Mr. Pinky - Jerry Stiller Vicki - Laura Edwards
Darla - Becca Sweitzer Brenda - Cassie Silva
Noreen - Tiffany Engen Doreen - Brooke Engen
Shelley - Sarah Jayne Jensen Tammy - Hayley Podschun
Sketch - Nick Baga Brad - Curtis Holbrook
Miss Wimsey - Jayne Eastwood Mr. Spritzer - Paul Dooley

Broadway-musikalen Hairspray från 2002 känner säkerligen de flesta till - scenpjäsen har vunnit många priser och gått i flera år på både Broadway i New York samt på turné i USA och världen. Något som inte är lika välkänt är att storyn började som långfilm 1988, som John Waters skrev och regisserade, och som delvis byggde på verkliga händelser. 2007 kom en långfilm baserad på samma story, regisserad av Adam Shankman, som såvitt jag förstår har mer gemensamt med Broadway-musikalen än den ursprungliga filmen. Själv har jag inte sett någon av de två förlagorna, så jag kan inte uttala mig närmare om dessa, utan har därför valt att se på 2007 års film fristående. Precis som förlagorna utspelas handlingarna i Baltimore i den amerikanska delstaten Maryland år 1962 - ett år då rasintegrationen inte kommit särskilt långt i USA. I centrum står tonårstjejen Tracy Turnblad, som är lite överviktig och har ett stort hår. Tillsammans med bästa kompisen Penny älskar hon att dansa, och är besatt av det populära lokal-TV-programmet "The Corny Collins Show", där ett antal vita ungdomar dansar i TV. Åtminstone alla dagar utom en, för bara en dag i månaden får svarta personer medverka. Tracy vill inget hellre än att vara med i programmet, trots att hennes överbeskyddande och kraftigt överviktiga mamma definitivt inte uppskattar tanken. Hon tar ändå chansen, men vid den första uttagningen blir hon inte särskilt uppskattad. Efter att Tracy och Penny lärt känna den svarta tonårskillen Seaweed, som medverkar i TV-programmets "negerdag", lär hon sig dansa ännu mer än tidigare; och blir erbjuden plats i TV-programmet av dess programledare Corny Collins. Tracy vill gärna att programmet ska bli helt integrerat och att svarta och vita ska medverka regelbundet i samma program, och programledaren har inget emot det. Men tyvärr är kanalens programchef Velma inte lika förtjust i vare sig den idén eller i Tracy...

De flesta musikaler lider av ett allmänt problem - då fokuset ligger på musiken, brukar storyn och manuset få stryka på foten. Till viss del gäller samma problem även i Hairspray, men det är dessbättre inte lika tydligt som det brukar vara. Här har manusförfattaren Leslie Dixon (som tidigare bl.a. skrivit nyfilmatiseringen av Freaky Friday) lyckats få till ett intressant manus, med en någorlunda genomtänkt story. Visst finns det även här gott om klyschor, och manuset känns lite tillrättalagt. Men det kompenseras av riklig mängd humor med allvarlig underton, där man får många tillfällen att skratta, och inte minst av den vackra musiken. Här finns de flesta musikgenrer representerade, och totalt 20 låtar spelas under filmen - 17 av dessa är enligt uppgift hämtade från Broadway-musikalen, medan tre är nyskrivna för filmen. Vissa av låtarna är mycket vackra och för också handlingen framåt på ett skickligt sätt, medan vissa andra känns lite mer som utfyllnad utan någon större handling. Det fungerar riktigt väl, men 20 låtar är lite i mesta laget för en långfilm, och det hade inte skadat att ta bort ett fåtal av dessa. Trots den väl tilltagna speltiden på 1 timme 52 minuter, så går dock tiden riktigt fort; och jag kan inte påstå att filmen skulle kunna klippas ner särskilt mycket. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och den debuterande vid inspelningstillfället 18-åriga Nikki Blonsky är ett utmärkt val för huvudrollen Tracy - hon har en utstrålning som är få förunnat och passar perfekt i rollen. Jag blev även mycket imponerad av Amanda Bynes som kompisen Penny, Zac Efron (mest känd som Troy i High School Musical-filmerna), Brittany Snow som Amber och inte minst Michelle Pfeiffer som TV-chefen Velma. Dessutom är det värt att notera John Travolta, som spelar Tracys mamma (!). Han är inte riktigt sig lik, men trots en lite väl maskulin röst, så gör han en mycket imponerande och annorlunda rolltolkning. Visst har filmen sina brister, som att det ibland blir lite väl mycket musik och den lite väl tillrättalagda storyn. Men bristerna kompenseras av rikliga mängder humor, charm, utstrålning och bra musik. Dessutom är grundstoryn genomtänkt med intressant och viktig sensmoral. Mellan varven känns den rentav lite lätt gripande, även om det inte är tillräckligt för att fälla tårar. Så här roligt och trevligt har jag faktiskt inte haft på flera månader, och trots att filmen inte är långt under två timmar, så går tiden snabbt. Hairspray håller dessutom minst samma klass som de flestas favoritmusikal Grease från 1978; kanske rentav snäppet bättre. Jag tror inte den håller att ses om lika ofta som High School Musical, och kommer heller inte riktigt upp i den klassen, men att det är en mycket bra film råder ingen tvekan om. Helt klart underhållande, charmigt, välgjort och glädjande.

