Janet Leigh - Scarlett Johansson Whitfield Cook - Danny Huston
Peggy Robertson - Toni Collette Lew Wasserman - Michael Stuhlbarg
Vera Miles - Jessica Biel Ed Gein - Michael Wincott
Anthony Perkins - James D'Arcy Geoffrey Shurlock - Kurtwood Smith
Barney Balaban - Richard Portnow Hilton Green - Kai Lennox
Saul Bass - Wallace Langham Joseph Stefano - Ralph Macchio

Handlingen tar sin början 1959, då Alfred Hitchcocks I sista minuten precis haft premiär. Både publiken och filmbolaget Paramount (som Alfred Hitchcock har samarbetsavtal med) väntar på nästa thriller i samma stil från Hitchcock. Men han har helt andra planer - av en slump kommer han i kontakt med romanen Psycho om 1940-talets ökända seriemördare Ed Gain, och bestämmer sig för att göra en skräckfilm baserad på boken. Alfred är övertygad om att det kommer att bli en bra film, men filmbolaget är inte alls lika säkra - inte ens Alfreds fru Alma känner sig nöjd med hans val av material, då hon hellre ser att Alfred regisserar en film baserad på ett manus som hennes manliga bekanta Whitfield Cook håller på att skriva.

Jag har aldrig varit alltför insatt i Alfred Hitchcock eller hans filmer, och har bara sett ett ytterst fåtal av hans filmer. Om hans privatliv visste jag absolut ingenting. Därför är jag förmodligen inte rätt person att recensera detta (åtminstone delvis) verklighetsbaserade drama. Men storyn är intressant, och det är värdefullt att få en inblick i Alfred Hitchcock som person och hur det gick till att skapa klassikern Psycho. Jag är inte rätt person att bedöma sanningshalten i det som tas upp, men det mesta tyder väl på att det i grova drag stämmer överens med verkligheten, även om man kan gissa att en del som gäller Hitchcocks privatliv sannolikt bearbetats en del gentemot verkligheten.

Det är en engagerande och underhållande film, som håller intresset vid liv nästan hela tiden. Det finns en viss charm, en gnutta humor och en dramatisk nerv. Det har helt enkelt blivit intressant och fascinerande, oavsett hur mycket som är sant och inte. Men samtidigt är storyn i tunnaste laget, för det handlar trots allt till allra största delen om hur det gick till att producera Psycho - och om man då aldrig varit så överförtjust i den filmen, så är det inte så jättemycket som återstår. Det vi får veta om Hitchcock som person är intressant, och likaså att få en viss inblick i produktionen. För oss som är intresserad av film är det också värdefullt att få en trovärdig inblick i hur det går till att producera långfilmer, även om det inte är någon alltför djuplodande inblick utan mest sträcker sig till några utvalda scener. Det är realistiskt och ser ut att vara relativt sanningsenligt.

Men det är ändå en gnutta tunt, och det har manusförfattarna försökt råda bot på genom att fylla ut med sidohistorien kring Alfreds äktenskap med Alma - definitivt en intressant historia, men samtidigt har den delen fått lite för mycket utrymme när det bitvis verkar handla mer om Alma och hennes (eventuella) förhållande med Whitfield Cook än vad det faktiskt handlar om Alfred. Jag förstår tanken och den är god, men vare sig den här historien är sann eller inte så har den hamnat i centrum lite för mycket när det borde ha handlat mer om Alfred Hitchcock som person.

Jag stör mig också på de fantasi/dröm-scener som förekommer, där Alfred ser och pratar med den ökända seriemördaren Ed Gein (som Psycho var baserad på). Dessa har blivit lite väl utdragna, och bitvis framställs Alfred Hitchcock som närmast spritt språngande galen - och lyckas man att vara närvarande nog för att regissera en film, har jag svårt att tro att man bitvis kan vara så "borta". Det känns inte helt trovärdigt, och vad logiken bakom dessa fantasisekvenser egentligen varit blir jag heller inte riktigt klok på.

Är man i likhet med undertecknad heller inte alltför insatt om Alfred Hitchcocks liv, så får man heller inte veta alltför mycket om honom som person. Vi får en liten inblick i honom, men det är trots allt begränsat till den korta period som Psycho spelades in, och det sträcker sig inte mycket längre än att vi får veta att Alfred verkar ha varit en perfektionist och ganska hård (vilket knappast kommer som någon större nyhet). Det är förståeligt att begränsa filmen till en kortare period, för att inte göra den alltför vanliga missen vid dramabiografier att försöka skildra ett helt liv på en och en halv timme. Men det gör samtidigt att det krävs mer förhandskunskaper för att till fullo uppskatta filmen, och då Hitchhock mig veterligen aldrig var någon alltför offentlig person och många i dagens läge inte lär veta särskilt mycket om honom ställer det till med en del problem. Man bör helt enkelt veta lite om honom innan man ser filmen, men gör man det är det nog ändå tveksamt hur mycket nytt man egentligen får reda på. Det känns lite som en "moment 22"-situation, men trots allt är det ändå en riktigt underhållande och intressant film.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Anthony Hopkins är utmärkt i huvudrollen som Alfred Hitchcock, och är någorlunda lik den riktiga personen samtidigt som han gör en imponerande och naturlig rollprestation. Helen Mirren är som vanligt bra som hans fru Alma, och gör en minnesvärd rollprestation. Jag blev också mycket imponerad över Scarlett Johansson, som är riktigt bra som skådespelerskan Janet Leigh, trots att hon egentligen inte är så jättelik den riktiga personen till utseendet.

Hitchcock är en underhållande och välgjord film, som är intressant och fascinerande även om storyn egentligen är lite väl tunn ch vi inte får veta så jättemycket om Alfred som person förutom den svartsjukehistoria som kanske inte ens är sann. Det är en film väl värd att se, men som samtidigt inte riktigt lämnar ett så starkt minne i efterhand som jag hade hoppats på. Den är absolut sevärd och intressant, men jag är tveksam om man fortfarande kommer ihåg filmen om ett år, och nöjer mig därför med en stabil sjua i betyg.

Recensionen skriven: 7 februari 2013
Senast uppdaterad: 8 februari 2013

Recensionen har lästs 3340 gånger av 1722 personer, sedan den 7 februari 2013