Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Hannah Arendt - Barbara Sukowa Heinrich Blücher - Axel Milberg
Mary McCarthy - Janet McTeer Lotte Köhler - Julia Jentsch
Francis Wells - Megan Gay Hans Jonas - Ulrich Noethen
William Shawn - Nicholas Woodeson Martin Heidegger - Klaus Pohl
Kurt Blumenfeld - Michael Degen Charlotte Beradt - Victoria Trauttsmansdorf
Thomas Miller - Harvey Friedman Jonathan Schell - Tom Leik

Hannah Arendt (1906 - 1975) var en framstående tysk-amerikansk judisk filosof, som bl.a. blivit känd för böckerna The Origins of Totalitarianism och The Human Condition. Hon föddes i Tyskland, men flydde till Frankrike i samband med att Hitler kom till makten, och bodde i USA sedan 1941. Hon blev känd för gemene man efter hennes bevakning av rättegången mot Adolf Eichmann i Israel 1961, då nästan alla vände sig mot henne p.g.a. vad de ansåg som försvar av Eichmann. Om henne handlar den den tysk-franska dramabiografin Hannah Arendt, som regisserats av Margarethe von Trotta.

Handlingen tar sin början 1961. Hannah Arendt bor i New York och undervisar på ett universitet. När hon får höra nyheten om att den högt uppstående SS-ledaren Adolf Eichmann kidnappats av Mossad för att ställas inför rätta i Israel på grund av hans handlingar under andra världskriget blir Hannah genast intresserad av att följa rättegången mer ingående - hon har trots allt skrivit böcker mot nazism, men har ingen större egen erfarenhet då hon hade turen att fly utomlands innan andra världskriget tog sin början. Hon kontaktar därför tidningen The New Yorker, och erbjuder sig att rapportera från rättegången för en artikelserie i tidningen. De går med på det, och Hannah reser till Israel. Hon har förväntat sig att själv bevittna ett ondskefullt monster, men blir förvånad när hon under rättegången snarare uppfattar Adolf Eichmann som en betydelselös byråkrat - inte för att han på något sätt skulle vara god, men att han kallt följt andras order utan att själv bry sig om någonting. Men att förklara filosofiska begrepp för gemene man i USA är inte det lättaste, och efter att den första artikeln publicerats är reaktionen från omvärlden allt annat än trevlig...

Jag är kanske lite för ung, och kände därför inte till Hannah Arendt mer än till namnet innan jag såg filmen. Men Hannah är och var en viktig person, och ingen kan förneka att händelserna som tas upp är viktiga och fascinerande. Det är också ett viktigt budskap och ämne som tas upp, och detta på ett bra sätt. Hannah Arendt har också blivit en mycket bra film, som engagerar och berör utifrån de verkliga händelserna. Det är tänkvärt och djupsint, och filmen fungerar också ypperligt som en värdefull historielektion. Det är fängslande och oerhört intressant, och med enkla medel dras man in i händelserna. Filmen har ett ganska högt tempo, där det händer något hela tiden trots att det nästan uteslutande rör sig om dialog. Men det är så bra och naturlig dialog att man förblir engagerad och fascinerad hela tiden.

Samtidigt förblir filmen underhållande, och man får lära känna Hannah Arendt på ett bra och mångfacetterat sätt. De verkliga händelserna skildras också på ett bra och övertygande sätt, och allting tyder på att filmen överensstämmer väl med verkligheten. Allting är trovärdigt, övertygande och dessutom berörande, då filmen griper tag i tittarna på ett effektivt sätt. Det är en mycket stark film, som inte lär lämna någon oberörd trots att inte alla lär uppskatta den. Trots allt är det en ganska "pratig" och dialogdriven film, med mycket intellektuell dialog som antingen går över huvudet eller är ointressant för många människor. Jag kan inte påstå att jag heller förstod all dialog, men icke desto mindre uppskattade jag filmen som på ett elegant sätt förblir intensiv och engagerande trots en på papperet mycket tunn handling. Nästan allt är mångbottnat, och därför blir det mer djupsint än man skulle kunna tro.

