Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Davis Guggenheim
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Malala Yousafzai Ziauddin Yousafzai
Toor Pekai Yousafzai Khushal Yousafzai
Atal Yousafzai

Den nu 18-åriga Malala Yousafzai (född 1997) blev världskänd över en natt när hon i oktober 2012 blev skjuten av talibaner i Pakistan på väg till skolan, efter att hon i flera års tid hade anonymt bloggat för BBC om tillvaron i Pakistan och talibanernas försök att stoppa flickor från att gå i skola. Hon vann Nobels fredspris 2014. Om henne handlar dokumentären He Named Me Malala, där Davis Guggenheim låter både Malala och hennes släktingar (i synnerhet hennes pappa) komma till tals, och berätta om allt som hänt.

Vid det här laget är det väl ingen som inte känner till Malala, men förutom när hon blev skjuten är väl mycket annat om henne inte alltför välkänt. Därför är det ett lovvärt initiativ att göra en dokumentär om henne, och det finns absolut mycket att berätta. Överlag är He Named Me Malala en mycket bra och välgjord film, där vi får lära känna Malala och även hennes pappa Ziauddin Yousafzai på ett bra sätt. Vi får veta det mesta värt att veta, både före och efter talibanernas attack. Det har blivit en både fascinerande och berörande dokumentär, och under en del av intervjuerna och berättelserna är det omöjligt att hålla tårarna borta.

Huvudsakligen består filmen av intervjuer med Malalal, hennes pappa Ziauddin och hennes två bröder; varvat med dokumentärt material och animation. Malala och även hennes pappa Ziauddin framstår som mycket kloka och förnuftiga människor, och det är svårt att inte beskriva Malala som en hjälte. Samtidigt undviker filmen skickligt att sätta henne på någon pedestal, utan hon skildras på samma gång som en helt vanlig tonårstjej; nästan som vem som helst. Det uppskattar jag, och gör att filmen aldrig blir någon okritisk hjältedyrkan utan ger en förhållandevis nyanserad och rättvis bild av Malala. Visst märks det att regissören är vinklad, liksom alla dokumentärfilmare, men samtidigt är det väl knappast någon som inte uppskattar Malala; förutom talibanerna då, förstås...

Som dokumentär betraktat har filmen också ett ovanligt tillvägagångssätt, genom att skildra scener som inte finns filmat material av (i synnerhet barndomshändelser) genom tecknad film, och en slags animation av handtecknade impressionistiska oljemålningar. Det är ett vågat grepp, men fungerar ypperligt i det här fallet och gör faktiskt att filmen känns mer levande. När det rör sig om saker som ingen har filmat, så blir det trots allt betydligt mer intressant att se tecknade filmsnuttar av det än att bara se någon stå rakt upp och ned och prata.

Det märkliga är dock att det är till allra största delen Malala och hennes pappa Ziauddin som intervjuas och kommer till tals. Att intervjuerna med hennes yngre bröder är något förskönade och inte tar upp djupare politiska ämnen får väl ses som fullt förståeligt, med tanke på deras åldrar. Däremot känns det betydligt märkligare att Malalas mamma Toor Pekai knappt får komma till tals alls. Filmen innehåller bara någon enstaka kort intervju med henne på ett par minuter, medan det är pappan som får dra det tunga lasset. Då Ziauddin även börjar tala å sin frus vägnar och berättar om henne får man en lite olustig känsla, och en del av just poängen med jämställdhet och kvinnors rättigheter blir lidande. Det framgår visserligen att Toor Pekai inte har någon utbildning och inte kan engelska, så hon har säkert inte varit så jätteförtjust i att intervjuas alltför ingående, men en skicklig dokumentärfilmare borde ändå ha kunnat få henne att prata mer och låta henne komma till tals. Att så tydligt fokusera på Ziauddin gör paradoxalt nog att filmen får en något patriarkal känsla, och det kan väl ändå inte ha varit meningen...?

Vi får heller inte någon djupare inblick i talibanerna, deras närvaro i Pakistan eller vad de egentligen vill; men å andra sidan kan man förstås inte klämma in hur mycket som helst i en och samma dokumentärfilm, så det får man väl kanske köpa. Dessutom känner nog många redan till talibanerna tillräckligt väl för att inte behöva någon djuplodande historielektion.

He Named Me Malala är överlag en riktigt bra och lyckad dokumentär, som ger en rättvis och nyanserad bild av Malala och låter henne och hennes pappa komma till tals i många och långa intervjuer. Genom de animerade delarna plus de vardagliga scenerna från det nya hemmet i Birmingham lättas stämningen upp på ett effektivt sätt, och resultatet är en både engagerande och gripande dokumentär som inte kommer att lämna någon oberörd. Guggenheim lyckas också på ett skickligt sätt att undvika att sätta Malala på pedestal, utan hon skildras på ett rättvist och mångbottnat sätt, som gör det omöjligt att inte tycka om henne. Som dokumentär betraktat finns det därför inte så mycket att klaga på, och det har blivit en film som alla över hela världen bör se.

Det är bara tråkigt att vi inte får höra mer av Malalas mamma, så att båda föräldrarna får komma till tals och bli lika nyanserade, istället för att så enkelspårigt fokusera på hennes pappa. Som det är nu pratar hennes pappa nästan mer än Malala själv, och det känns lite märkligt i en film som trots allt handlar om kvinnors rättigheter. Men då dokumentären i övrigt är så stark och gripande väljer jag ändå en svag åtta i betyg, och det tillhör trots bristerna en av de bättre dokumentärfilmer jag sett på senare år.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har engelskt ljudspår och textning på 21 olika språk; däribland de skandinaviska språken samt både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade. Textningen håller en relativt hög klass, men lider av enstaka översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av en kort anti-piratpropaganda, som för en gångs skull är vinklad rätt genom att tacka konsumenten istället för tvärtom. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren men endast engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att vi, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är alltför lätt om man inte kan engelska. Efter filmens slut visas varningstexter på valt textningsspråk, men för en gångs skull tvingas vi inte genomlida femtioelva andra språk.

Som bonusmaterial hittar vi först fem korta bakom kulisserna-inslag på cirka tre minuter styck, som samtliga producerats i PR-syfte (d.v.s. som reklam för filmen, och som släppts i olika sammanhang innan filmen haft premiär) - en om storyn, en om regissören, två om Malala som person och en om animationen. Vi får veta en del matnyttigt, men tyvärr har minst en tredjedel av alla inslagen ägnats åt utdrag ur filmen med delar av intervjuer som vi redan hört där, och som därför inte ger så mycket. Med så kort tid som återstår finns liksom inte mycket tid till någon fördjupning, utan alla blir tämligen ytliga.

Därefter hittar vi en "reklamfilm" på drygt en minut om Malalas välgörenhetsverksamhet Malala-fonden, med henne själv som speakerröst. Egentligen rör det sig om renodlad reklam på gränsen till propaganda, men i och med det goda syftet kan man väl acceptera det. Vi hittar också ett fotogalleri med 53 foton från inspelningen av filmen, vilket inte ger särskilt mycket. Allting avslutas med en ursprunglig biotrailer och en slags "inspirationstrailer" om filmen, vilket är ungefär lika spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial utom de båda trailerna svensk text. Det tillhör verkligen inte vanligheterna numera, och är mycket uppskattat.

Recensionen skriven: 16 juni 2016
Senast uppdaterad: 16 juni 2016

Recensionen har lästs 2704 gånger av 1564 personer, sedan den 16 juni 2016