Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Agnes - Lara Flynn Boyle Ashton - Andrew James Allen
Bianca - Bianca Saad Manny - Eddy Martin
Carlos - Reynaldo Gallegos Jorge - Joe Ordaz
Norm - David Tillman Octavio - Celestin Cornielle
Konstapel Ritter - Lochlyn Munro Konstapel Hart - Yancy Butler
Sam - Claudia Choi Elektrikern - Cary Elwes

Hans och Greta (här kallad Hansel och Gretel) tvingas ta hand om sig själva för det mesta, då deras föräldrar är frånvarande. Greta är en pundare och umgås mest med sin pojkvän Ashton. De knarkar för det mesta, vilket irriterar Hans. Deras nya knark kallas för Dark Forest och tillverkas av den gamla damen Agnes i Pasadena. När de får slut knark går Ashton för att köpa mer av Agnes, men han kommer inte tillbaka. Greta blir orolig, och då polisen vägrar att hjälpa till måste hon själv undersöka saken. Men det finns en anledning till att Ashton inte kommit tillbaka - Agnes är nämligen en häxa som tycker om att äta sina besökare...

Det är lite lustigt att det så nära varandra börjar komma flera filmer som bygger på den tyska folksagan om Hans och Greta, men den här filmen har inte mycket gemensamt med den mer påkostade Hansel & Gretel: Witch Hunters. Här rör det sig istället om en kraftigt moderniserad version av folksagan, förflyttad till nutid och med inte mycket mer än rollfigurerna och delar av grundpremissen gemensamt med sagan. Man kan med all rätt tycka att den här versionen är lite väl förändrad, men i all sin enkelhet tycker jag faktiskt om Hansel & Gretel Get Baked. Grundstoryn är intressant och genomarbetad, och historien är lagom invecklad för att hålla hela tiden utan att bli vare sig rörig eller utdragen.

Det är charmigt och underhållande, samtidigt som det är spännande och lite obehagligt. Det är periodvis en väldigt våldsam och blodig film, med några riktigt äckliga scener. Samtidigt förekommer en hel del fyndiga repliker och underfundiga poänger, och dialogen är bättre än väntat. Det är engagerande och intresset hålls vid liv hela tiden. Jag uppskattar också att filmen blivit föredömligt kort, och en längd på 1 timme 23 minuter är precis lagom för en så här relativt enkel historia. Filmen är också mer lågmäld än man hade kunnat förvänta sig, med en mörk lågmäld humor och en påtaglig charm. Det finns en del fyndiga lösningar och överraskningar. Bl.a. uppskattar jag att Greta blivit mer mångbottnad än man hade kunnat tro vid en första anblick, men brodern Hans har tyvärr blivit mer endimensionell och fått betydligt mindre utrymme i handlingen.

Hansel & Gretel Get Baked har officiellt kategoriserats som en skräckthriller, och det är en sanning med modifikation. Visst finns några äckliga och lite obehagliga scener, men det är långt ifrån någon regelrätt skräckfilm. Det finns också en viss lågmäld humor med en del fyndiga repliker, samtidigt som allt gjorts med glimten i ögat. Men det är inte samma sak som att det faktiskt är humoristiskt, och alltför roligt blir det inte. Jag skrattade en enda gång under hela filmen, och annars går det inte mycket längre än leenden över en del finurliga manuslösningar och mycket lågmäld svart humor. I och för sig inte nödvändigtvis något fel med det, men förväntar man sig en komedi blir man sannolikt besviken. Om man istället ser på filmen som en slags dramathrillerkomedi med vissa rysarinslag fungerar det bättre, och då är det i all sin enkelhet en underhållande och trevlig film.