Problemet är att det inte alltid är helt lätt att förstå allting, då det är mycket information som ska redovisas. Därför kan filmen ibland upplevas en smula föreläsande, med långa monologer om sådant som hellre borde ha kunnat framkomma på ett mer naturligt sätt. Under några partier kan man också tycka att regissören okritiskt hyllar Hannah på ett inte helt lyckat sätt, vilket förtar en del av filmens i övrigt så mångbottnade känsla. Dessutom blir det lite för mycket av tobaksrökning, då det röks under nästan varenda scen i filmen. Visst hade folk en viss annan inställning till rökning på 1960-talet än i dagens läge, men att professorer börjar röka mitt under en lektion känns ändå lite magstarkt.

Dessutom förutsätter filmen en del grundkunskaper, som kan ställa till med problem. Då handlingen nästan uteslutande utspelas 1961 och framåt, får vi bara veta det allra mest nödvändiga om Hannah innan dess. Och framförallt är den tyska filosofen Martin Heidegger viktig för handlingen - det talas mycket om honom, och genom ett par tillbakablickar antyds det lite om hans relation till Hannah. Men mer än så får vi inte veta, och om man i likhet med undertecknad inte vetat mer om Heidegger än just att han var filosof så är det inte helt lätt att hänga med vad alla egentligen pratar om. Det är visserligen inte så viktigt för just den här berättelsen, men har man sagt A bör man också säga B. Att dessutom begränsa tillbakablickarna med Hannah som yngre till ett par snabba sådana, som egentligen inte tillför särskilt mycket, känns också fel. Trots allt verkar manusförfattarna anse att Hannahs relation till Heidegger var viktig, men på vilket sätt förblir osagt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt och starkt bildspråk med övertygande scenografi. Ett intressant och ovanligt grepp är att själva rättegången mot Adolf Eichmann skildras i form av inklippta autentiska arkivbilder från TV, som utgör allt utom just Hannahs bevittnande av rättegången. Överlag fungerar det ganska bra, och visst ökar det äktheten att det är utdrag ur den riktiga rättegången istället för nygjorda rekonstruktioner med skådespelare. Men i och med att dessa arkivbilder är svartvita och i något tveksam kvalitet blir kontrasten bitvis lite väl tydlig, och att regissören försökt förklara varför just de scenerna är svartvita fungerar bara delvis. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Barbara Sukowa är utmärkt i huvudrollen som Hannah Arendt, och gör en trovärdig och stark rollprestation. Janet McTeer är mycket bra som Mary, och även i övrigt rör det sig om imponerande rollprestationer. Framförallt vid scenerna på tidningsredaktionen på The New Yorker förekommer dock ett visst överspel, som gör att redaktörerna på tidningen nästan framstår som karikatyrer. Det kan väl ändå inte ha varit meningen...?

Hannah Arendt är en mycket bra film, som tar upp viktiga och intressanta ämnen på ett övertygande sätt. Det är starkt, engagerande och berörande trots att filmen nästan uteslutande består av dialog. Men tyvärr blir det bitvis lite för mycket pekpinnar och föreläsning av allting, och dessutom återstår ett flertal obesvarade frågetecken kring Hannah som person och framförallt hennes förflutna med Heidegger. Jag hade velat veta lite mer, och därför känns filmen bitvis inte riktigt så djup som den hade kunnat bli. Därför stannar mitt betyg på en svag åtta, men det är ändå en riktigt bra och viktig film som alla bör se - kanske inte lika mycket för filmen i sig som för dess tema och budskap.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1; huvudsakligen på tyska och engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart svensk text, inga andra språk alls, och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. Texten verkar också hålla en hög klass, och åtminstone under de engelskspråkiga replikerna kunde jag inte hitta några översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 19 sekunder, följt av svenskspråkiga varningstexter på 16 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och oerhört enkel. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Det finns inget extramaterial alls, vilket känns lite svagt för en biovisad och prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 16 januari 2014
Senast uppdaterad: 17 januari 2014

Recensionen har lästs 3605 gånger av 1984 personer, sedan den 16 januari 2014