Sig själv - Elisabeth Shue Cricket - Amy Poehler
Epiphany - Phoebe Strole Rand - Skylar Astin
Octavio - Joseph Julian Soria Ivonne - Melonie Diaz
Vitamin J - Arnie Pantoja Yolanda - Natalie Amenula
Shuy - Michael Esparza Rektor Rocker - Marshall Bell
Gary - David Arquette Noah Sapperstein - Shea Pepe

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Andrew Fleming är för de flesta inte alltför känd. Han var en av drivkrafterna bakom den alltför underskattade komediserien Grosse Pointe, och har därefter bland annat arbetat med The In-Laws. Hans senaste film har fått den lite vilseledande titeln Hamlet 2, och blev mycket populär när den premiärvisades på den prestigefyllda filmfestivalen Sundance i januari 2008. Denna independentfilm har visats i mindre skala på bio i bl.a. USA, men i Sverige släpps den direkt på DVD. Tvärtemot vad titeln antyder är det här inte en uppföljare till William Shakespeares klassiska pjäs Hamlet eller någon av dess filmatiseringar, utan istället är det en teateruppsättning som står i centrum. Den forna skådespelaren Dana Marschz, som aldrig fått sitt stora genombrott, har gett upp karriären för att istället bli teaterlärare på gymnasieskolan West Mesa High School i ett liten stad i Arizona. Han får uselt betalt, och han och hans fru tvingas ta in en inneboende för att klara sig ekonomiskt. Han och frun Brie försöker också få barn, vilket inte går särskilt bra. Hans minimala dramaklass består bara av två elever - den mycket ambitiösa Epiphany och den något förvirrade Rand - och han har specialiserat sig på att göra teaterversioner av framgångsrika Hollywood-filmer. Inte ens det lyckas han dock med, och skoltidningens recensent sågar allting han gör. Efter nedskärningar på skolan läggs de flesta tillvalsämnen när, och istället tillströmmar en mängd nya elever till hans teaterklass, som dock inte är där av egen fri vilja. Det blir heller inte bättre när rektorn meddelar honom att dramaklassen ska läggas ner nästa termin, på grund av budgetbegränsningar och att det "inte är någon större förlust". Därför satsar han allt på att sätta upp en minnesvärd sista pjäs, som förhoppningsvis kan öka uppmärksamheten tillräckligt för att få skolan att ändra åsikt. Han bestämmer sig för en egenskriven uppföljare till Shakespeares Hamlet, när såväl Hamlet som Jesus Kristus undkommer döden med hjälp av en tidsmaskin (!). När rektorn får reda på innehållet i Danas allt annat än politiskt korrekta pjäs blir det stor uppståndelse, och både skolstyrelsen och de flesta föräldrar i staden gör allt och lite till för att stoppa pjäsen.

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om Hamlet 2. Grundstoryn är näst intill genial, men en stor del av filmen är egentligen inte så märkvärdig. Det är egentligen ganska segt, och det händer inte alltför mycket. Mot mitten av filmen börjar det också gå lite på tomgång, och det märks att manuset inte riktigt räcker hela vägen. Manusförfattarna lyckas bara nätt och jämnt att hålla intresset vid liv hela tiden, och storyn är i tunnaste laget. Det blir visserligen aldrig tråkigt, men heller ingen storslagen upplevelse eller alltför engagerande innehåll. En stor del av filmen är det heller inte så jätteroligt. Jag kan inte förneka att det finns en del humor, och visst skrattade jag då och då. Men det är långt mellan de klockrena skämten, och alltför många av skämten är för överdrivna och skruvna för att fungera fullt ut. Jag hade helt enkelt väntat mig mer, och en komedi där man bara skrattar någon gång då och då kan inte påstås vara alltför lyckad.

I likhet med många andra komedier lider den också av bristande karaktärsutveckling och personporträtt. I synnerhet eleverna i dramaklassen får vi aldrig lära känna alltför väl - de förblir tämligen endimensionella, och utvecklas antingen inte alls eller för mycket för att kännas trovärdigt. Dessutom är jag besviken på porträtteringen av Danas fru Brie och deras inneboende Gary, som blivit förvånansvärt undangömda och platta. Dessa båda roller hade lika gärna kunnat hoppas över helt och hållet, då de inte tillför något till filmen. Catherine Keener har dessutom vilseledande nog marknadsförts som en huvudroll, men får i själva verket ganska lite att arbeta med och medverkar bara i ett fåtal scener. Men många av bristerna hos Hamlet 2 gottgörs av en lysande sista halvtimme, då vi får se framförandet av teaterpjäsen. Den extremt politiskt inkorrekta pjäsen är helt enkelt sanslöst rolig och minnesvärd, och det är bland det roligaste jag sett på mycket länge. Då får man skratta nästan oavbrutet, och i synnerhet de två musikalnumren "Raped in the face" och "Rock me, Sexy Jesus" (låttitlarna säger allt!) är fantastiska med oerhört genomtänkta och humoristiska sångtexter. Faktum är att stora delar av filmens sista halvtimme lär ingen glömma på mycket länge, och slutintrycket blir därför väldigt positivt. Om bara filmens första timme varit lika bra, så hade allt varit frid och fröjd, och Hamlet 2 hade näst intill varit ett mästerverk.

Skådespelarinsatserna är bra, även om de flesta inte sticker ut alltför mycket. Steve Coogan gör en bra insats som Dana, och de yngre skådisarna som spelar eleverna är bra. Dessutom är det väldigt roligt att se den halvkända skådespelerskan Elisabeth Shue spela sig själv, eller rättare sagt en parodisk variant av sig själv där hon lämnat skådespelaryrket för att istället försörja sig som sjuksköterska. Amy Poehler är också lysande i en helfestlig biroll som aktivisten Cricket Feldstein. Foto, bildspråk och klippning är fullt funktionellt, men är inget utöver det vanliga. Överlag är Hamlet 2 en småtrevlig och smårolig film, som är fullt sevärd men som borde varit roligare än den faktiskt är. Men slutet är sanslöst roligt, och förhöjer helhetsintrycket en hel del. Glömmer man bara bort den första timmen hade det varit en oförglömlig och sanslöst rolig film, men då mitt minne är lite för bra för att lyckas med det, så nöjer jag mig med en stark sexa i betyg.

Av någon märklig anledning har Hamlet 2 enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det kanske inte så många som kommer att vilja se om filmen många gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen både som hyr- och köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket innebär i stort sett fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Bilden håller relativt hög kvalitet, men bitraten verkar vara i minsta laget vilket ibland resulterar i märkbara komprimeringsartefakter. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och har ganska bra kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som följs av ett flertal trailers för andra filmer. Det går att hoppa förbi dessa en i taget genom att gå till nästa kapitel, men av någon märklig och irriterande anledning går det inte att trycka på menyknappen för att hoppa över allt. Menyerna är effektfulla och rörliga, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt. Enligt uppgift har nordamerikanska DVD-utgåvor av filmen åtminstone en del extramaterial, och därför är det tråkigt att SF inte velat eller kunnat licensiera det materialet även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 14 oktober 2009
Senast uppdaterad: 14 oktober 2009

Recensionen har lästs 3561 gånger av 1956 personer, sedan den 14 oktober 2009