Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Antonio Macia
Sam Gold - Jesse Eisenberg Yosef Zimmerman - Justin Bartha
Rachel Apfel - Ari Graynor Jackie Solomon - Danny A. Abeckaser
Mendel Gold - Mark Ivanir Elka Gold - Elizabeth Marvel
Ruth Gold - Hallie Kate Eisenberg Ephraim - Q-Tip
Leon Zimmerman - Jason Fuchs Zeldy Lazar - Stella Keitel

Handlingen utspelas i New York-förorten Brooklyn 1998, då den 20-åriga chassidiska juden Sam Gold lever ett stillsamt liv tillsammans med sin konservativa familj. De lever ett gammaldags liv utan moderna bekvämligheter, och ar det dåligt ställt ekonomiskt. Hans föräldrar förväntar sig att han ska bli rabbin (judisk präst), och de har också arrangerat att han ska gifta sig med en tjej han knappt känner. Men hans tillvaro förändras när hans granne Yosef erbjuder honom ett välbetalt jobb med att "importera läkemedel" från Europa. Sam ser att Yosef tjänar väldigt bra, och med hans konservativa uppväxt anar han ingenting ont. Yosef jobbar för en israelisk knarkkartell under ledning av den mystiska Jackie, som rekryterar unga chassidiska judar för knarksmuggling då sådana personer sällan stoppas av tullen. Snart bär det av för Sam till Amsterdam, där han ska hämta ecstasytabletter och föra tillbaka till New York. Men då jobbet är väldigt välbetalt fortsätter han trots riskerna, och hamnar högre upp i hierarkin. Då blir han också attraherad av Jackies flickvän Rachel.

Holy Rollers har en fascinerande och intressant verklighetsbaserad historia, som åtminstone inte undertecknad hört talats om förut. Det är också annorlunda och intressant att centrera en film kring chassidiska judar; något som sannerligen inte tillhör vanligheterna. Storyn i sig är det visserligen inget ovanligt med, och det finns knappast brist på filmer om naiva personer som blir lurad att börja smuggla knark, men i och med den konservativa chassidiska miljön blir det ändå nyskapande och relativt originellt. Jag vet inte hur nära de verkliga händelserna filmen kommer, men det mesta känns i alla fall realistiskt och trovärdigt utan några märkbara luckor.

Det är en engagerande och fängslande film, som är lätt att leva sig in i och där det är lätt att känna för Sam. Sam har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, som känns äkta med sin intressanta blandning mellan naivitet och intelligens. Han är visserligen mer än lovligt naiv till en början, men i och med hans konservativa bakgrund är det ändå inga problem att tro på det. Problemet är att allting så tydligt fokuserar på just Sam, som gör att de flesta andra rollfigurer förblir mer eller mindre endimensionella. Här finns inte tid att få lära känna någon alltför väl, och både Yosef, Jackie och Rachel känns ganska platta. I synnerhet den sistnämnda hade jag velat se betydligt mer av och få lära känna mer, då hon i grunden är intressant men förblir så outvecklad.

En stor del av problemet ligger förmodligen i filmens relativt begränsade speltid på bara 1 timme 25 minuter. Det räcker visserligen till för att presentera grundpremissen och konflikten, och filmen får ett föredömligt och lagom högt tempo. Men det räcker inte till för att erbjuda något större djup, och de flesta rollfigurer hinner helt enkelt inte utvecklas i någon större grad. De flesta förutom Sam har bara fått enstaka personlighetsdrag, och förblir både platta och i flera fall även stereotypa. Det finns också flera intressanta sidohistorier som börjar men som aldrig hinner få något egentligt slut, såsom exempelvis relationen mellan Sam och Rachel som är fascinerande och charmig men som i slutändan rinner ut i sanden. Vi hinner heller inte få något tillräckligt stort grepp om Sams familj och i synnerhet hans pappa känns lite för endimensionell. Då vi inte hinner känna något för Sams familj, så blir heller inte konflikten mellan hans konservativa uppväxt och droghandeln tillräckligt stark.

