Tack till CCV för recensionsexemplaret
Whitney - Bryan Fisher Taylor - Tiffany Dupont
Aldo - Will Stiles Tara - Erin Foster
Whitneys mamma - Jennifer Hetrick Whitneys pappa - Patrick Duffy
Taylors mamma - Rachelle Carson Taylors pappa - Ed Begley Jr.
Linda - Alexandra Paul Cheryl - Naja Hill
Läraren - Phil LaMarr Amy - Dorian Brown

Whitney Brown är en helt vanlig kille, förutom att han av många ses som lite väl feminin. Efter att hans pappa dött i en hjärtattack sticker hans mamma utomlands till hemlig ort, och plötsligt är Whitney nästan helt ensam. Hans enda drivkraft i livet blir istället flickvännen Taylor, som han är galen i och helst vill umgås varenda sekund med. Hon är inte riktigt lika säker på relationen, och dessutom har hon en hemlighet i bakfickan som kan förändra ett och annat. Under sommaren delar Whitney lägenhet med vännen Aldo, men han är själv förälskad i Taylor och vill inget hellre än att sabotera hennes och Whitneys förhållande.

Det är onekligen uppfriskande med en romantisk film där killen är mer känslosam än tjejen; något som borde vara vardagsmat men som överlag lyst med sin frånvaro i filmer. Att Whitney beter sig lite feminint har dock inte fått något stort utrymme i filmen, och överlag finns heller inte så mycket romantik. En romantisk dramakomedi som inte har mycket till romantik låter allt annat än lyckat, men filmen kompenserar för det genom många andra intressanta beståndsdelar. Det är en underhållande och charmig film, som genom sina fräscha grepp och överraskningar känns förhållandevis originell. Storyn är intressant och lyckas att engagera och skapa intresse med förhållandevis enkla medel. Det finns en del överraskningar, och He's Such a Girl har därför inte alls blivit lika förutsägbar som man kan tro vid en första anblick.

För att vara en dramakomedi har den dock inte alltför mycket humor - visst skrattar man lite grand då och då, men de stora skratten och klockrena poängerna uteblir helt. Jag upplever istället filmen som ett drama med vissa komiska inslag. Men då filmen fungerar så pass bra som drama, så gör det inte så mycket. Ett större problem är att manusförfattaren valt att spetsa till allting till bristningsgränsen. De flesta rollfigurer känns stereotypa och klichéartade, där Taylors föräldrar är det allra tydligaste exemplet. Storyn har också blivit lite väl tillspetsad och överdriven, och efter ett tag kan man känna att det har gått lite för långt. Bitvis kan det nästan upplevas lite rörigt, med många rollfigurer och många frågetecken. Det är beklagligt och drar ner helhetsintrycket en del på filmen.

Men jag kan samtidigt inte förneka att den har en viss charm och att det hela tiden är underhållande. Man vill se vad som kommer att hända, och bryr sig någorlunda om både Whitney och Taylor. Filmen har också ett visst djup och ett fint budskap, även fast det huvudsakligen rör sig om ganska lättsam underhållning.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt men föga originellt bildspråk. Överlag är det okända skådespelare, men de flesta gör bra ifrån sig trots att de inte lär vinna någon Oscar i första taget. Bryan Fisher och Tiffany Dupont är bra i huvudrollerna som Whitney och Taylor, och spelar naturligt och stabilt. Jag uppskattar också Erin Foster som Tara, medan Will Stiles bitvis kändes en smula konstlad som Aldo. De flesta av skådisarna sticker inte ut som något utöver det vanliga, men de flesta fyller åtminstone sin funktion och jag uppskattar tanken på att fokusera på mer okända skådisar som inte redan överutnyttjats i olika filmer.

He's Such a Girl är en trevlig och ganska annorlunda film, men efter ett tag blir det lite för mycket med de många stereotyperna och den allmänt väldigt tillspetsade storyn; något som inte heller har någon direkt koppling till storyn i sig. Det drar ner helhetsintrycket och gör att jag inte skulle orka se om den i första taget, men som underhållning för stunden fungerar filmen ändå riktigt väl. Betygsmässigt räcker det till en mycket stark sexa, men tycker man om den här sortens filmer är den absolut sevärd. Jag kan dock tycka att titeln är lite missvisande; inte minst då risken kan vara stor att man blandar ihop filmen med komedin She's the Man - och det är två filmer som storymässigt inte har minsta lilla likhet...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. DVD:n har relativt bra bild- och ljudkvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text eller textning för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel och språkvalsmeny, och därefter visas varningstexter. Direkt därpå visas en trailer för en annan film, innan vi kommer till huvudmenyn som är stillastående och stilren. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd independentfilm som denna.

Recensionen skriven: 21 juli 2011
Senast uppdaterad: 22 juli 2011

Recensionen har lästs 3066 gånger av 1768 personer, sedan den 21 juli 2011