Donna Lamonsoff - Ada-Nicole Sanger Bean Lamonsoff - Frank Gingerich / Morgan Gingerich
Andre McKenzie - Nadji Jeter Charlotte McKenzie - China Anne McClain
Jasmine Hilliard - Madison Riley Amber Hilliard - Jamie Chung
Bridget Hilliard - Ashley Loren Geezer - Norm MacDonald
Dickie Bailey - Colin Quinn Wiley - Steve Buscemi
Prästen - Tim Herlihy Domaren - Dennis Dugan

Den amerikanska regissören Dennis Dugan har arbetat med många olika genrer, och började sin karriär med TV-serier som Hunter och Moonlightning. På senare år har han huvudsakligen fokuserat sig på komedier, och under 2000-talet har han legat bakom filmer som Jiddra inte med Zohan och I Now Pronounce You Chuck & Larry. Hans senaste film har fått den måttligt informativa titeln Grown Ups, och där har han samarbetat med Adam Sandler som skrivit manus och producerat.

Fem olika vänner ingick i samma basketlag i grundskolan, och deras tränare "Buzzer" uppmuntrar de på alla sätt han kan. Det kom att spegla deras uppväxt, och 30 år senare får de fem killarna som inte haft kontakt med varandra på evigheter besked att deras gamle tränare har avlidit. Lenny Feder är en framgångsrik agent i Hollywood, som är gift med modedesignern Roxanne och har tre mycket bortskämda barn. Eric Lamonsoft jobbar inom möbelbranschen och är gift med Sally, som har två barn varav den yngre fortfarande ammas trots att han är fyra år. Kurt McKenzie är en hemmapappa till två barn, och hans gravida fru Deanne är karriärskvinna som försörjer familjen. Rob Hilliard är vegan, som är gift med Gloria som är nästan dubbelt så gammal som han själv. Marcus Higgins är enda singeln i gänget, och är en notorisk kvinnokarl som ligger med allt och alla.Efter Buzzers bortgång reser allihopa till New England för att närvara på begravningen, och de samlas efteråt i en stuga vid sjön där alla ska tillbringa nationaldagshelgen. Där blir alla snart varse att inte alla har förändrats så mycket sedan de var barn...

Det finns inget originellt med Grown Ups, utan vi har sett både storyn i grova drag och de flesta individuella beståndsdelar förut. Fast å andra sidan har knappast någon förväntat sig något annat, och då jag brukar tycka bra om den här sortens lättsamma komedier hade jag höga förväntningar på filmen. Det är inte alls en dålig film, men i slutändan blev jag tyvärr ändå besviken. Det borde helt enkelt ha gått att få ihop en mer lyckad film med samma grundstory. Storyn är tunn, och egentligen händer inte alltför mycket. Men det tycker jag inte gör så mycket, och trots allt hänger det mesta ihop någorlunda och det finns ändå en röd tråd igenom allting. Idén är kul, och det är en någorlunda genomarbetad grundstory med intressanta rollfigurer och en intressant intrig.

Men vid en komedi är humorn A och O, och där har manusförfattarna inte lyckats riktigt lika väl. Ibland är det absolut roligt, och jag skrattade då och då. Men det är långt ifrån någon enorm skrattfest, och några gapskratt bröt inte ut alls; varken av mig eller de två andra personer som närvarade på samma pressvisning som undertecknad. Medan vissa skämt är riktigt roliga, så faller många andra platt på marken och känns bara allmänt osmakliga. Det har ofta också blivit för överdrivet och tillspetsat, så att det ganska ofta känns både löjligt och tramsigt. För stort fokus har lagts på "kiss och bajs"-humor, och ofta känns det riktigt barnsligt. Men samtidigt finns många inslag som barn inte lär förstå sig på, så jag tror ändå att vuxna är den avsedda målgruppen. Samtidigt finns det dock inget alltför barnovänligt heller, så filmen går att se av de flesta åldrar utan större problem.

De flesta rollfigurer är tämligen endimensionella, och ingen får något större djup. Jag hade förvisso inte förväntat mig något alltför djupsint heller, men tyvärr är många lite väl stereotypa och onyanserade. Men av de centrala karaktärerna är merparten trots allt tämligen sympatiska, och därför bryr man sig om vad som kommer att hända och filmen förblir relativt engagerande. Något jag dock tycker är tråkigt är att barnen blivit så platta och tråkiga, och ingen av de får något nämnvärt djup eller några nyanser alls. Här är det tydligt att fokus ska ligga enbart på deras föräldrar, och det känns lite fel då filmen med bara finjusteringar av manuset hade kunnat passa bättre för hela familjen. En del av barnen får rentav inget som helst utrymme, och hade lika gärna kunnat hoppas över helt och hållet.

Filmen är också ganska förutsägbar, och några stora överraskningar väntar inte. Men när filmen försöker sig på att vara mer seriös fungerar det trots allt riktigt bra. Vid vissa scener ligger fokus på ett något djupare drama hellre än på renodlad komedi, och det funkar riktigt bra. Då känner man att det finns en mening med allt, och ibland blir det rentav berörande. Vid de scenerna griper filmen tag i mig, och allting är riktigt bra och genomarbetat. Om Grown Ups hade hållit sig vid samma nivå hela tiden, så hade det inte funnits mycket att klaga på. Men när filmteamet försöker sig på att vara roliga, så är det inte ens hälften av gångerna som det verkligen fungerar. Alltför ofta känns det mest osmakligt, konstlat och ganska löjligt. Det är mycket möjligt att den här humorn kan passa andra personer bättre än mig, men trots allt är det en del komiska poänger som även jag uppfattar och skrattar åt.

Fotot är fullt funktionellt och erbjuder en del vackra vyer, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och både Kevin James, David Spade, Rob Schneider, Salma Hayek, Maria Bello och Maya Rudolph spelar övertygande och trovärdigt. Adam Sandler spelar ganska bra men balanserar på gränsen till överspel, men han gör ändå bättre ifrån sig än i många andra filmer. Chris Rock spelar tyvärr lite för stelt och opersonligt, och lyckas inte helt att väcka liv i karaktären.

Grown Ups är ingen särskilt djup eller originell film, men om man tar det för vad det är - en lättsam komedi - så fungerar den trots allt ganska väl, och visst är den sevärd och duger gott som underhållning för stunden. Men tyvärr är filmen inte tillräckligt rolig, där många skämt inte alls går hem och där det mellan varven blir alltför tillspetsat och överdrivet. Det brukar visserligen vara Adam Sandlers kännetecken, men det går trots allt att göra det med större finess och charm än vad som skett här. Därför kan jag inte låta bli att känna mig besviken, då en film med samma grundstory borde ha kunnat bli riktigt bra. Fast fortfarande är det sevärt, men betygsmässigt kan jag inte med gott samvete ge filmen mer än en stark femma.

Recensionen skriven: 20 augusti 2010
Senast uppdaterad: 20 augusti 2010

Recensionen har lästs 4072 gånger av 2145 personer, sedan den 20 augusti 2010