Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Carl Hamilton - Mikael Persbrandt Mouna - Saba Mubarak
Poliskommissarien - Liv Mjönes DG - Lennart Hjulström
Miller - Leo Gregory Martin Lagerbeck - Gustaf Hammarsten
Maria - Fanny Risberg Chefen - Peter Andersson
Statsministern - Pernilla August Vice statsminister - David Dencik
Rob Hart - Jason Flemyng Norrfors VD - Dan Ekborg

Underrättelseofficeren Carl Hamilton har länge dejtat läkaren Maria, som han vill starta ett helt vanligt liv med, men hans jobb kommer emellan då det blir svårt att kunna bortförklara varför han försvinner flera månader i sträck utan förklaring. Jobbet består den här gången av att avancerade GPS-styrda granater utvecklade av den svenska försvarskoncernen Nordfors Industries börjat användas i dödliga attacker mot bl.a. fredspolitiker; något Sveriges statsminister inte alls uppskattar. När vapenteknikern Benjamin Lee blir kidnappad i Somalia går statsministern med på att anlita det privata säkerhetsföretaget Spectragon för att frita Benjamin, och Carl Hamilton blir ombedd att följa med som observatör. Han börjar dock ställa sig frågan huruvida Spectragon har helt rent mjöl i påsen...

Jag har inte läst någon av Jan Guillos böcker om Carl Hamilton, och heller inte sett någon av de tidigare filmversionerna innan denna. Därför visste jag inte mycket om vad jag gav mig in i, och är väl egentligen fel person att bedöma Hamilton - I nationens intresse. Men även fast det utan tvekan varit en fördel att ha sett eller läst någonting tidigare i serien och därför känt till Carl Hamilton, så har den här filmen dessbättre en fristående handling. Storyn är intressant, och filmens intrig är lagom invecklad. Det är en intressant och fascinerande historia, där man lätt kan dra paralleller till verkligheten trots att det definitivt är påhittat.

Inledningsvis kändes filmen lite väl oengagerande, och jag kom på mig själv med att tänka på annat ett flertal gånger. Men allt eftersom filmen fortlöper blir det mer och mer intressant, och efter en dryg halvtimme blev det engagerande och fängslande. Filmen är överlag riktigt spännande, och därför hålls intresset vid liv hela vägen till slutet. Tiden går ganska fort, och man har trevligt medan man ser den, trots att det inte finns något alltför stort djup. Det är hyfsat spännande, och vi får en intressant inblick i underrättelseofficerers liv och politik. Filmen har också ett föredömligt tempo, där det går lagom snabbt hela tiden utan att det vare sig blir rörigt eller långsamt.

Tyvärr lider dock Hamilton - I nationens intresse av ett flertal logiska luckor och det finns en del trovärdighetsproblem. Bland mycket annat har jag exempelvis svårt att tro att Sveriges statsminister skulle åka bil med en stor utländsk premiärminister på besök ensamma, helt utan livvakter eller annat säkerhetspådrag. Jag är visserligen inte tillräckligt insatt i politik för att veta hur det egentligen skulle gå till, men det här känns helt enkelt inte logiskt. Filmen känns ibland också lite väl övertydlig, då manusförfattarna känt sig tvingade att pedagogiskt förklara varenda liten detalj av hur allting hänger ihop i dialogen; även sådant som man inte direkt behöver vara något geni för att lista ut. Till den kategorin hör också överanvändningen av just begreppet "i nationens intresse", som nämns minst 10 gånger under filmens gång.

Jag stör mig också på en viktig och närmast bisarr nyckelhandling en knapp halvtimme in i filmen som berör Carl och flickvännen Maria, som både a är tråkigt och inte känns äkta för fem öre. De visserligen snyggt gjorda actionscenerna blir det ibland också lite för mycket av, då en del av slagsmålsscenerna och skottlossningsscener av typen "skjut på allt som rör sig" känns lite väl utstuderande och mest för sakens skull. Självklart måste en film som denna ha en del actionscener, men här blir det lite för mycket av det goda och vissa av de scenerna hade vunnit på att kortas ner lite.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna är riktigt bra. Det märks att det här är en (åtminstone med Sveriges mått mätt) ovanligt påkostad film, med realistiska och storslagna effekter samt ett imponerande sinne för detaljer vad gäller estetik, koreografi och effekter. Actionscenerna är ovanligt snyggt filmade och koreograferade, så med svenska mått mätt är det riktigt imponerande.