Filmen lider också av vissa problem med manuset och logiken, och det förekommer ett fåtal logiska luckor. Jag får intrycket att en del har gått förlorat vid klippningen, då det förekommer några sidohistorier som aldrig riktigt leder någonstans. Under en scen får vi exempelvis antydningar om att häxan haft ett förflutet i nazi-Tyskland, men det nämns aldrig mer och har heller ingen som helst relevans till handlingen. Varför ta upp något som hastigast som ändå inte har någon koppling till resten av filmen...? Sidohistorien med kraftbolaget känns också väldigt ouppklarat, och då kraftbolagets representant har ett så passande efternamn som Woodsman (=jägare) hade jag förväntat mig att han skulle bli viktig för handlingen; men i slutändan hade han egentligen ingenting med handlingen i sig att göra. Det är tråkigt att inte filmteamet kunnat finslipa manuset lite mer, och jag undrar vad tanken egentligen varit med den biten. Hade kanske Woodsman en viktigare roll i det ursprungliga manuset, som försvunnit i inspelningen eller redigeringen...?

Fotot är enkelt men effektivt, och specialeffekterna förvånansvärt övertygande. Skådespelarinsatserna är överlag relativt bra. Framförallt är Molly Quinn mycket bra som Greta, och gör en trovärdig och nyanserad rolltolkning med enkla medel. Hon står för filmens klart bästa prestation och imponerar stort. Lara Flynn Boyle (troligtvis mest känd från Twin Peaks) är också bra som häxan, och hon gör en intressant rolltolkning där hon spelar häxan under flera olika åldrar (då hon blir yngre och yngre allt eftersom) på ett bra sätt. Bianca Saad är ganska bra som Bianca, och får i slutändan en minst lika stor roll som Hans. Michael Welch är helt okej som Hans, men imponerar inte alls lika mycket som Molly Quinn och får heller inte lika mycket att arbeta med.

Hansel & Gretel Get Baked har onekligen sin beskärda del av brister - den är inte alltför rolig och heller inte alltför otäck, och det förekommer vissa kontinuitetsproblem. Om man förväntar sig ett djupsint cinematografiskt mästerverk lär man bli oerhört besviken, men det är förstås heller inte avsikten och i all sin enkelhet tycker jag ändå att filmen fungerar ganska bra. Visst är det lågbudget och enligt de flesta definitioner en B-film, men icke desto mindre är det charmigt, underhållande och effektivt. Därför har man trevligt medan man ser filmen, och det finns ett lite större djup än man hade kunnat ana. Det är förvisso inget jag tänker se om i första taget, men som lättsam underhållning för stunden duger det gott och väl. Mitt betyg stannar därför på en ganska svag sjua, och fastän det inte är något jag kommer att fundera över i efterhand är det ändå en ganska lyckad film om man bara är ute efter lättsam underhållning.

Tyvärr lider Hansel & Gretel Get Baked dock av en del problem med den svenska textningen, som tyvärr lämnar en del övrigt att önska. Det mest påtagliga är att huvudkaraktärerna av någon outgrundlig anledning faktiskt kallas för de engelska namnen Hansel och Gretel i den svenska översättningen, medan det ju faktiskt är vedertaget sedan urminnes tider att de heter Hans och Greta i Sverige. Det är oacceptabelt att ändra på vedertagna namn på det här sättet, trots att storyn inte har så jättemycket gemensamt med folksagan, och jag kan inte för mitt liv förstå hur översättaren har resonerat. Den andra Hans och Greta-filmen Hansel & Gretel: Witch Hunters led av exakt samma problem, och jag blev lika konfunderad då som nu. Det finns många skäl att bibehålla engelska karaktärsnamn, men när figurer har vedertagna svenska namn genom litterära förlagor (i det här fallet en gammal folksaga) finns det ingen som helst anledning att inte använda sig av dessa. Översättningen i övrigt är hyfsad, men det förekommer några slarvfel och något enstaka översättningsfel.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas en distributörsjingel följt av varningstexter på valt språk på sammanlagt 25 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som tyvärr bara finns på engelska. Som bonusmaterial hittar vi ett bildspel med stillbilder från filmen ackompanjerade av bakgrundsmusik, vilket är precis lika spännande som det låter. Sen hittar vi också några trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl något tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Där tar det roliga slut, och extramaterialet är otextat.

Recensionen skriven: 11 november 2014
Senast uppdaterad: 12 november 2014

Recensionen har lästs 3068 gånger av 1756 personer, sedan den 11 november 2014