Allt detta beror förmodligen på att det med en så kort speltid helt enkelt inte funnits tid att erbjuda något större djup eller en fördjupad bakgrundshistoria, utan det räcker bara till själva grundstoryn med Sam. Det är tråkigt, då filmen med en något längre speltid hade kunnat bli betydligt bättre och utveckla de rollfigurer och sidohistorier som är intressanta men underutvecklade. Det hade förmodligen räckt med 10 - 15 minuter för att filmen skulle ha hunnit få ett betydligt större djup och fler nyanser, och därför är det egendomligt varför filmteamet valt att göra en så ovanligt kort film.

Inledningsvis lider filmen också av vissa förståelseproblem, då det förekommer många judiska uttryck och referenser på hebreiska, som vi inte får veta vad det egentligen betyder. Manusförfattaren verkar ha förutsatt att vi alla ska känna till alla judiska seder och uttryck, vilket i alla fall undertecknad inte gör tillräckligt väl. Mycket förstår man visserligen av sammanhanget, men långt ifrån allt. Det blir dock bättre när vi kommer ifrån Sams familj för att istället fokusera på knarkhandeln, för där finns det inga svårigheter att förstå konceptet oavsett ens (eventuella) religiösa inriktning.

Fotot är bra, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk i kombination med en del fina vyer. Klippningen lämnar dock lite övrigt att önska, och vid några tillfällen störde jag mig över hastiga korsklippningar till nya ovidkommande scener, vilket kändes lite för abrupt. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Jesse Eisenberg är som vanligt utmärkt som Sam. Han lyckas att väcka liv i en på papperet ganska enkel rollfigur, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Ari Graynor (mest känd från TV-serien Heroes) är också mycket bra som Rachel, och hon gör allt hon kan av den endimensionella rollen, även om hon tyvärr inte får alltför mycket att arbeta med. Justin Bartha gör en helt okej insats, men får inte heller alltför mycket att arbeta med. Även i övrigt är det bra skådisar, och i denna vassa ensemble finns inte ett enda riktigt svagt kort.

Holy Rollers är en förvånansvärt bra film, med en fascinerande verklig historia och ett relativt originellt upplägg. Filmen är både engagerande, milt spännande, charmig och bitvis ganska rolig med en del riktigt humoristiska scener. Men det är utan tvekan mer drama än thriller, och den korta speltiden gör att filmen tyvärr aldrig riktigt får det djup som den förtjänar. Man hinner lära känna Sam väl och fascineras av historien, men hinner aldrig få någon fördjupning av någon annan eller bakgrunden inom Sams familj, vilket gör att filmen bitvis känns ofokuserad. Det är absolut en bra och sevärd film, men den hade haft potential att bli så mycket bättre, varför jag nöjer mig med en stabil sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har textning på de fyra skandinaviska språken, men till skillnad från de flesta av Warners DVD-utgåvor finns ingen engelsk text, och ingen textning för hörselskadade alls. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av engelskspråkiga varningstexter i 5 sekunder, som är uppenbart USA-inriktat med referenser till bl.a. FBI som ine alls är aktuellt i Europa. Därefter visas en distributörsjingel, innan vi kommer till en språkvalsmeny. När man valt språk kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel, stillastående och engelskspråkig.

Efter filmens slut uppstår tyvärr Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att 36 av dessa inte finns med på skivan som vare sig tal eller text. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det visserligen inte att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka menyknappen, men det går i all fall att spola förbi dem på bild, så då blir det i alla fall inte riktigt lika illa som vanligt - har bara ens DVD-spelare en tillräckligt snabb spolningsfunktion så tar det trots allt inte så lång tid att komma förbi.

Det enda extramaterial som finns är två trailers för andra filmer, individuellt valbara från menyn. Då det är mer sällsynta independentfilmer är det trots allt lite intressant, men det är väl mycket tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Någonting riktat till den här filmen finns inte, vilket är beklagligt om än knappast förvånansvärt för en film som inte gått på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 17 november 2011
Senast uppdaterad: 18 november 2011

Recensionen har lästs 3402 gånger av 1752 personer, sedan den 17 november 2011