Skådespelarinsatserna är ganska bra, men det stora problemet är tyvärr Mikael Persbrandt i huvudrollen. Visserligen spelar han ganska bra, men han har blivit så oerhört överexponerad och överanvänd på senare år att det är helt omöjligt att ta honom på allvar i den här rollen. Inte blir det heller bättre av att han spelar ganska exakt samma slags roll som i Beck-filmerna, med samma minspel och gester. Det känns heller inte helt trovärdigt att en svensk underrättelseofficer som mestadels jobbat utomlands ska tala så pass bristfällig engelska - rimligtvis lär man inte komma långt på svenska i resten av världen, så att någon som jobbat i många år runt om i världen ska tala engelska med så kraftig brytning känns inte helt logiskt. Dessutom upplever jag Persbrandts inlevelse som sämre när han talar engelska än när han talar svenska, vilket jag bara kan tolka som att han behöver anstränga sig så mycket med språket så att skådespeleriet kommer i andra hand. Saba Mubarak är däremot mycket bra som Mouna, och Liv Mjönes gör allt som går av den tyvärr lite väl endimensionella rollen som kriminalinspektör. Fanny Risberg är också bra som Maria, men henne ser vi ännu mindre av. Pernilla August är bra som statsministern, men får inte heller alltför mycket att arbeta med. Överlag tycker jag dock att de utländska skådespelarna spelar bättre än de svenska, vilket är ett dåligt tecken i en svensk film.

Flera av de svenska skådespelarna, inte minst Persbrandt, talar också ganska otydligt och närmast mumlar fram sina repliker; varför det är allt annat än oproblematiskt att uppfatta vad som sägs utan textning. Dialogen är också bitvis riktigt dålig, och lämnar ett allt annat än naturligt intryck. Det finns också lite väl uppenbar produktplacering, vilket förstås är ett nödvändigt ont i dagens filmbransch, men som borde kunna göras lite mer subtil och naturlig än här. För mycket mer övertydligt än så här har jag svårt att tänka mig att det kan bli.

Hamilton - I nationens intresse är en spännande och tekniskt mycket välgjord film, med snygga actionscener och en hyfsad story. Det är underhållande för stunden, och det finns åtminstone ett visst budskap även om det knappast är världens djupaste film. En del lite väl klantiga missar och huvudrollsinnehavaren drar ner helhetsintrycket, men det är ändå en helt okej film väl värd att se. Efter moget övervägande väljer jag en stark sexa i betyg, för även om filmen knappast håller för en närmare analys i efterhand så upplevs den ganska bra medan man ser den.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade, vanlig svensk text vid utländsk dialog samt vanlig text på norska, danska, finska och isländska. Textningen är lagom stor och lättläst, men innehåller ingen dövanpassning utan enbart dialogen utan information om viktigare ljud eller vem som säger respektive replik. Uppskattat för oss hörande som behöver ha på texten för att uppfatta allt som sägs, men mindre lyckat för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och ett par korta distributörsjinglar. När man valt språk visas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn som är stilren och stillastående samt svenskspråkig.

Som extramaterial återfinns en 15 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. består av kortare intervjuer med regissören Kathrine Windfeld och ett par av skådespelarna samt en inblick i hur några utvalda scener spelats in. Tyvärr får vi ingen inblick i postproduktionen eller specialeffekterna, så de här scenerna ger bara en begränsad inblick i produktionen av scenerna ifråga, men det är ändå hyfsat intressant med lite matnyttig information. Dock hade jag önskat en mer fullblodig bakom kulisserna-dokumentär, då nästan allt här fokuserar på bara just några utvalda actionscener. Dokumentären är till största delen på engelska utan text, förutom ett fåtal svenskspråkiga repliker som försetts med engelsk text. Slutligen finns även en musikvideo av filmens egenskrivna ledmotiv "My own worst enemy" med Robert Pettersson och Helena Josefsson, som dock till största delen består av låten mot bilder från filmen - vi får aldrig ens se sångarna i bild - varför det inte ger särskilt mycket.

Recensionen skriven: 1 november 2012
Senast uppdaterad: 9 mars 2013

Recensionen har lästs 4188 gånger av 2508 personer, sedan den 1 november 2012