Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Yachine - Abdelhakim Rachi Hamid - Abdelilah Rachid
Nabil - Hamza Souidek Fouad - Ahmed El Idrissi Amrani
Khalil - Badr Chakir Zaid - Rabii Tadlaoui
Gazellen - Imane Benennia Abou Zoubeir - Mohammed Taleb
Yemma - Fatima el Kraimy Ba'Moussa - Abdallah Ouzzad
Yachine som barn - Achraf Aafir Hamid som barn - Saïd Lalaoui

Den hittills mörkaste dagen i storstaden Casablanca i Marockos historia inträffade den 16 maj 2003, då fem samordnade terrorattentat inträffade nästan exakt samtidigt. På fem olika platser med västerländska eller judiska teman gick 12 självmordsbombare in, och inklusive gärningsmännen dog sammanlagt 45 personer. Gemensamt för alla terrorister är att samtliga var inhemska, och kom från slumområdet i kåkstaden Sidi Moumen strax utanför Casablanca; och samtliga var i 20-årsåldern. Moroccan Islamic Combatant Group, med kopplingar till al-Qaeda, tros ha legat bakom attentaten. Trots att terrorattentaten är väldigt välkända för alla marockaner, så har händelserna aldrig blivit särskilt välkända eller omtalade utanför landets gränser. Dessa verkliga händelser ligger till grund för den huvudsakligen fiktiva filmen Guds hästar, som bl.a. blivit nominerad till underavdelningen Un Certain Regard på filmfestivalen i Cannes 2012.

Bröderna Yachine och Hamid växer upp i slumområdet Sidi Moumen i Casablanca, utan mycket till sociala skyddsnät. Deras pappa är svårt deprimerad och deras mamma ser mest bara på TV. Istället får bröderna klara sig på egen hand, och tillsammans med kompisarna Nabil och Fouad handlar deras tillvaro mest om slagsmål, alkoholmissbruk och kriminalitet. Efter knarklangning hamnar Hamid i fängelse, och utan honom ser Yachine ut att komma på rätt köl. Men allt förändras när Hamid kommer ut från fängelset som en förändrad man. Han har blivit religiös, och tillbringar nu merparten av tiden hos islamister som till synes mest sysslar med harmlös bibelläsning...

Till en början verkar Guds hästar inte vara alltför originell - trots allt finns det knappast någon brist på uppväxtskildringar i slumområden. Men med tiden utvecklas det till att bli en förhållandevis originell film med en ovanlig vinkling. Filmen tar upp viktiga och intressanta ämnen, och gör det på ett bra sätt. Inledningsvis känns det kanske inte alltför lockande, och det tar ett tag innan det börjar hända någonting på allvar. Men bara man har tålamod så får man sin belöning, för utvecklas till en riktigt bra och fascinerande film.

Det är engagerande och allting har skildrats på ett realistiskt och trovärdigt sätt. Intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt, och det är både fängslande och tänkvärt. Det är lågmält och helt befriat från övertydlighet eller översentimentalitet, och det uppskattar jag. Det här är sannerligen ingen rolig eller upplyftande film, utan det är ett mörkt och dystert drama utan mycket till framtidshopp. Det är tragiskt och deprimerande, men det är förstås till största delen en nödvändighet utifrån temat.

Dock tycker jag att filmen blivit onödigt rörig och invecklad. Genom de många rollfigurerna - varav somliga dessutom är ganska lika varandra till utseendet - är det inte helt enkelt att hålla koll på vem som är vem. Man måste vara uppmärksam när man ser filmen, och det är ändå onödigt tillkrånglat. En del av rollfigurerna förblir också tämligen outvecklade, och det är uppenbart att fokuset främst ska ligga på Hamid och Yachine. Det är förvisso förståeligt, men då Nabil och Fouad trots allt också är hyfsat viktiga för storyn så hade jag velat veta mer om dem.

En del trådar och sidohistorier förblir också outvecklade och förenklade, och i slutändan återstår ett flertal frågetecken. Kanske beror detta på att filmen bygger på en ganska tjock roman, och att regissören velat klämma in så mycket som går från boken - jag har inte läst den, så jag kan inte veta. Periodvis kan Guds hästar också uppfattas något osammanhängande, då vissa scener mest finns "för sakens skull" utan att de gör vare sig till eller från i slutändan. Jag kan också tycka att vissa scener under filmens första halva blivit onödigt långsamma och utdragna, samtidigt som dialogen alltid är rapp och det inte är helt lätt att hinna läsa allt. Kontrasten mot filmens andra halvan är också väldigt stor - så pass stor att det bitvis nästan känns som två olika filmer, och det tror jag inte var avsikten.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med en effektiv användning av handkamera. Det förekommer också några riktigt snygga kameraåkningar. Skådespelarinsatserna är bra. Abdelhakim Rachi och Abdelilah Rachid gör stabila och trovärdiga rollprestationer i de båda huvudrollerna, och Hamza Souidek är också bra som Nabil. Samtidigt är det dock inga fenomenala skådespelarinsatser, och jag tror inte någon kommer att vinna några priser i första taget. Men skådespelarprestationerna fyller sin funktion, och är alla precis lagom bra.

Guds hästar är en bra och välgjord film, som tar upp intressanta ämnen på ett både trovärdigt och genomarbetat sätt. Det är engagerande och tänkvärt, men samtidigt lite väl rörigt och invecklat. Bitvis känns det en smula outvecklat, men samtidigt är det en bra film som alla bör se. Genom bristerna och den kanske bitvis för mörka stilen blev jag dock inte lika uppslukad eller berörd av filmen som jag hade väntat mig utifrån temat, och därför nöjer jag mig med en stabil sjua i betyg. Men den andra halvan är definitivt bättre än den första, så det gäller att ta sig förbi den minst intressanta inledningen.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1; huvudsakligen på arabiska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart svensk text, inga andra språk alls, och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. Jag kan inte bedöma översättningens kvalitet, då jag inte förstår ett ord arabiska, men jag hittar i alla fall inget som känns inkonsekvent eller ologiskt i texten. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 19 sekunder, följt av svenskspråkiga varningstexter på 16 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och oerhört enkel. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Det finns inget extramaterial alls, vilket känns lite svagt för en biovisad och prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 26 februari 2014
Senast uppdaterad: 27 februari 2014

Recensionen har lästs 3800 gånger av 2269 personer, sedan den 26 februari 2014