Alan - Ryan Hansen Neve - Joy Bryant
Alex Dmitri - Bradley Cooper Gil Rathbinn - Michael Rosenbaum
Terry Rathbinn - Jess Rowland Angela Roth - Carly Hatter
Sanders - David Koechner Debby Kreeger - Kristin Chenoweth
Clint Perrkins - Beau Bridges Sandy Osterman - Sean Hayes
Keith Yert - Jason Bateman Pat Rickman - Nate Tuck

Charlie Bronson lever ett stillsamt liv i det lilla samhället Milton tillsammans med fin flickvän Annie. Men det ingen vet är att Charlie i själva verket är med i vittnesskyddsprogrammet. Han heter egentligen Yul Perkins, och var inblandad i ett dussintal bankrån i Los Angeles innan han vittnade mot sina gamla vänner och kumpaner - personer som fortfarande är på fri fot, varför Yul tvingats flytta till Milton. Annie är lärare på en mindre prestigefull högskola, men har nu blivit erbjuden sitt drömjobb - som professor med egen fakultet inom hennes specialområde på ett större universitet i Los Angeles. Då detta universitet är det enda i världen som ska undervisa i Annies smala specialområde som hon ensam har doktorerat i har hon inte mycket att fundera på. Då Charlie inser att detta är Annies stora chans släpper han allt och går med på att flytta till Los Angeles med henne. Men genom vittnesskyddsprogrammet får han egentligen inte lämna Milton, och Los Angeles är alltså också precis den stad där hans f.d. medbrottslingar bor. Och när Annies f.d. pojkvän Gil får reda på vem Charlie egentligen är gör han allt och lite till för att få Charlie ur vägen så han ska kunna bli tillsammans med Annie igen...

På omslaget har Hit & Run kategoriserats som en actionkomedi. Det är dock en sanning med grov modifikation, för rolig är den verkligen inte. Jag skrattade inte en enda gång och jag fnissade aldrig ens. Faktum är att jag inte ens med den bästa viljan i världen kan se vad som ens ska föreställa vara roligt. Visserligen är filmen bitvis gjord med glimten i ögat, och det märks att den inte är menad att tas 100% allvarligt, men det är inte samma sak som att faktiskt vara humoristisk. Ärligt talat vet jag inte om filmen är felaktigt kategoriserad, eller om det faktiskt finns någon märklig humor som inte jag alls förstår mig på... Som action fungerar den bättre, men det är samtidigt långt ifrån någon renodlad actionfilm. Det finns en del actionsekvenser med biljakter, slagsmål och diverse annat. Men egentligen är det inte så jättemycket av den varan heller. Det verkar också som att filmen varit menad som en romantisk film, men särskilt mycket romantik finns heller inte.

En romantisk actionkomedi som helt saknar humor, har väldigt lite romantik och bara har lite action låter inte särskilt lyckat, och visst kan man med all rätt fråga sig vad filmen faktiskt har. Jag är ärligt talat inte helt säker på det, men hör och häpna tyckte jag ändå om den. Hit & Run har en intressant story, och fastän det inte är alltför originellt så är det intressant och åtminstone en smula annorlunda. Det är charmigt och fascinerande, och filmen har ett föredömligt tempo där det händer något hela tiden. Det är också hyfsat spännande med en effektiv intensitet som jag uppskattar. Filmen lyckas dessutom med konststycket att skildra actionsekvenser så att det faktiskt inte blir oengagerande eller tråkigt, utan där man hela tiden ser vad som händer och bryr sig - något jag ärligt talat knappt ens trodde var möjligt...

Det är underhållande och engagerande, fast personbeskrivningarna är det lite si och så med. Charlie/Yul har fått en del nyanser och är huvudsakligen sympatisk, fast ibland kommer han med en del märkliga kommentarer som närmast känns rasistiska och som gör att man får en lite osmaklig känsla. Annie är en nyanserad och intressant rollfigur, som känns helt äkta och hela tiden förblir sympatisk. I stort sett alla övriga rollfigurer har dock istället blivit både stereotypa och endimensionella, och nästan ingen får något som ens kan likna djup. Expojkvännen Gil är både osympatisk, överdriven och minst sagt stereotypisk. Och rånarna hinner man ärligt talat inte få någon klar bild av alls.

Dessutom lider filmen av ett flertal logiska luckor och trovärdighetsproblem, och det är ganska mycket i filmen som definitivt inte känns realistiskt. Det är sannolikt heller inte meningen, och till viss del maskeras luckorna av det höga tempot där man helt enkelt inte hinner tänka på alla märkliga trovärdighetsproblem. Men det har ändå gått en smula för långt, och det är möjligt att dessa märkliga detaljer ska föreställa vara humor - men i så fall har det gått över huvudet på mig.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna är bra. Framförallt uppskattar jag filmens fokus på naturliga effekter; helt utan datoranimation och dylikt. Dialogen är också ovanligt lyckad, som är både trovärdig och bitvis ganska vass. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Dax Shepard är bra som Charlie och Kristen Bell är som vanligt utmärkt som Annie. Dax och Kristen har också övertygande personkemi; vilket i och för sig inte är så konstigt då de är ett par även i verkligheten. Michael Rosenbaum spelar över en aning som expojkvännen Gil, men är ändå helt okej. Bradley Cooper är bra som Alex, och det är intressant att se honom i en roll så långt ifrån hans traditionella filmroller som man överhuvudtaget kan komma.

Hit & Run är en actionkomedi som helt saknar humor och som heller inte har så jättemycket till action. Men det är charmigt, underhållande och engagerande på ett ganska lyckat sätt. Visst finns det många brister och trovärdigheten är bitvis i botten, men tiden går snabbt och man har trevligt medan man ser filmen. Alltför djupt är det inte och filmen lär inte vinna någon Oscar, men som lättsam underhållning för stunden duger det ganska väl. En stor del av behållningen beror på skådespelarna, och inte minst är Kristen Bell alltid väldigt bra vad hon än gör; så även här. Den är fullt sevärd, men det är inget man kommer ihåg i efterhand och det finns också lite för många brister för att kunna rättfärdiga ett högre betyg än en stark sexa.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, finska och norska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men är hyfsat lättläst. Tyvärr har den dock ganska smala kantlinjer vilket gör det lite svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är relativt bra, men tyvärr förekommer ett fåtal onödiga misstag - såsom att "a year" översatts med "ett halvår" och liknande situationer som ingen översättare borde kunna ta fel på. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny, distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt men inte alltför förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 12 maj 2013
Senast uppdaterad: 13 maj 2013

Recensionen har lästs 3333 gånger av 2069 personer, sedan den 12 maj 2013