Den skandinaviska DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i Dolby Digital 5.1 EX samt vanlig stereo. Trots att filmens sluttexter avslöjar att filmen spelats in i DTS, finns dock inget DTS-spår att tillgå. Filmen är textad på de fem nordiska språken samt engelska, vilket är mycket uppskattat. Tyvärr finns dock ingen textning för hörselskadade. Den svenska texten håller relativt hög kvalitet, och alla sånger har översatts. Av någon anledning har översättaren lagt ner tid på att få den svenska texten att stämma in takt- och rimmässigt med originalet, och rimmar därmed på samma ställen. Det gör att det istället blivit en ganska fri översättning, som bara bibehåller originalets andemening. Vad man tycker om det här är väl en smaksak, men personligen ser jag inget direkt skäl att göra texten på det sättet, när det bara rör sig om en textning (och alltså inte dubbning). Det vore nog bättre med en rak översättning av sångtexterna, hellre än att lägga ner tid på att det ska passa in taktmässigt och rimma. DVD-utgåvan inleds med distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter visas ett flertal trailers för andra filmer (som visas utan textning), innan vi kommer till huvudmenyn. Menyerna är stillastående med bakgrundsmusik, men är tyvärr bara på engelska. Det enda extramaterial som finns är möjligheten att spela upp samtliga sånger från filmen, genom utdrag direkt ur filmen. Dessa kan visas på två sätt - antingen utan text; eller i karaoke-stil där sångtexterna textas i bild och ändras färgmässigt när orden sjungits. Kul idé, men åtminstone undertecknad känner inte direkt för att börja sjunga högt där hemma. Det sistnämnda har åstadkommits genom ett särskilt textningsspår, och därför är det möjligt att se hela filmen på det sättet - då visas dialogen utan text, och sångerna på det här sättet. Det kan man göra genom att manuellt byta textningsspår till den andra engelska textremsan via DVD-spelarens fjärrkontroll. En liten mastringsmiss är att om man väljer en sång från extramaterialsmenyn utan att först ha valt ha eller nej på alternativet "Sing along", så visas sångerna med samma textning som vid själva filmen (exempelvis svenska). Då hade det varit smartare att låta något av de två alternativen vara förvalda, och ske per automatik. Mer extramaterial än så finns tyvärr inte, vilket är tråkigt - vid en sådan här ny och stor Hollywood-produktion, så borde man verkligen kunna förutsätta någon form av extramaterial som inte bara bygger på scener från filmen. I bl.a. USA, Storbritannien och Australien har Hairspray släppts i en 2-discutgåva, som enligt uppgift bl.a. innehåller bortklippta scener (däribland en låt som klippts bort), bakom kulisserna-dokumentärer samt dokumentär om skillnaderna mot Broadway-musikalen och originalfilmen. Det är verkligen mycket tråkigt att en motsvarande 2-discutgåva inte släppts även i Skandinavien, då det hade varit intressant att se och höra.

Recensionen skriven: 19 mars 2008
Senast uppdaterad: 19 mars 2008

Recensionen har lästs 5041 gånger av 2905 personer, sedan den 19 mars 2008