Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Sol - Laura Caro Felix - Francisco Barreiro
Sara - Michele Garcia Adolfo - Alan Martinez
Inspektör Flores - Giancarlo Ruiz Lucio - David Arturo Cabezud
Sandra - Jessica Iris Abril - Dana Dorel
Marcia - Barbara Perrin Rivemar Mannen - Juan Carlos Arreguin

Det gifta paret Sol och Felix är på semester i Tijuana i Mexico tillsammans med sina barn, 12-åriga Sara och ett par år yngre Adolfo. Efter en lång dag stannar de till på en rastplats, där Sara och Adolfo till varje pris vill gå upp i bergen och undersöka grottorna där. Sol och Felix är trötta och vill inte följa med, utan tar det lugnt i bilen. Barnen har lovat att komma tillbaka inom en och en halv timme, så därför är föräldrarna inte oroliga när de lämnar barnen. Men Sara och Adolfo kommer inte tillbaka, och när natten närmar sig blir deras föräldrar väldigt oroliga. Det är dessutom för mörkt ute för att polisen ska kunna leta efter de försvunna barnen, så natten blir lång och olidlig. Morgonen därpå dyker Sara och Adolfo upp igen som om ingenting har hänt. De verkar till synes oskadda, men har blåmärken och läkaren ser tecken som kan tänkas tyda på sexuella övergrepp. Barnen kan heller inte förklara vad de egentligen gjort hela natten. Sakta återgår vardagen till det normala, men Sol börjar upptäcka att allt inte verkar vara som det ska med barnen. Och inte blir saken bättre när skolan hör av sig och klagar på att inget av barnen varit i skolan alls sedan försvinnandet, trots att föräldrarna skjutsat dit dem varje dag.

Det låter sannerligen inte som någon ovanlig storyline, och bland skräckfilmer går väl liknande premisser nästan tolv på dussinet. Men Here Comes the Devil är betydligt mer originell än man kan få intrycket av, och är faktiskt en mycket ovanlig film. Den kommer definitivt inte att tilltala alla, men jag tyckte faktiskt om den. Det här är en mycket lågmäld och långsam film, som tar god tid på sig att introducera premissen. Den har en stigande och krypande obehagsstämning, men blir aldrig riktigt otäck och det är i mina ögon gränsfall om det verkligen kan klassas som en skräckfilm. Det är egentligen bara en eller ett par scener som är riktigt otäcka, och i övrigt rör det sig bara om obehagsstämning och viss spänning. Men det passar bra för filmen, och det är minsann en trevlig omväxling med någonting helt annat efter alltför många "slashers" inom skräckfilmsgenren. Stämningen är utmärkt, och trots en långsam stil hålls intresset vid liv hela tiden. Det är engagerande, mystiskt och obehagligt. Det finns en viss charm och en viss spänning, och överlag är det riktigt fängslande.

Det är också en oerhört lågmäld och subtil film, helt befriad från allt vad övertydlighet heter. Därför är det inte helt enkelt att uppfatta allt, och man måste vara väldigt uppmärksam för att lägga märke till alla subtila detaljer. Det är bitvis en ganska kryptisk och svårförståelig film, men den är också förhållandevis djupsint med många bottnar. Det är en mycket udda och bitvis närmast bisarr film, och det finns säkerligen många referenser och ledtrådar som jag missat, men jag tror ändå att jag lyckades förstå det mesta. Fast en del scener är utan tvekan öppna för egen tolkning, och det är inte alls säkert att min tolkning överensstämmer med regissörens. Det är en långsam film, och det tar 40 minuter innan handlingen ens kommer igång på allvar. Somliga lär säkert finna filmen olidligt seg, men jag uppskattade den långsamma stilen då det faktiskt finns en poäng med den och det dessutom hela tiden är stämningsfullt och obehagligt.

Det är också en mycket sexuellt laddad film, och det finns gott om nakenhet. Det gäller inte minst en vågad lesbisk sexscen som inleder filmen, och som säkert kommer att avskräcka somliga. Men nakenscenerna i den här filmen har faktiskt en poäng och en koppling till handlingen. Dessutom är nakenscenerna smakfullt gjorda och känns inte som utnyttjande. Det gör att dessa scener ökar realismen hellre än tvärtom - exempelvis en sådan liten detalj som att folk i den här filmen faktiskt är nakna (och vi får också se dem helt nakna) när de duschar, vilket vanligtvis inte brukar vara fallet i filmer.

