Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Miranda - Michelle Monaghan Doc - Jerry Stiller
Mac - Rob Corddry Tito - Carlos Mencia
Boo - Scott Wilson Beryl - Polly Holliday
Martin - Danny McBride Buzz - Roy Jenkins
Gayla - Stephanie Courtney Deborah - Amy Sloan
Tammy - Lauren Bowles Jodi - Ali Hillis

Bröderna Peter och Bobby Farrelly har blivit kända genom filmer såsom Dum och dummare, Den där Mary, Mina jag och Irene och Fäst vid dig. Deras nyaste film heter The Heartbreak Kid, och är en nyfilmatisering av filmen med samma namn från 1972, som skrevs av Neil Simon och i Sverige fick titeln Hjärtekrossaren. Originalet är dock tämligen okänt i Sverige, och jag hittar inget som tyder på att den någonsin släppts på vare sig VHS eller DVD här. Då undertecknad inte levde när förlagan hade biopremiär i Sverige, har jag av förståeliga skäl heller inte kunnat se eller jämföra med den. För det nya manuset har bröderna Farrelly slagit sig ihop med bl.a. Leslie Dixon, som skrev manuset till nyfilmatiseringen av Freaky Friday för några år sedan. Handlingen kretsar kring 40-årige Eddie, som varit singel en tid och just närvarat på sin f.d. fästmös bröllop med en annan man. Som om det inte vore jobbigt nog, så pressar hans pappa honom till att hitta en annan tjej och gifta sig så fort som möjligt. När han strax därpå stöter ihop med den unga snygga tjejen Lila, så verkar hon vara en ren drömtjej. De blir ihop nästan omedelbart, men sex veckor senare förflyttar hennes jobb henne till Holland. För att undvika detta, i vetskap om att hennes jobb inte tvingar gifta personer att flytta, så friar Eddie till Lila. De gifter sig strax därpå, men det dröjer inte länge därpå förrän Eddie inser att Lila inte är fullt så perfekt som hon verkat... Under deras bröllopsresa till mexikanska Cabo träffar han till råga på allt en annan tjej vid namn Miranda, som han blir attraherad av. Men att berätta för henne att han är på smekmånad är förstås inte det lättaste, och därför håller han tyst om den lilla detaljen.

Alla som sett någon av bröderna Farrellys tidigare filmer vet ungefär vad som väntar, för det mesta är sig likt i The Heartbreak Kid. Även här rör det sig om en tokrolig komedi, med överdriven humor och måttlig trovärdighet. Generellt sett föredrar jag mer seriösa och verklighetstrogna filmer, men jag måste medge att när man är på rätt humör fungerar den här sortens filmer ändå riktigt väl. Grundstoryn är intressant, och filmen är relativt välgjord. Den är också riktigt rolig, även om humorn varierar lite. Periodvis blir det slag under bältet och lite väl mycket "kiss och bajs"-humor, men vid andra tillfällen blir det så vansinnigt roligt att man nästan dör av skratt. Filmen lider dock av två huvudsakliga problem, som gör att den inte blir så bra som jag hade väntat mig. För det första är det svårt att få någon sympati för Eddie, då han ärligt talat beter sig som en skitstövel. Då vi inte ens får se några större tecken på ånger från hans sida, så är det svårt att riktigt sympatisera med honom. Det är också svårt att sympatisera med Lila, då hon till en början framstår som en underbar människa för att senare framstå som allmänt sinnessjuk. Grundstoryn skulle framstå tydligare, om hennes överdrivna karaktärsdrag hade tonats ner lite, så att hon mer framstår som opassande än spritt språngande galen. För det andra blir storyn efter ett tag lite väl överdriven, och skruvas några varv för mycket. Medan den första halvan av filmen är riktigt bra, så sjunker helhetsintrycket mot mitten och slutet, då det bara blir för överdrivet och trovärdigheten sjunker till botten. Visst inser jag att meningen med filmen inte är att den ska vara helt trovärdig, men exempelvis Den där Mary framstår som ett under av realism i jämförelse med det här. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet svenska Malin Åkerman är lysande som Lila. Ben Stiller har aldrig tillhört mina favoritskådisar, då han alltför ofta haft en tendens att spela över. Här gör han dock en riktigt bra insats - överspelet är inte lika tydligt som tidigare, samtidigt som den här sortens tokroliga filmer gör att överspel inte gör lika mycket som annars. Överlag blir filmen därför fullt sevärd och underhållande, och mellan varven är den oerhört rolig. Men den hade haft potential att bli betydligt bättre, genom mer sympatiska rollfigurer och mindre överdriven story. Därför nöjer jag mig med en stark sexa i betyg. I jämförelse med bröderna Farrellys tidigare filmer, så tycker jag att den här är bättre än Dum och dummare (en mycket överskattad film i mina ögon), medan den inte alls kommer upp i samma klass som Den där Mary.

