Veronica - Winona Ryder J.D. - Christian Slater
Heather Duke - Shannen Doherty Heather McNamara - Lisanne Falk
Heather Chandler - Kim Walker Pauline Fleming - Penelope Milford
Martha Dunnstock - Carrie Lynn Fader Ripper - Glenn Shadix
Kurt Kelly - Lance Fenton Ram - Patrick Labyorteaux
Veronicas mamma - Jennifer Rhodes Veronicas pappa - William Cort

Den amerikanska regissören Michael Lehmann har på senare tid främst arbetat med en lång rad TV-serier; allt ifrån True Blood till Californication. Han har även regisserat enstaka långfilmer, som exempelvis 40 Days and 40 Nights från 2002. Han började sin karriär med satiren Heathers 1988, som vid premiären inte sågs av alltför många men som med åren har blivit mycket populär och kultförklarad. Till Sverige kom filmen 1990, och gick då under titeln Häxor, läxor och dödliga lektioner. När den släpptes på DVD under tidigt 2000-tal gick den istället under originaltiteln, men nu när Noble Entertainment släppt en nyutgåva på DVD har man gått tillbaka till både originaltiteln och den ursprungliga svenska titeln. Här utspelas handlingen på gymnasieskolan Westerberg High, som styrs med järnhand av det populära tjejgänget Heathers där tre tjejer som alla heter Heather är ledare. De roar sig med att mobba alla som är utanför, men trots det vill de flesta vara i deras skor. Veronica är också medlem i Heathers, men börjar tröttna på deras alltmer brutala metoder och vill inget hellre än att bli av med Heathers i allmänhet och den tuffaste ledaren Heather Chandler i synnerhet. När en ny kille börjar på skolan, den tuffa rebellen JD, börjar Veronica att umgås alltmer med honom. De inleder en relation, och börjar gemensamt planera för att sabotera för Heather Chandler för att lära henne en läxa. Från Veronicas sida är det bara tänkt som ett elakt skämt, men JD har betydligt mer permanenta planer i åtanke. Och det är bara början...

Jag har faktiskt aldrig sett Heathers - Häxor, läxor och dödliga lektioner tidigare, och fastän jag i flera år funderat på att se den så har det aldrig blivit av. Därför var det med blandade känslor jag satte mig ner för att äntligen se filmen. Redan vid ett tidigt skede står det dock klart att jag verkligen borde ha sett den för länge sedan. För det här är helt enkelt en mycket bra film. Inledningsvis verkar det vara en ganska traditionell ungdomsfilm, om än med lite skruvade rollfigurer. Men efter en stund blir det mindre och mindre traditionellt, och snart utvecklas Heathers till att bli en oerhört originell och nyskapande film som inte liknar något man tidigare sett. Den är tillräckligt originell i dagens läge, men med 1988 års mått mätt måste den ha varit något i hästväg. Det är en mycket mörk och elak satir, där alla rollfigurer och handlingar har skruvats några varv mer än normalt. Efter filmer som Drop Dead Gorgeous trodde jag att jag redan sett så svarta satirer som det är möjligt, men det visade sig att jag inte hade sett någonting. Det kan helt enkelt inte bli mycket mer extremt än så här, men genom ett smärre mirakel lyckas filmen ändå att engagera och beröra. Trots den udda och tillskruvade storyn, så finns det ändå en del realistiska drag. Alla som gått i skola de senaste decennierna kan också känna igen en del av skolmiljön och rollfigurerna, även om det här blivit lite mer tillskruvat än normalt, och därför är det också lätt att leva sig in i filmen.

