Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Hancock - Will Smith Ray - Jason Bateman
Mary - Charlize Theron Aaron - Jae Head
Red - Eddie Marsan Man Mountain - David Mattey
Matrix - Maetrix Fitten Mike - Thomas Lennon

Superhjältefilmer tillhör inte direkt ovanligheterna nuförtiden, och de allra flesta av dessa har sitt ursprung i någon form av serietidningar. Men ingen regel utan undantag. Det första undantaget på länge kommer från skådespelaren, regissören och manusförfattaren Peter Berg (som trots det skandinaviskklingande namnet är amerikan), mest känd som drivkraften bakom TV-serien Friday Night Lights, och har fått titeln Hancock. Där får vi se att även superhjältars agerande får konsekvenser, och att inte allt är så sockersött och svart-vitt som det vanligtvis verkar. Filmens handling utspelas i Los Angeles, där superhjälten Hancock bor. Vem han egentligen är och var han kommer ifrån vet han inte, då han drabbats av minnesförlust efter en händelse för 80 år sedan, som resulterat i att han inte åldras alls. Han har övermänskliga krafter, och kan både flyga och är omänskligt stark. Men han är också alkoholist och allmänt less på det mesta, även om han fortfarande räddar livet på folk när han inte har något bättre för sig. Men i den här staden är inte alls allmänheten speciellt nöjd över Hancock - även om han räddar livet på många människor och stoppar många skurkar, så får hans våldsamma agerande kostsamma följder, och skador på byggnader och fordon i miljondollarsklassen tillhör inte alls ovanligheterna. Stämningarna haglar över honom, de flesta människor i staden hatar honom och på YouTube sprids mängder av måttligt smickrande videoklipp över Hancocks våldsamma metoder att stoppa brott. Polisen och åklagarmyndigheten börjar få nog av Hancock, och vill inget hellre än att bura in honom. I samband med detta räddar han livet på en PR-konsult vid namn Ray, efter att han hållit på att bli överkörd av ett tåg. Till skillnad från de flesta i staden är han väldigt tacksam över Hancocks agerande. Han erbjuder sig därför att omarbeta Hancocks image, och få folket att bli mer positivt inriktad mot honom. Rays fru Mary är inte alls speciellt förtjust i den tanken, och verkar inte speciellt vänligt inställd till Hancock överhuvudtaget, men efter viss tvekan går Hancock trots allt med på Rays något extrema förslag; som bl.a. innefattar en frivillig fängelsevistelse och terapi. Frågan är om Marys illvilja har fler orsaker än det ser ut som...?

Det är en trevlig omväxling med en film om superhjältar som är någorlunda verklighetsförankrade, och visar att alla handlingar får konsekvenser. Ofta har man tänkt över de skador som trots allt superhjältar som Stålmannen och Läderlappen lämnar efter sig, utan någon tanke på att städa upp i röran eller ersätta folk för skadorna. Utgångspunkten för Hancock är därför utmärkt, då vi äntligen får se efterverkningar av ageranden och mer nyanserade bilder på folk än vad som brukar vara brukligt i genren. Därför finns det heller inte många till rena skurkar, och heller inte många helt goda. Precis som i verkligheten blir alla karaktärer en blandning mellan gott och ont, och det har åtminstone jag saknat i filmer av det här stuket. Det är onekligen en annorlunda och originell film, som inte liknar något vi tidigare sett. Filmen har haft potential att bli en utmärkt film, men ärligt talat blev jag besviken över den. De många möjligheterna till annorlunda upplägg och en djupare handling slarvas bort, och resultatet har blivit att Hancock tyvärr inte blivit alltför mycket att hurra för. Maken till bortkastad potential och bortslarvade möjligheter får man leta länge efter. Officiellt har Hancock marknadsförts som en actionkomedi, och av en sådan brukar man kunna förvänta sig två grundläggande ingredienser - rikliga mängder av humor och action. Men den lilla detaljen verkar manusförfattarna bakom Hancock ha glömt bort. Speciellt roligt är det nämligen inte, och den lilla humor som trots allt finns tappar snabbt sitt bett. Jag skrattade totalt två gånger under hela filmen, och båda dessa skämt finns med redan i trailern inför filmen. Har man sett trailern, så har man alltså redan sett allt det roliga med filmen... Det förekommer en del actionscener, men även dessa är relativt få och är heller inte alltför snyggt gjorda. De datoranimerade effekterna ser periodvis ut lite som ett hastverk, och kombinationen med de handkameror som Peter Berg tycks älska fungerar inte hela vägen - det ser helt enkelt lite oroligt och slarvigt ut. Trots slarvig dramaturgi och avsaknaden av humor, så fungerar Hancock ändå skapligt som drama under den första halvan. Även om det går lite segt och är småtråkigt, så är det ändå ganska intressant och omväxlande. Karaktärerna känns någorlunda genomarbetade, och skådespelarna är relativt bra. Will Smith tillhör knappast världens bästa skådis, men fyller sin funktion och spelar någorlunda bra och nedtonat; men det blir ändå ett visst trovärdighetsproblem. Jason Bateman är som vanligt mycket bra, även om det börjar bli ett litet problem att man inte kan se honom utan att jämföra med hans tidigare roller (inte minst från TV-serien Arrested Development). Charlize Theron är som vanligt utmärkt, även om hon inte får alltför mycket att arbeta med här. Efter de första 50 minuterna hade jag nästan helt bestämt mig för en femma eller sexa i betyg. Men därefter förändras allt under filmens sista halva, och allting spårar ur sakta men säkert. Manusförfattarna försöker sig på en oväntad vändning, som visserligen är oväntad men också helt ologisk och sanslös. Då överges helt plötsligt den samhällssatir som filmen tidigare tagit upp, och det blir minst sagt snurrigt och osannolikt. De logiska luckorna blir många, och särskilt många svar får vi inte. Dessutom kan man tycka att regissören blivit lite väl dramaturgiskt övertydlig, då filmen innan vändningen innehåller ett flertal tydliga scener, där det blir lite väl uppenbart att det snart kommer att hända någonting. När sluttexterna börjar rulla känns det som ett antiklimax, och man lämnar TV-soffan med fler frågor än svar. De budskap som tidigare tagits upp blir plötsligt som bortblåst, och den största poängen med filmen går förlorad. Det gör att Hancock inte räcker längre än till en fyra i betyg, och de fina möjligheterna med det annorlunda upplägget har tyvärr gått förlorat. En del av orsaken kan vara att manuset ursprungligen skrivits för över ett decennium sedan, och därefter har gått till många händer och omarbetats fler gånger än många kan räkna till. Ju fler kockar, desto sämre soppa; som talesättet brukar säga, vilket nog stämmer ganska väl i det här fallet. Med ett skarpare, roligare och mer genomarbetat manus hade Hancock kunnat bli en toppenfilm. Det är fortfarande långt ifrån en skräpfilm, och med viss tvekan är den fortfarande sevärd om man tycker om genren. Men någon större mängd pengar skulle åtminstone undertecknad inte vilja lägga på den, och mer än att möjligen hyra den någon gång när man har brist på sysselsättning känns onödigt.

