vid ljusare bakgrunder. I synnerhet när filmens "kapitelrubriker" visas med en helt vit bakgrund är det väldigt svårt att läsa den svenska översättningen. Den svenska översättningen är bra, men av någon märklig anledning översätts inga av de textskyltar som förekommer i bild (texter på plakat, teckningar och så vidare); även när sådana är viktiga för handlingen.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren Paul Weitz, skådespelerskorna Lily Tomlin och Julia Garner samt birollsinnehavaren Sam Elliott. Det är ett ovanligt intressant kommentatorspår, som innehåller mycket matnyttig information samtidigt som det märks att ensemblen har trevligt och trivs tillsammans. Ibland blir det lite för mycket "internskämt", när skådespelarna och regissören börjar skratta åt sådant som ingen utanför lär förstå det roliga med, men det här är ändå första gången på ganska länge som jag faktiskt orkat lyssnat på hela kommentatorspåret till en film samma kväll som jag sett filmen.

Därefter hittar vi en "Q&A" (offentlig frågestund, oftast från filmfestivaler) på 20 minuter med regissören Paul Weitz, huvudrollsinnehavaren Lily Tomlin samt birollsinnehavaren Sam Elliott. Det är hyfsat intressant, och en del matnyttigt framkommer. Samtidigt tycker jag att Sam Elliott tar överhanden, då han trots allt bara medverkar i en (ganska lång) scen; och jag hade hellre önskat att Julia Garner kunnat medverka som har en ungefär lika ator roll som Lily Tomlin. Det känns också lite som "mycket väsen för ingenting", då alltför mycket tid läggs åt att beskriva tämligen ovidkommande detaljer - eller vad sägs om att prata i fyra minuter utan avbrott om en kysscen på 10 sekunder...? En del av frågorna från både moderatorn och publiken är också ganska märkliga och ovidkommande.

Vidare återfinns en bakom kulisserna-dokumentär på 25 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, producent och skådespelare. Även den innehåller en del matnyttigt, men det förekommer lite väl mycket skryt över i synnerhet skådespelarna. Dessutom tar inslaget lite för utförligt upp detaljer om i vilken ordning som scener spelats in, vilket knappast lär intressera särskilt många utöver de som medverkat. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter... Tyvärr har bonusmaterialet ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 20 april 2016
Senast uppdaterad: 20 april 2016

Recensionen har lästs 2658 gånger av 1517 personer, sedan den 20 april 2016