Det är en trevlig omväxling att här få se en film som är helt befriad från såväl politisk korrekthet som moraliserande, och vissa aspekter kan rentav uppfattas som uppmuntran till självmord. Mycket av det som händer är riktigt extremt och skruvat, men samtidigt är det en riktigt rolig film där jag skrattade vid ett ganska stort antal tillfällen. Vid så här udda och mörka filmer kommer det inte att passa för alla, men har man rätt slags humor och kan uppskatta svarta satirer, så är det här både intressant och roligt. Trots en minst sagt extrem story fungerar filmen också hjälpligt som drama, och därför gör det inte så mycket att den bara bitvis är riktigt rolig. De flesta av rollfigurerna är tämligen endimensionella, och den enda som uppvisar några egentliga nyanser är Veronica. Men samtidigt är det nästan oundvikligt i filmer som denna, och det är förståeligt att fokusera på en person. Därför har det också blivit många klichéer och stereotypa karaktärer, och på så sätt påminner den om en del andra karaktärer i centrum. På något mirakulöst sätt har manusförfattaren ändå lyckats att både få oss att tycka illa om och sympatisera med någon; ibland rentav samtidigt. Heathers har onekligen klarat tidens tand riktigt väl, och fastän klädesplagg och annat tyder på en annan tidsperiod, så förblir filmens budskap och andemening minst lika aktuella nu som då. Åtminstone än så länge känner jag dock inte att det skulle vara samma tidlösa mästerverk som många andra ansett, och det finns trots allt en del brister. Det finns en del logiska luckor, och ibland är det inte helt enkelt att få någon egentlig klarhet i vad som händer och varför. Fler mer mångbottnade rollfigurer hade heller inte skadat. Jag känner heller inte att jag har riktigt rätt humor för att till fullo kunna uppskatta så här elaka satirer, och även om det ibland är sanslöst roligt så förstår jag ibland inte riktigt poängen med en del av humorn.

Fotot är fullt funktionellt och effektivt, även om ingen kan bekylla filmen för att erbjuda särskilt vackra vyer. Med bra musik och snygg korsklippning förhöjs också helhetsintrycket, ävenom en del av dialogen framförs på inte alltför imponerande dialekter som bitvis känns ganska fejkade. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och både Winona Ryder, Shannen Doherty, Lisanne Falk och Kim Walker spelar övertygande och trovärdigt. Den enda jag inte är helt nöjd med är Christian Slater som J.D., som visserligen spelar ganska bra, men som bitvis gör ett något träigt intryck. Heathers - Häxor, läxor och dödliga lektioner är absolut en sådan film som det i stort sett hör till allmänbildning att alla ska ha sett åtminstone en gång. Det är också en sådan film som går bra att se flera gånger, utan att det blir störande. Gör man det, så är det mycket möjligt att man kan se fler poänger och bottnar än vad jag gjorde, och därmed kanske även ge ett ännu högre betyg. För mig stannar betyget här och nu dock för en åtta.

DVD-utgåvan kommer i DVD-fodral med papphölje, och erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, vilket får ses som ovanligt imponerande för tidsperioden. Bild- och ljudkvaliteten är bra, i synnerhet om man tar hänsyn till att filmen trots allt har drygt 20 år på nacken. Filmen har svensk text, men inga andra språk överhuvudtaget. Därför finns det tyvärr varken engelsk text eller textning för hörselskadade, vilket hade varit önskvärt. Texten är anpassad till Widescreen-TV, vilket medför att den blir ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, men är ändå förhållandevis lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel som direkt följs av huvudmenyn. Menyn är engelskspråkig och stillastående med musik. Det är en mycket enkel meny, som enbart erbjuder möjligheten att spela filmen samt scenval. Det finns inte ens något språkval, utan filmen spelas automatiskt med svensk text. Vill man spela filmen utan text, så måste man stänga av textningen manuellt efter att uppspelningen påbörjats. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt men knappast förvånande för filmer från 1985. Såvitt jag kunnat avgöra har dock utländska DVD-utgåvor en del extramaterial, men tyvärr går vi miste om det i Sverige.

Recensionen skriven: 2 oktober 2009
Senast uppdaterad: 2 oktober 2009

Recensionen har lästs 4629 gånger av 2527 personer, sedan den 2 oktober 2009