Hellboy - Ron Perlman Liz - Selma Blair
Abe/ Chamberlain/ Dödsängeln - Doug Jones Johann Krauss - James Dodd / Seth MacFarlane
Tom Manning - Jeffrey Tambor Prins Nuada - Luke Goss
Prinsessan Nuala - Anna Walton Mr. Wink - Brian Steele
Agent Flint - Andrew Hefler Agent Steel - Iván Kamarás
Agent Marble - Mike Kelly

Hellboy var ursprungligen en serietidning skapad av Mike Mignola, där en pojke från helvetet framkallas av nazisterna under andra världskriget, men som istället tas om hand av andra sidan och växer upp som en god varelse, som närmast liknar en blandning mellan människa och apa med en gigantisk stenhand. Den goda men inte alltför intelligenta varelsen gjordes första gången till film 2004, av den mexikanska regissören Guillermo del Toro (mest känd från Pans labyrint). Fyra år senare är tiden kommen för en uppföljare, men storyn är ny och det här rör sig om en relativt fristående fortsättning. Enligt legenden sägs det att det för mycket länge sedan pågick ett krig på jorden mellan människor och alver, då människorna ville ta makten på jorden. Svartalvernas kung Balor bestämde sig för att bygga en mekanisk gyllene armé, som var oförstörbar och därför skulle kunna vinna över människorna utan problem. Men i sista minuten insåg han att det inte var så lyckat, och kom därför överens med människorna om vapenvila och en kompromiss. Hans kungakrona, som fungerade som nyckel till armén, delades i tre delar där han behöll två delar och människorna fick den tredje. Om kronan skulle bli hel igen, så skulle armén återuppstå och slåss tills människorna utplånats. När Hellboy var ung fick han höra om just den legenden, men i det här fallet visade den sig ha verklighetskoppling. Hellboy jobbar fortfarande på byrån för paranormal forskning och försvar, och dejtar den pyrokinetiska Liz, som har förmågan att bokstavligt talat sätta eld på sig själv och sin omgivning. Alvernas forna kung Balor hade en son, som fortfarande lever och inte alls tycker om sin pappas idéer om fred. Han vill därför få tag i alla tre delarna av kungakronan, och byrån får i uppdrag att stoppa honom. Förutom Hellboy och Liz finns vattenmannen Abe, och de får dessutom sällskap av en ny tysk chef, som bara består av gas och därför lever inlåst i en dykardräkt (!).

Jag har tyvärr aldrig sett den första filmen Hellboy, och kan därför inte uttala mig om skillnaderna mellan dessa båda filmer. Då superhjältegenren aldrig tillhört mina favoriter, och de flesta filmer som bygger på serietidningar hållit måttligt hög kvalitet, så hade jag ljumma förväntningar inför filmen. Men den visade sig vara bättre än jag hade väntat mig, och faktiskt ganska bra. I likhet med de flesta andra av Guillermo del Toros filmer, är den visuellt mycket tilltalande - fotot är förstklassigt, scenografin övertygande och specialeffekterna är bra och någorlunda realistiska. Specialeffekterna är för övrigt gjord i Danmark av företaget Ghost VFX. Storyn är också ganska intressant och fantasifullt, och det är sannerligen inget fel på del Toros fantasi. De flesta av rollfigurerna är också relativt mångbottnade, vilket förhöjer helhetsintrycket och gör att intresset trots allt hålls vid liv största delen av tiden. Den är smårolig, och det mesta är gjort med glimten i ögat. Men jag är trots allt inte helt nöjd med filmen. Regissören fullkomligt frossar i specialeffekter och storslagna actionsekvenser, och ibland blir det lite för mycket av det goda. Det förekommer en del alltför utdragna actionscener samt långa och till stor del omotiverade våldsscener, vilket jag inte tycker är rätt väg att gå. Det gör att det mellan varven blir mest tröttsamt och oengagerande. Filmen har också blivit lite väl lång, och storyn är helt enkelt inte tillräckligt omfattande för att motivera två hela timmar. Det hade varit att föredra om den kunnat kortas ner med minst en kvart. Den har heller inte blivit alltför djup, fastän den haft potential till det. Vid några tillfällen snuddar filmen vid intressanta ämnen om utanförskap och moraliska problem, däribland om Hellboy borde byta sida till andra som är mer lik honom själv, men dessa avklaras alltför enkelt och otrovärdigt, och lämnas vid ett tidigt skede till förmån för fler actionscener. Det är tråkigt, då det hade kunnat bli en både djup och storslagen film - trots allt finns det inget som förhindrar en film från att både ha actionscener och djup, även fast regissören verkar tro det. Jag hade också föredragit om man fått lära känna rollfigurerna lite djupare och bättre, och fått mer känsla för dem. I synnerhet Liz ger ett ganska platt intryck, och vi får inte alls veta tillräckligt om henne. Det kanske har att göra med att jag inte sett föregångaren, men då det gått fyra år sedan senast, tycker jag heller inte att man bör förutsätta att alla har sett den förra filmen. Dessutom förekommer en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, och bl.a. Liz verkar i vardagssammanhang ha stora problem att kontrollera sina krafter, medan det i krissituationer går hur bra som helst. Skådespelarinsatserna är dock bra, och både Ron Perlman och Selma Blair är utmärkta som Hellboy respektive Liz. Selma Blair har verkligen bevisat att hon klarar av de allra flesta filmroller utan problem, och är en fröjd att se. Trots en del brister och att filmen haft potential att bli betydligt bättre än den faktiskt blev, så uppväger fördelarna trots allt nackdelarna för Hellboy 2: The Golden Army. Det ges också flera antydningar om ytterligare en uppföljare, och det vore väl inte helt fel om bara Guillermo del Toro kan lära sig av sina misstag. Den här filmen är trots allt fullt sevärd, och är tillräckligt fascinerande för att jag för första gången har blivit intresserad av att se den första filmen i serien...

Recensionen skriven: 26 september 2008
Senast uppdaterad: 26 september 2008

Recensionen har lästs 4172 gånger av 2234 personer, sedan den 26 september 2008