Fili - Dean O'Gorman Kili - Aidan Turner
Oin - John Callen Gloin - Peter Hambleton
Nori - Jed Brophy Dori - Mark Hadlow
Ori - Adam Brown Thranduil - Lee Pace
Frodo - Elijah Wood Bilbo som gammal - Ian Holm
Nekromansern - Benedict Cumberbatch Lindir - Bret McKenzie

Den amerikanska författaren John Ronald Reuel Tolkien (1892 – 1973) har för de flesta blivit mest välkänd genom trilogin Sagan om ringen, som ursprungligen gavs ut 1954 - 1955 och som senare resulterat i filmatiseringar av Peter Jackson 2001, 2002 och 2003. Men innan den litterära trilogin var påtänkt skrev Tolkien fantasyromanen The Hobbit, or There and Back Again (i Sverige ursprungligen kallad Hompen, men nuförtiden mer känd under titeln Bilbo) från 1937. Nu har även den romanen, en form av prequel till Sagan om ringen, blivit till film. Även denna har Peter Jackson regisserat, och den här gången har han för manuset samarbetat med den mexikanska Oscarsnominerade regissören Guillermo del Toro. Denna enda roman kommer att bli till tre filmer, med de två återstående planerade att släppas 2013 och 2014, och den första delen har fått under titeln En oväntad resa.

Bilbo Bagger börjar bli gammal, och har ännu inte lyckats berätta allting om sina yngre dagar för Frodo. Han bestämmer sig istället för att skriva ner dessa för att efterlämna till Frodo. 60 år tidigare får den betydligt yngre Bilbo ofrivilligt middagssällskap av trollkarlen Gandalf och 13 dvärgar, som våldgästar Bilbos hem och inte är beredda att godta nej som svar. Dvärgarna berättar att deras kungarike Erebor för länge sedan erövrades av den livsfarliga draken Smaug, och de tvingades därifrån. Nu har dvärgarna en avancerad och farlig plan att återta sitt gamla kungarike, och då behöver de Bilbo som hjälp för att agera "inbrottstjuv" och bryta sig in i Ensamma Berget. Bilbo är ytterst tveksam, men bestämmer sig till sist för att göra ett försök och de beger sig ut på en mycket lång och farlig vandring.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i någon av filmerna i Sagan om ringen-trilogin, och har heller inte läst någon av böckerna. Därför hade jag mina farhågor inför Hobbit - En oväntad resa, och att dessutom ämna till att dela upp en enda roman på dryga 300 sidor till tre väldigt långa filmer känns heller knappast alltför lovande. Men filmen är betydligt bättre än jag hade väntat mig, och är faktiskt helt okej. Den överträffar med råge alla filmerna i den förra trilogin, vilket i och för sig säger mer om de filmerna än den här. Storyn är enkel men intressant, och känns förvånansvärt genomarbetad.

Tempot är ganska lågt, och faktum är att det tar hela 40 minuter innan handlingen faktiskt kommer igång och själva resan tar sin början - fram tills dess handlar det bara om dialog hemma hos Bilbo, vilket förvisso är intressant men också en smula utdraget. Men när handlingen väl kommer igång är det en intressant och trevlig upplevelse. Det finns en del spänning, makalösa miljöer och en del intressanta rollfigurer. Jag uppskattar att Bilbo hinner få ett större djup än i filmerna i den första trilogin, och dessutom är det trevligt att återse Gandalf. Det är också en smart idé att lägga upp filmen kring en ramberättelse i nutid med Frodo och Bilbo som äldre, vilket fungerar bra för att sätta in handlingen i ett perspektiv och sammanhang innan "tillbakablickarna" som utgör själva handlingen kommer igång. Det finns även en viss humor och en del charm, och filmen förblir engagerande trots det låga tempot. Många av de 13 dvärgarna får vi dock inte veta särskilt mycket om, utan handlingen fokuserar kring bara ett par av dessa plus Gandalf och Bilbo. Dem vi väl får lära känna får hyfsat många nyanser, men de andra får man knappt ens veta namnet på. Självklart förväntar jag mig inte att 15 rollfigurer ska få ett ordentligt djup, men några fler än vad som nu blivit fallet hade varit önskvärt.

Men till skillnad från Sagan om ringen-trilogin handlar det här lika mycket om drama som rena slagsmålssekvenser, och de actionscener som förekommer har faktiskt en poäng. I alla tre filmerna i den första trilogin, men i synnerhet de två första, var det i mina ögon knappt någon handling alls utan timslånga stridsscener som inte tillförde någonting. Det är visserligen många stridsscener även här, men det finns en tanke bakom dem och de finns inte bara "för sakens skull". Det är också mycket mer drama än i Sagan om ringen, och ganska intressant sådant.

Tyvärr har dock Peter Jackson & Co. envisats med samma absurda längd som Sagan om ringen, och Hobbit - En oväntad resa klockar in på 2 timmar 49 minuter. Det är väldigt länge att sitta i en biofåtölj, och det är svårt att hålla uppe intresset under så lång tid. Det medför också att allting går ganska långsamt framåt, och egentligen hinner inte så jättemycket hända under dessa timmar. Det fungerar ändå riktigt väl under de första två timmarna, då det händer tillräckligt för att man aldrig ska tappa intresset - det må vara långsamt, men det blir aldrig segt. Stridsscenerna har också fått lagom stort utrymme, med mer drama mellan varven och där ingenting känns alltför utdraget.