DVD-utgåvan kommer i ett vanligt keep-case, men där själva skivan inte sitter fast i hållaren utan istället ligger i en separat pappersficka; detta för att inte riskera att skivan skadas om den skulle lossna under frakten. Det är ett utmärkt initiativ, som fler borde ta efter. Bilden är i anamorfisk Widescreen i proportionerna 2,40:1, och ljudet är på engelska i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt holländska och engelska. På engelska finns både vanlig text och textning för hörselskadade, vilket jag uppskattar. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst på alla TV-typer (både 4:3 och Widescreen), och Paramount förtjänar en eloge som alltid satsat på stora och lättlästa textremsor. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny som följs av varningstexter på valt språk. Därefter visas trailers för ett par andra filmer, innan vi kommer till huvudmenyn. Menyerna är rörliga och effektfulla, men tyvärr enbart på engelska och dessutom tar det lite för lång tid innan man kan välja något från menyn. Innan man startar filmen visas en brasklapp att filmen redigerats jämfört med den ursprungliga bioversionen ("This film has been modified from its original version. It has been edited for content"). Exakt vad som förändrats har jag fortfarande inte lyckats att lista ut, och jag vet heller inte om denna skillnad gjordes gentemot de svenska biovisningarna, eller redan från den amerikanska originalversionen (så att det är samma version som gått på bio). Enligt uppgift visades ursprungligen en extra scen efter sluttexterna, som inte finns med på DVD:n, men jag vet inte om det finns fler förändringar eller inte. Då jag inte sett filmen på bio, vet jag heller inte om den scenen var med på svenska biografer, eller om det bara fanns med i USA. Om någon läsare vet mer om detta eller vad exakt som förändrats, skulle jag uppskatta hjälp.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissörerna Bobby och Peter Farrelly. Det är ganska intressant och en del matnyttigt förekommer, men mellan varven verkar de mer koncentrera sig på att ha kul än på att informera tittarna. Det gör att det blir lite långrandigt och för oseriöst mellan varven, och kanske hade det blivit mer intressant om någon av de två andra manusförfattarna hade gjort bröderna sällskap under kommentarerna. Därefter hittar vi fyra minidokumentärer om filmen av varierande klass. Den första handlar om bröderna Farrelly, och börjar allmänt med hur de började i branschen och slutar med detaljer om just den här filmen. Ganska intressant, men ibland lite för humoristiskt gjort. Den andra handlar om Ben Stiller och hans pappa Jerry Stiller, som lustigt nog spelar hans pappa även i filmen. Ganska intressant, men jag hade velat veta mer även om de andra skådespelarna förutom dessa två. Det tredje kallas "Heartbreak Halloween", och handlar om filmteamets Halloween-firande. Det kändes totalt menlöst och oseriöst, och jag förstod inte alls poängen med inslaget. Slutligen finns ett inslag om den äggkastningstävling som skådespelarna och filmteamet roat sig med under inspelningen av filmen. Oseriöst och lite långsökt, men ändå halvintressant och småkul. Vidare hittar vi misslyckade tagningar från filmen på fyra minuter - småkul, men några stora skratt väntar oss inte. Avslutningsvis finns sex olika bortklippta scener. Dessa är småroliga att se på, men tillför inte speciellt mycket till filmen. Det första av inslagen tycker jag ändå hade varit trevligt att ha kvar i filmen, men de övriga förstår jag att de klippts bort. Tyvärr finns inte varken kommentatorspår eller introduktioner till scenerna, vilket hade varit önskvärt för att förstå var i filmen scenerna skulle ha legats och varför de klippts bort. Överlag hade jag önskat fler intervjuer med skådespelarna och en riktig bakom kulisserna-dokumentär, och en del av det extramaterial som finns är lite för oseriöst och "flamsigt". Men det mesta är trots allt sevärt, så det kunde varit betydligt värre. Förutom kommentatorspåret till filmen har allt extramaterial både svensk och engelsk text, plus alla andra språk som representerats på skivan, vilket är mycket uppskattat. Kommentatorspåret har dock enbart engelsk text, vilket är lite synd men betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 24 juli 2008
Senast uppdaterad: 25 juli 2008

Recensionen har lästs 3767 gånger av 2079 personer, sedan den 24 juli 2008