DVD-utgåvan kommer i ett DVD-fodral med papphölje. Intressant att notera är att papphöljet har en något annorlunda omslagsbild, där den reflekterande bilden i Hancocks solglasögon visar vyer från Stockholm, medan däremot själva DVD-fodralet istället har det amerikanska ursprungsutseendet. Filmen erbjuder anamorfisk Widescreen-bild i proportionerna 2,40:1, samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt engelska. Det är uppskattat med engelsk text, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade eller döva på något språk. DVD-skivan inleds med distributörsjingel på fem sekunder, och därefter kommer vi direkt till huvudmenyn. Menyerna är enkla och på engelska. Det är roligt att vi slipper både propaganda och påtvingade trailers, men inte fullt lika smart att det inte finns någon språkvalsmeny. För att välja textning måste vi därför gå in i språkinställningsmenyn från huvudmenyn, och hitta åt textning. Det känns inte alltför användarvänligt för personer med bristfälliga kunskaper i det engelska språket. När man startar filmen visas reklamjingel för ljudstandarden Dolby Digital, följt av varningstexter på engelska samt det språk man valt textning på (exempelvis svenska). Först därefter startar själva filmen. Det känns lite malplacerat att visa varningstexter just innan själva filmen, och jag förstår heller inte nödvändigheten i att visa varningar på både engelska och svenska (svenska borde väl ändå räcka...?); men man får trots allt vara tacksam att vi i motsats till filmer från vissa andra distributörer slipper se varningstexter för femtioelva andra länder.

Som extramaterial finns sex olika minidokumentärer av varierande längd, som tar upp olika aspekter av produktionen. De håller varierande kvalitet, men en del är ganska intressanta. Vidare finns en avdelning vid namn "Seeing the Future", som visar hur åtta olika scener planerats, och innehåller bl.a. den datoranimation som gjorts för att planera och visualisera scenerna och jämförelse med det färdiga resultatet. Ganska intressant. Slutligen finns även trailers för ett sju olika andra filmer, plus reklamfilm för HD-formatet Blu-Ray; samtliga individuellt valbara från menyn. Hur exakt som man kan klassa BluRay-reklamen för trailers är dock bortom mitt förstånd... Överlag är extramaterialet ganska fullständigt, och man får veta det mesta man skulle vilja veta. Tyvärr finns ingen textning överhuvudtaget på extramaterialet, varken på svenska eller engelska. Det är verkligen tråkigt, och jag tycker att åtminstone engelsk text vore en självklarhet.

Recensionen skriven: 6 januari 2009
Senast uppdaterad: 7 januari 2009

Recensionen har lästs 4155 gånger av 2165 personer, sedan den 6 januari 2009