Men den sista knappa timmen känns ärligt talat väldigt lång, och det blir lite för mycket av det goda. Framförallt finns här en evighetslång avslutande strid, som håller på i nästan 45 minuter utan avbrott, och som blir närmast plågsam att titta på. Hade den striden kunnat kortas ner till hälften hade helhetsintrycket blivit mycket bättre. Det blir helt enkelt ganska oengagerande att se på när människor (eller dvärgar) slåss mot olika slags varelser utan något egentligt slut eller ens speciellt mycket till mening. Under den sista timmen förekommer också några lite för utdragna scener, som inte tillför så mycket. Ett exempel är en smart men alltför lång scen med en slags brutal frågelek mellan Bilbo och Gollum. Till en början är det riktigt roligt och genomtänkt, men scenen håller på så länge så att jag till sist fick anstränga mig för att inte somna. Nu var jag dock trött och inte alltför utvilad när jag såg filmen, och jag kan inte lova att mitt tillstånd inte påverkade min bedömning av filmen. Det är möjligt att det upplevs mindre utdraget och segt om man faktiskt varit piggare; det vågar jag inte svara på. Precis som i Sagan om ringen-trilogin är också kvinnosynen tveksam, och här finns en enda kvinnlig rollfigur (Galadriel) och hon är förhållandevis oväsentlig för handlingen som sådan. Men jag förmodar att den bristen kommer från den litterära förlagan, hellre än från Peter Jacksons manus.

Fotot är utmärkt, med ett stort antal makalösa vyer filmade på Nya Zeeland och ett otroligt bildspråk. Det ser oerhört levande och detaljrikt ut, och specialeffekterna är mycket bra. Filmen är som första film någonsin inspelad i 48 bilder per sekund (istället för 24), men jag är osäker på om den tekniken finns på plats på biografen i Skellefteå då jag i alla fall inte såg någon större skillnad från andra filmer på den fronten. Skådespelarinsatserna är bra, och Martin Freeman gör ett bra men kanske en smula platt intryck som den yngre Bilbo. Det är glädjande att de rollfigurer som även fanns i Sagan om ringen-trilogin i övrigt spelas av samma skådespelare, och Ian McKellen är precis som tidigare riktigt bra som Gandalf. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort även om Martin Freeman i ärlighetens namn inte gör det starkaste intrycket.

Jag såg filmen i 3D-version, och det är knappast någon överdrift att påstå att jag hittills inte varit alltför imponerad över den nya 3D-tekniken. Men Hobbit är bättre än väntat på den fronten, och det förekommer ett ganska stort antal 3D-effekter med en imponerande djupkänsla och en del häftiga effekter. Men det är främst under stridsscenerna som 3D-tekniken verkligen utnyttjas, och vid dramascenerna finns det ofta knappt någon 3D alls. Dessutom blir bilden ibland lite för mörk, då 3D-glasögonen mörkar ner bilden lite grand, för att inte tala om det faktum att 3D-glasögon hinner bli ganska rejält smutsiga under en så här väldigt lång film; vilket påverkar förmågan att se klart under den senare delen av filmen. Det är också ganska jobbigt att läsa textning vid 3D-filmer, då texten ser ut att sväva ovanpå bilden och man därför inte kan se texten helt klart utan att ställa om ögonen. Det tar ett tag att vänja sig vid, och den första halvtimmen fick jag mer fokusera på att lyssna på språket då jag ännu inte hade lyckats vänja mig vid texten och därmed inte kunde se den riktigt skarpt. Det blir bättre efter ett tag, men tar lite för lång tid att vänja sig vid.

Hobbit - En oväntad resa är en helt okej film, som visserligen inte har något jättestort djup eller någon alltför omfattande handling, men som ändå lyckas att underhålla med en under lång tid lagom blandning mellan stridsscener och dramatik. Det är engagerande och småroligt, om än lite för utdraget. Men åtminstone för mig blev den sista timmen i biofåtöljen ganska jobbig, och bitvis var det nära att jag somnade. Den avslutande stridsscenen är också så lång att den lär påfresta de flestas tålamod, och jag önskar att Peter Jackson hade haft vett nog att korta ner filmen med närmare en halvtimme. Men det blir i alla fall aldrig fullt lika utdraget som i Sagan om ringen, och på nästan alla plan är den här filmen bättre än alla tre filmerna i den trilogin. Det är sevärt och mitt betyg stannar på en sexa; men då bör man vara medveten om att det här långt ifrån är min favoritgenre och tycker man om Sagan om ringen-trilogin mer än undertecknad gjorde så är det nog nästan ett måste att se Hobbit. Den är i alla fall bättre än jag hade vågat drömma om, och det räcker ganska långt.

Recensionen skriven: 13 december 2012
Senast uppdaterad: 14 december 2012

Recensionen har lästs 5322 gånger av 3372 personer, sedan den 13 december 2012