Ibland tycker jag dock att filmen kändes lite väl utdragen och långsam, och jag tror att den hade vunnit på att kortas ned en liten aning. Jag hade också önskat ännu mer obehagsstämning och otäcka scener, för ibland kan den faktiskt upplevas lite tam och menlös; och det var nog inte meningen. Det förekommer också ett fåtal logiska luckor och rollfigurer som inte beter sig helt trovärdigt. Exempelvis skulle jag i alla fall inte låta mina barn som inte ens kommit upp i tonåren utforska främmande grottor uppe i berg där ingen av oss varit på egen hand, medan jag väntade i bilen. Även om inte alla är lika ansvarsfulla känns det ärligt talat en smula långsökt, och främst som en katalysator för att resten av handlingen ska kunna inträffa. Fastän Sol och Felix hinner få hyfsat många nyanser blir också deras barn tämligen endimensionella, vilket förtar en del av poängen då de är så viktiga för handlingen.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett suggestivt och starkt bildspråk med bl.a. mycket zoomning, som leder till en imponerande närvarokänsla. Jag är dock inte lika imponerad av musiken, för medan bakgrundsmusiken är bra känns den pålagda musiken i förgrunden (från radio och under sluttexterna) malplacerad; framförallt med en överanvändning av irriterande "death metal". Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt är Laura Caro utmärkt som Sol. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och dessutom helt utan överspel. Francisco Barreiro är bra som Felix, men gör inte ett lika starkt intryck som Laura. Som de båda barnen är Michele Garcia bra, medan Alan Martinez känns något stel och onaturlig. I den inledande "prologen" (öppningsscenen) är Jessica Iris och Dana Dorel också riktigt bra. Det största problemet med ensemblen är Giancarlo Ruiz som polisen Flores, som tyvärr spelar över ganska påtagligt och ger en något konstlad känsla.

Here Comes the Devil är en riktigt bra och stämningsfull film, och för en gångs skull en rysare som mer fokuserar på krypande obehagskänslor än på fysiska skräckeffekter. Det fungerar över förväntan, och det är både engagerande, obehagligt och framförallt oerhört lågmält. Det är inte helt lätt att uppfatta allt som händer och man måste vara uppmärksam på detaljer när man ser filmen, men är man det får man också sin belöning. Med en så suggestiv och kryptisk stämning laddat med mycket nakenhet lär filmen inte tilltala alla, och det är långt ifrån lättsam underhållning. Men jag uppskattade filmen, som trots allt är riktigt lyckad och väl värd att se. De brister som trots allt förekommer gör dock att jag nöjer mig med en stark sjua i betyg, och det är lite väl tamt för att vara en rysare; till den grad att man med all rätt kanske hellre skulle vilja kategorisera filmen som ett drama.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Mina spanska kunskaper är tyvärr obefintliga, och därför kan jag inte uttala mig om hur översättningen är, men allt verkar logiskt och sammanhängande i alla fall. Däremot förekommer en del klantiga misstag, framförallt med bokstäver som försvunnit från slutet av ord lite här och var. Av någon märklig anledning visas text från rollfigurer som inte syns i bild (d.v.s. sådant som traditionsenligt brukar återges med kursiv stil) inom större än- och mindre än-tecken (<>), som jag inte vet om det är avsiktligt eller ett misstag. När man matar in skivan kommer man till en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel på 19 sekunder som inte går att hoppa förbi. Därefter visas varningstexter på valt språk (som inte heller går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi en ursprunglig biotrailer, som är precis så spännande som det låter. Därefter finns ett bildspel ackompanjerat med hårdrocksmusik med bilder från inspelningen av filmen. Det tillför inte speciellt mycket, men är i alla fall bättre än bildspel med enbart foton från den färdiga filmen. Slutligen finns några trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny. Det är väl tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial, men det rör sig i alla fall om okända filmer som faktiskt kan vara intressanta att se trailers på. Bonusmaterialet har ingen svensk text, men de trailers som inte är på engelska (därav filmens biotrailer) har inbränd engelsk text.

Recensionen skriven: 18 februari 2014
Senast uppdaterad: 19 februari 2014

Recensionen har lästs 3385 gånger av 1888 personer, sedan den 18 februari 2014